Wie betaalt kosten verborgen waterlek als huurder geen toegang heeft tot water meter?

Grotebelg
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Wie betaalt kosten verborgen waterlek als huurder geen toegang heeft tot water meter?

#1 , 21 jan 2018 18:45

We huren al 7 jaren dezelfde studio. Momenteel is er een waterlek in het toilet. Het is niet merkbaar en we zijn er toevallig bij uitgekomen. Als ik de spoelbak laat vol lopen loopt hij op een paar uur ongemerkt terug leeg. Zelfs als je het weet zie of hoor je het niet. We hebben er geen idee van hoe lang dit gaande is en hebben dat ook schrik voor een grote water afrekening.
We weten dat het normaal gezien de taak is van de verhuurder om het verbruik in de gaten te houden, maar wij hebben (net als alle andere huurders) geen toegang tot de watermeter. De huisbaas brengt ons op het einde van het jaar een afrekening en dan betalen we voor het hele jaar in 1 keer. Voor de voorbije 3 jaren hebben we echter nog geen afrekening gehad (net als de andere huurders). De laatste afrekening (2014) was 235€. Sindsdien hebben we dus geen afrekening meer gehad, maar wel 800€ gestort als voorschot, rekening houdende met prijsstijgingen.
Omdat we geen toegang hebben tot de meter kan dit lek dus al zeer lang gaande zijn en kan het zijn dat we een belachelijk hoge afrekening krijgen. Wie is dan verantwoordelijk voor het extra verbruik ten gevolge van het lek?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 21 jan 2018 20:02

Als huurder ben je verantwoordelijk voor het onderhoud en de goede werking van de kranen. Een vullinstallatie van een WC kan je daar ook onder rekenen. Als het reservoir langzaam leegloopt, zelf onhoorbaar, kan je dat toch zien? Je kan dat niet verhalen op de verhuurder. Dat is eigen nalatigheid. En zelfs als het veroorzaak werd door sleet aan het WC, dan nog had je de verhuurder ervan op de hoogte moeten brengen, hetgeen blijkbaar niet is gebeurd. Het is niet de taak van de verhuurder om uw waterverbruik in de gaten te houden en te controleren. Dat zou een inbreuk zijn op uw privacy. Enige weken geleden was hier nog een topic dat hierover ging.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 21 jan 2018 20:06

Als huurder ben je verantwoordelijk voor het onderhoud en de goede werking van de kranen. Een vullinstallatie van een WC kan je daar ook onder rekenen. Als het reservoir langzaam leegloopt, zelf onhoorbaar, kan je dat toch zien? Je kan dat niet verhalen op de verhuurder. Dat is eigen nalatigheid. En zelfs als het veroorzaak werd door sleet aan het WC, dan nog had je de verhuurder ervan op de hoogte moeten brengen, hetgeen blijkbaar niet is gebeurd. Het is niet de taak van de verhuurder om uw waterverbruik in de gaten te houden en te controleren. Dat zou een inbreuk zijn op uw privacy. Enige weken geleden was hier nog een topic dat hierover ging.

viewtopic.php?p=507864#p507864

Reclame

Grotebelg
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 jan 2018 20:10

@mava, het lek is vandaag vast gesteld en de verhuurder is op de hoogte gebracht (hij komt morgen langs om het te inspecteren/repareren). We zijn achter het lek gekomen omdat het water tijdelijk was afgesloten. Normaal wordt de bak automatisch terug bijgevuld, maar omdat de bak zo traag leeg loopt, hoor je niet dat er telkens een klein scheutje bij gedaan wordt.
Mijn punt was, dat als we onze afrekeningen op tijd hadden gehad, we misschien al hadden kunnen zien dat er ergens iets mis was en op zoek hadden kunnen gaan naar het lek. Dit is natuurlijk alleen van toepassing als het toilet al meer dan een jaar zou lekken.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 21 jan 2018 20:28

Meer dan waarschijnlijk een kalkaanslag op de vlotter. Ontkalken is ook een huurdersverplichting :(

Franciscus
Berichten: 38607

#6 , 21 jan 2018 20:36

Dat de verhuurder de waterafrekeningen niet laat zien is wel een inbreuk. Bij de afrekening moet ook de rekening getoond worden.
Raar als alle huurders een andere officiële meter hebben ... dan staat de nutsvoorziening toch op hun naam?

Terug naar “Huren”