Korfine en plaatsbeschrijving via immo

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Korfine en plaatsbeschrijving via immo

#1 , 01 feb 2018 03:17

Hallo,

ben deze week appartement gaan bezichtigen en interesse laten blijken.

Contact e.d. gaat allemaal via immo.

Kreeg vandaag het heuglijke nieuws dat ik het appartement mag huren.

Nu krijg ik mail van immobiliër dat ik 2 maand huurwaarborg moet storten via Korfine. Ik vertrouw dit helemaal niet aangezien dit een koppelverkoop zou zijn met een levensverzekering (tak 26?) (kreeg verschillende pdf files opgestuurd en een account werd automatisch aangemaakt op Korfine)
Nu weet ik ook wel dat als ik weiger de huurwaarborg via Korfine te regelen zij sowieso verhuren aan iemand die dat wel wilt.

Wat zou er gebeuren als ik vroegtijdig mijn contract zou opzeggen als ik toch teken en huurwaarborg regel via hun?

Ten tweede willen ze dat ik ook 300 EUR! betaal voor de plaatsbeschrijving (wat wss enkel door de huurder betaald word want ik geloof niet dat er 600 EUR besteed zal worden aan de plaatsbeschrijving omdat dit wss door iemand van het immo kantoor gebeurt). Dient wss enkel als cashkoe voor de immo.

Alvorens het huurcontract getekend kan worden dien ik het overschrijvingsbewijs van deze 2 betalingen mee te brengen.

Aangezien meer dan de helft van het huuraanbod geregeld word door immokantoren ben ik dus genoodzaakt om huurwaarborg te regelen via Korfine (weigeren kan idd altijd maarja dan heb je quasi geen kans) ? Of zijn er nog immo kantoren die dit doen zonder?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
venus5010
Berichten: 20

#2 , 01 feb 2018 11:44

Spijtig genoeg zijn dit inderdaad de gangbare praktijken.
500€ en soms meer voor een plaatsbeschrijving is een verdoken manier om zich te laten betalen door de huurder voor zijn werk die eigenlijk door de eigenaar zou moeten worden betaald aangezien hij diegene is die beroept doet op de makelaar.

Wat Korfine betreft, wij hebben er nooit problemen mee gehad. Anderzijds wij hebben wel een formule waar er geen levensverzekering aan gekoppeld is dus ik denk dat de makelaar dar ook nog eens aan de kassa passeert omdat hij nu 2 producten heeft verkocht. Als de levensverzekering je niet interesseert zou ik dat gewoon zeggen en vragen aan de makelaar voor een formule zonder de "tak26", best neem je ook eens contact op met Korfine zelf zij zullen je zeker kunnen helpen over de beschikbare mogelijkheden.

Verder is het de huurder die de waarborg moet voorzien, het is dus altijd jouw keuze waar je die waarborg vastlegt.
Maar het is zoals je zegt de makelaar kan dan verkiezen niet aan jullie te verhuren.

Makelaars die samen in zee gaan met financiële instanties zoals een Korfine, het zijn per definitie al koppelpraktijken en wordt het met op de keel gezet van de potentiële huurder.

Het zijn praktijken waar ik mijn wengbrouwen bij frons ... en het haar om mijn hoofd rechtop van gaat staan ...

Sunz
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 feb 2018 17:02

Gelukkig laat de makelaar mij de keuze nadat ik haar aankaartte dat ik niet mee wou deelnemen aan koppelpraktijken. Dus dat zit goed !

Voor de plaatsbeschrijving (ben in- en uittreden) bezorgt ze mij eerst de factuur.

Is het verplicht om ook bij uittrede de plaatsbeschrijving te betalen? Dacht dit was voor de nieuwe huurder?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 01 feb 2018 20:05


Is het verplicht om ook bij uittrede de plaatsbeschrijving te betalen? Dacht dit was voor de nieuwe huurder?
De uittrekkende huurder betaald voor het nazicht van de ingaande PB, en de nieuwe huurder betaald voor een nieuwe PB. Meestal is dit een goede inkomstenbron voor de immo, gezien ze gewoon copypast toepassen en enkel de naam en datum aanpassen, en een paar aanpassingen aan de staat van het appartement.
Voor de uitgaande PB is het enkel maar een, nazicht van de ingaande PB, met enkel maar schrijfwerk voor de vastgestelde gebreken. Natuurlijk is de makelaar er gemakkelijk een uurtje mee bezig, en dat moet ook betaald worden. De uitgaande PB zou dus eigenlijk maar hooguit 25 % van de kost van de ingaande PB mogen, zijn

Terug naar “Huren”