2 huurders ondertekend / 1 domicilie

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

2 huurders ondertekend / 1 domicilie

#1 , 04 feb 2018 14:27

Beste,

Ik huur een appartement in Leuven. Het huurcontract is getekend door zowel mij als door mij vriendin. Zij heeft mee getekend omdat zij hier binnen een jaar komt inwonen, maar haar hoofdverblijfplaats/domicilie is nu nog ergens anders.
Omdat ik nog student ben moet ik mijn huurcontract expliciet doorsturen naar de gemeente.

Kan de gemeente hier moeilijk over doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 feb 2018 14:03

Heeft u een contract getekend voor hoofdbewoning? Zo ja, dan is minstens 1 van jullie verplicht om daar onmiddellijk zijn/haar domicilie te plaatsen.

Als op 1 januari blijkt dat er niemand gedomicilieerd is, dan zal de gemeente tweedeverblijfstaks heffen en kan de verhuurder dit op u verhalen.
"sowieso" schrijf je zo.

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2018 15:27

Heeft u een contract getekend voor hoofdbewoning? Zo ja, dan is minstens 1 van jullie verplicht om daar onmiddellijk zijn/haar domicilie te plaatsen.

Als op 1 januari blijkt dat er niemand gedomicilieerd is, dan zal de gemeente tweedeverblijfstaks heffen en kan de verhuurder dit op u verhalen.
Dat klopt inderdaad, maar ik vraag mij af of de gemeente moeilijk zou doen dat er maar 1 iemand gedomicilieerd is, maar er 2 mensen op het huurcontract staan

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 05 feb 2018 15:34

Dat weet de gemeente niet.
Die lezen geen huurcontracten.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 feb 2018 17:51

Die lezen geen huurcontracten.
Omdat ik nog student ben, wordt er expliciet achter een kopie gevraagd (inclusief motivatie en dergelijke). Dus in dit geval lezen ze het misschien wel

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 05 feb 2018 21:03

U mag ook als student verblijven met en bij wie u wil. De gemeente heeft zich daar verder niet mee te bemoeien.
"sowieso" schrijf je zo.

Franciscus
Berichten: 38595

#7 , 05 feb 2018 22:26

Leuven - Gent hebben iet graag dat studenten in appartementen gaan wonen die dienen voor gezinnen.
Er zijn hier op de site reeds verschillende topics over geweest. Met zelfs tussenkomsten van de bevoegde schepen van een van die steden.

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 06 feb 2018 08:47

Klopt, maar ze kunnen gelukkig niet verhinderen dat een student bij een ander "gezin" verblijft en deelt in de kosten. De contractuele verplichtingen tegenover de verhuurder staan daar los van.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 06 feb 2018 11:28

In Gent kijkt men ook naar het aantal slaapkamers van het appartement: als het slechts één slaapkamer heeft, gaat men daar geen probleem van maken als je daar als student of als koppel gaat wonen (al dan niet met domicilie). Geen idee of Leuven een gelijkaardige politiek voert?

Hoeveel slaapkamers heeft jullie appartement?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

empe
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#10 , 06 feb 2018 12:00

1 slaapkamer.

Veel mensen die goed willen hebben, maar zou toch even willen focussen op mijn vraag.

Het gaat hier niet over domicilie als student, maar of de gemeente moeilijk zou doen dat er maar 1 iemand (die dan nog student is) gedomicilieerd is op het appartement terwijl er twee mensen op het huurcontract staan. (En doordat ik student ben bekijkt de gemeente het huurcontract waarschijnlijk wel aangezien ik het moet doorsturen)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 06 feb 2018 12:07

Ik vermoed van niet. Jij staat op het contract en zal je er ook domiciliëren. Dat is dus sowieso al in orde. Als ze al moeilijk zouden doen, zou het over uw vriendin gaat die zich er nog niet gedomicilieerd heeft. Maar het zou me verwonderen moest dit een probleem zijn. Als je hen ook kan uitleggen dat ze nu gewoon nog ergens anders woont en binnen een jaar bij jou komt wonen, zie ik niet meteen in waarom ze moeilijk zouden doen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 06 feb 2018 12:39

Het gaat hier niet over domicilie als student, maar of de gemeente moeilijk zou doen dat er maar 1 iemand (die dan nog student is) gedomicilieerd is op het appartement terwijl er twee mensen op het huurcontract staan.
Studentensteden zoals Gent en Leuven laten niet toe dat studenten zich domiciliëren zolang een financiële en affectieve band bestaat met hun ouders en daar gaan ze zeker moeilijk over doen, niet over de inhoud van dat contract.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 06 feb 2018 12:45

Ze doen vooral moeilijk als je een appartment huurt en je er NIET laat domiciliëren, naar ik vernomen heb. In dat geval neem je immers een woning in de stad in, zonder effectief inwoner (= domicilie daar hebben) te zijn. Dit is wat men wenst tegen te gaan. Een bevriend koppel huurt in Gent een appartement, waarbij zij nog studeert en hij sinds vorig jaar werkt. Toen ze daar gingen wonen waren ze beiden nog student (maar hij in zijn laatste jaar). Stad Gent heeft daar niet moeilijk over gedaan. Maar dit was Gent, natuurlijk. Ik spreek me niet uit over Leuven...

Hoe kan een stad immers een "financiële of affectieve band met de ouders" bewijzen? Dit behoort dit tot de privésfeer en ze hebben daar geen zaken mee. Als de TS zijn huur kan betalen door bijvoorbeeld een studentenjob en bijdrage van de partner, en zich effectief in Leuven wenst te domiciliëren, zie ik niet in op welke basis (welke wettekst) de stad Leuven dit kan weigeren?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#14 , 06 feb 2018 12:57

Er is geen sluitende wettelijke basis, maar toch weigeren zowel Gent als Leuven inschrijvingen van studenten om die redenen. Beroep is moeilijke en kan enkel bij Binnenlandse Zaken.

Er staan op dit forum verschillende verhalen daarover te lezen, zelfs van een student die een huis in Gent had gekocht met eigen middelen, maar zijn inschrijving geweigerd zag.
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 feb 2018 13:16

Dan is het blijkbaar roulette, want bij het koppel waarover ik sprak, was er geen vuiltje aan de lucht. Wel benieuwd hoe deze "case" dus afloopt. Als de TS ons kan laten weten of zijn aanvraag aanvaard werd of niet, zou dit héél leuk zijn.

Ik vraag me trouwens af of het niet op het randje van discriminatie is, als een student een inschrijving geweigerd wordt?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”