Huurder vraagt alle electrische schema's

kaga
Topic Starter
Berichten: 71

Huurder vraagt alle electrische schema's

#1 , 03 feb 2018 09:42

Hallo,
Is men als verhuurder verplicht om alle electrische schema's te geven aan de huurder?
De electrische installatie is gekeurd en conform.
Ik heb een keuringsarttest hiervan.

Ik deed ook de verplichte onderhoud van de chauffage maar daar de huurder zich niet aan de afspraak gehouden had , kon de technicus niet in het appartement om de radiatoren te ontluchten.
Is het ontluchten van de radiatoren voor de huurder of de verhuurder te bekostigen ?

Mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
venus5010
Berichten: 20

#2 , 03 feb 2018 09:53

Ik heb als huurder altijd mijn verwarming zelf ontlucht, volgens mij behoort dit ook tot mijn taak om de installaties te onderhouden.

Waarom vraagt hij de schema's van de electrische installaties ?
Als huurder zou ik op mijn hoede zijn omdat dit kan duiden dat de huurder aan die installatie gaat prutsen, anderzijds kan het volledig onschuldig zijn, dus gewoon even vragen waarom hij dit schema nodig heeft.

berenod
Berichten: 942

#3 , 03 feb 2018 10:04

Geen idee of je die verplicht moet geven.

Maar als elektricien zou ik ook graag deze schema's hebben, het is makkelijk om weten bijvoorbeeld welke stopcontacten op welke zekering staan en dergelijke, stel de zekering springt en je hebt geen idee waarom.
Met een schema weet je snel wat er aan die zekering aanhangt en waar. Op die manier heb je snel het toestel gevonden dat de schuldige is!

Wanneer ik vroeger een voorbereiding deed voor een elektriche keuring, zorgde ik dat het eendraadschema in de zekeringkast aanwezig was, dat is in mijn opinie de enige correcte plaats om dit te bewaren.
Situatieschets in mindere mate, die heb je in principe minder snel nodig, de meesten kunnen hun kookplaat wel vinden zonder de hulp van de situatie schets :-)

Kwa verwarming, het ontluchten van de installatie hoort niet tot de wettelijk verplichte keuring, echter een ietwat deftige keurder zal dit snel even doen wanneer hij bijvoorbeeld vaststelt dat er een grote drukverandering is op de installatie wanneer het water sterk veranderd in temperatuur.

Dit kan twee redenen hebben, defect expansievat, of overmatige hoeveelheid lucht in de installatie. Kwestie van even uit te sluiten dat het expansievat niet defect is.
Het ontluchten is inderdaad geen slecht idee voor de huurder om dit zelf eens te doen zoals venus5010 stelt, dit is enkel voordelig voor zijn eigen portemonnee en comfort! Dit is nu niet echt een gecompliceerde ingreep waar je een technieker voor nodig hebt!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 feb 2018 11:07

Bij mij en mijn zoons ligt het schema in de verdeelkast, en ik denk dat dit bij de meeste het geval is.
Ook in bedrijven ligt dit in de verdeelkasten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

KJ86
Berichten: 2663

#5 , 03 feb 2018 11:12

Als de elektrische installatie gekeurd is, moeten de schema's ook ter beschikking staan van de gebruiker/huurder.
Geen enkele instantie keurt de woning af, als het niet zo zou zijn.
Als je geen zin hebt om die degoutanteriek op zijn wenken te bedienen, kan je ze met een gerust hart achterhouden.

Onderhoud en ontluchten van de installatie zijn zaken die voor rekening van de huurder zijn.

Terug naar “Huren”