Oneerlijke verhuurpraktijken

Alexander185
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Oneerlijke verhuurpraktijken

#1 , 29 jan 2018 21:36

Toen we het mooie 1ste-verdiep appartement in september bezochten, was het groot terras van 30m2 nog niet afgewerkt. Er lag enkel een roofing.

De plannen voor het terras werden mondeling door de huisbaas als volgt voorgesteld:

- doorzichtige glazen omheining
- houten ofwel kunststof gras ondergrond
- langs de linkerkant van het terras een iets hogere niet-transparante omheining voor de privacy van de linkerbuur

Wij hebben ten eerste dit appartement gekozen omdat we een mooi en open groen uitzicht zochten, in tegenstelling tot wat we gewend waren in Brussel. Het terras dat we toen zagen was perfect, het had immers:

- een mooi zicht op de tuin vanuit elke hoek van het appartement: de keuken, living, eetruimte, zelfs vanuit de slaapkamers was er zicht op de tuin.
- een ruim terras om op te kunnen relaxen met een wijntje na het werk, te zonnen, vrienden uit te nodigen etc.

Deze week blijkt dat de nummer 1 reden om hier te gaan wonen niet is zoals werd beloofd:

- de omheining is van geverfd niet-transparant glas en brede metalen randen
- de omheining is niet op de randen gezet van het terras, maar in het midden van het terras, waardoor we nu 48% minder oppervlakte hebben
- op de 52% resterende oppervlakte mogen we slechts 60% gebruiken om recht te staan. De andere 40% van het terras mogen we niet staan, wegens privacy van de linkerburen.

Deze informatie werd ons nooit meegedeeld door de verhuurder. Het is een groot nadeel gezien we ons nu volledig opgesloten voelen. Wij hebben onmiddellijk toelichting gevraagd aan de huisbaas en volgens hem was dit "vereist door de gemeente in de bouwvergunning" en is hij "zeer verwonderd dat deze informatie niet correct is overgekomen tot bij ons".

Wij vinden het zeer jammer dat wij deze informatie nu pas te weten komen. Plots is immers ons terras 48% kleiner geworden en hebben we door de niet-transparante omheining geen zicht meer op de groene omgeving.

Wij hebben ook het huurcontract onmiddellijk nagekeken, maar hier staan geen details over het terras. Enkel in de plaatsbeschrijving staat er de zin 'terras moet nog worden aangelegd door de verhuurder'.

Wij vroegen ons nu af wat onze opties zijn. Is de verhuurder juridisch gezien in fout? Indien we met de verhuurder geen afspraak vinden rond een nieuwe verlaagde huurprijs, kunnen wij dan het huurcontract verbreken zonder opzegvergoeding en opzegtermijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Alexander185
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 jan 2018 07:35

Dit was het antwoord op e-mail van de verhuurder. Hieruit blijkt volgens mij ook dat hij deze informatie voor de eerste keer deelt met ons:

"Auwch, deze reactie hadden we niet verwacht. Wij vinden het zeer mooi en wat we voor ogen hadden.

Het terras is het maximale wat we van de gemeente mogen installeren: 80 cm van de rechter en achterste wand en 3.6 m van de linker dakrand. Ook de materialen " ondoorzichtig glas,... 1m80 en 1m10 gemeten vanaf de afgewerkte dakterras" is door de gemeente vereist in de bouwvergunning ter bescherming van de privacy van de zij- en de onderburen.
In feite had de hoge afscherming moeten komen waar nu de plastieken vloer begint en zijn we met de buurvrouw overeengekomen dat we dit mogen plaatsen waar ze nu staat (tot aan de rand van de ramen) om jullie zo een groter gevoel van ruimte te bieden naar de tuin toe. Dat heeft ze toegezegd.
Je begrijpt dat de extra m2 terras en balustrade een investering zijn van onze kant om het uitzicht van binnenuit maximaal mogelijk te maken die 40% zou er normaal niet geweest zijn en het zicht dus beperkter.

Toen ik zoëven de werken heb gecontroleerd met de aannemer heb ik inderdaad gezien dat je van binnenuit niks meer van het gras kan zien en niks meer van het gras van de buurvrouw, Ik begrijp dat dit teleurstelt maar dat is dus wat de gemeente voor ogen had.
We denken toch dat we een terras ontworpen en door de gemeente toegestemd hebben gekregen wat ruimschoots de mogelijkheid biedt om buiten te eten, van de zon te genieten en vrienden te ontvangen. Als jullie buiten staan zien jullie uiteraard over de rand en dus toch de groenomgeving.
Op de rechterkant (van binnen gezien de linkerkant) willen we nog een kunstgras mat leggen om zo de groenervaring van binnen te herstellen.
Daarom is dat gedeelte ook niet van hout, omdat een kunstmatgras het hout zou verstikken.

We hebben dit ook, naar ons gevoel, zo omschreven van bij het begin en zijn zeer verwonderd dat dat niet zo bij jullie is overgekomen. "

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 jan 2018 09:15

Het is dus een appartementsgebouw. Hoe zien de andere terrassen eruit? Gezien een mede-eigendom, moet alle andere terrassen in dezelfde zin zijn aangelegd.

Reclame

Lanox
Berichten: 3524
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 jan 2018 11:47

U zou misschien een zaak hebben als u kan bewijzen wat (u denkt dat) de verhuurder heeft beloofd. Bij gebrek daar aan zijn uw opzegmogelijkheden zoals ze beschreven staan in de huurwet.

Alexander185
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2018 21:04

Bedankt voor de antwoorden. Het is een nieuwbouw huis verdeeld in 2 appartementen: op het gelijkvloers een appartement met tuin en op het eerste verdiep een appartement met terras. Wij zitten op het eerste verdiep. Rond het huis zijn enkel alleenstaande huizen die niet onderverdeeld zijn in appartementen. Gezien deze huizen geen terras hebben, kunnen we niet direct vergelijken met omwonenden. Echter, 2 straten verder in het dorp hebben we wel appartementen gezien met doorzichtige omheining.

Heeft de verhuurder niet de plicht om de exacte (verbouwings-) werken die hij gaat voeren aan het terras te communiceren met de huurder? Plots stond het terras er met een veel kleinere oppervlakte. Moet een verhuurder niet duidelijk zijn plannen communiceren of overhandigen?

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jan 2018 23:21

Bij nieuwbouw staan deze vereisten in de bouwvergunning beschreven.
Dit was maw al geweten (en ze lijken me evenmin ongebruikelijk).
Probleem is inderdaad hoe je kan bewijzen dat het anders aan jou is meegedeeld.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Alexander185
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 31 jan 2018 20:39

Bewijzen hoe dit mondeling foutief was meegedeeld is inderdaad moeilijk. Ik denk echter dat we nog twee pistes hebben:

PISTE 1) Wij hebben het appartement in een bepaalde staat ontvangen (zonder terras). Indien er werken worden gevoerd aan het appartement, dient de verhuurder dan niet documenten of beschrijvingen op papier te overhandigen aan zijn huurder om deze op de hoogte te brengen?

PISTE 2) Wat mij wel opvalt is de verscheidene mails waarin de verhuurder nieuwe informatie geeft over ons terras. Als je zo veel elementen achteraf op mail zet wordt het toch stilaan duidelijk dat er vooraf dingen niet gecommuniceerd geweest zijn?
>> mail 1verhuurder: "Op 15 januari wordt het terras gelegd en op 22 januari de balustrade en terrasschermen.
Voor de installatie van het glas van de balustrade en de schermen (op 22 januari dus) hebben we toegang nodig tot het appartement omdat het te gevaarlijk is het glas met touwen naar boven te hijsen."

>> mail van HUURDER: "het terras zag er alvast mooi uit, benieuwd hoe het is eens het af is!" (Dit was toen er enkel planken waren geplaatst op 100% van de initiële oppervlakte)
>> mail 2 verhuurder: "Op het plastiek gedeelte mag je dus niet op wegens privacy van de buurvrouw. We zijn nog van plan een grasmat te voorzien daar. je mag daar wel op om de ramen te wassen bvb maar niet om te eten of te staan etc. (eerste keer dat dit wordt meegedeeld met ons en dit gaat over 40% van het terras!)"
>> mail 3 verhuurder: "Alles is vlot verlopen met het terras. jullie kunnen nu volop van de zon genieten. Dus: niet op het plastiek gedeelte van het terras komen uit respect voor de privacy van de buurvrouw? Thanks"
>> mail 4 verhuurder: (Dit was toen we de verhuurder uitleg vroegen over het terras dat helemaal niet was zoals ons beloofd was) "Het terras is het maximale wat we van de gemeente mogen installeren: 80 cm van de rechter en achterste wand en 3.6 m van de linker dakrand. Ook de materialen : ondoorzichtig glas,... 1m80 en 1m10 gemeten vanaf de afgewerkte dakterras" is door de gemeente vereist in de bouwvergunning ter bescherming van de privacy van de zij- en de onderburen.In feite had de hoge afscherming moeten komen waar nu de plastieken vloer begint en zijn we met de buurvrouw overeengekomen dat we dit mogen plaatsen waar ze nu staat (tot aan de rand van de ramen) om jullie zo een groter gevoel van ruimte te bieden naar de tuin toe. Dat heeft ze toegezegd.Je begrijpt dat de extra m2 terras en balustrade een investering zijn van onze kant om het uitzicht van binnenuit maximaal mogelijk te maken die 40% zou er normaal niet geweest zijn en het zicht dus beperkter.Toen ik zoëven de werken heb gecontroleerd met de aannemer heb ik inderdaad gezien dat je van binnenuit niks meer van het gras kan zien en niks meer van het gras van de buurvrouw, Ik begrijp dat dit teleurstelt maar dat is dus wat de gemeente voor ogen had.We denken toch dat we een terras ontworpen en door de gemeente toegestemd hebben gekregen wat ruimschoots de mogelijkheid biedt om buiten te eten, van de zon te genieten en vrienden te ontvangen. Als jullie buiten staan zien jullie uiteraard over de rand en dus toch de groenomgeving.Op de rechterkant (van binnen gezien de linkerkant) willen we nog een kunstgras mat leggen om zo de groenervaring van binnen te herstellen. Daarom is dat gedeelte ook niet van hout, omdat een kunstmatgras het hout zou verstikken."

Franciscus
Berichten: 38607

#8 , 31 jan 2018 22:28

Dus morgen naar de gemeente om de bouwvergunning qua terras in te zien en eventueel al via internet de reglementen bouw en terrassen van de gemeente door te nemen.

Toch raar in een appartementsgebouw liggen de terrassen direct naast elkaar wel gescheiden door een ondoorzichtige wand.
Ramen mogen idd niet in een zijgevel en uitzien op de buur afstand tussen een zijwaarts raam en buur is 1,9 meter (bij mijn weten).
Hoogte van balustrades is eveneens wettelijk bepaald 110 cm tot x meter en daarboven 130 cm. (bij mijn weten - ik heb niets nagezien)

KJ86
Berichten: 2663

#9 , 31 jan 2018 23:38

Je zal het niet graag horen, maar niemand gaat een verhuurder veroordelen over een vermeende miscommunicatie in verband met oppervlakte van het terras of uitzicht van de balustrade. Gezien het tijdelijk karakter (na 3 jaar kan je verhuizen zonder vergoeding) van een huurcontract, zou het ronduit belachelijk zijn om een procedure in te leiden bij uw lokaal vredegerecht om het contract te verbreken.

Als je geen drie jaar kunt leven zonder uitzicht op plantjes moet je dringend iets doen aan uw mentale gezondheid.

Terug naar “Huren”