kan ik huurprijs aanpassen?

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

kan ik huurprijs aanpassen?

#1 , 19 jan 2018 17:23

Hallo

Wij verhuren een appartement met een contract van 1 jaar (startdatum 1 mei 2017). Als het huurcontract eindigt in mei 2018, kan ik dan een nieuw contract aanbieden van 3 jaar aan dezelfde huurder en kan ik dan de huurprijs verhogen met een willekeurig bedrag gezien dan het vorige contract verlopen is? Moet dit 3 maanden voorafgaandelijk gebeuren? Aangetekend? Of gaat dit niet omdat het dezelfde huurder blijft?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6857

#2 , 19 jan 2018 18:16

Hallo

Wij verhuren een appartement met een contract van 1 jaar (startdatum 1 mei 2017). Als het huurcontract eindigt in mei 2018, kan ik dan een nieuw contract aanbieden van 3 jaar aan dezelfde huurder en kan ik dan de huurprijs verhogen met een willekeurig bedrag gezien dan het vorige contract verlopen is? Moet dit 3 maanden voorafgaandelijk gebeuren? Aangetekend? Of gaat dit niet omdat het dezelfde huurder blijft?

U kan dit contract met dezelfde huurder verlengen, maar hoogstens met twee jaar (maximum duur voor kortlopend contract is drie jaar). De voorwaarden moeten dezelfde blijven.

Laat de huurder voor eind januari weten dat u zijn contract verlengt, en laat hem dit liefst voor akkoord ondertekenen. U kan dit doen bv bij een samenkomst met de huurder, u kan het hem ook aangetekend laten weten en hem laten bevestigen, maar dan wordt het stilaan hoog tijd.

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2018 20:16

Kan ik pas indexeren vanaf mei? Is die berekening pas in mei te doen (indexcijfer nu nog niet gekend?)? Is dat dan met terugwerkende kracht?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6857

#4 , 19 jan 2018 21:12

U kunt pas indexeren vanaf mei, en u kan de berekening maken vanaf de bekendmaking van het indexcijfer, wat zowat overeen komt. de geïndexeerde huur is dan verschuldigd vanaf de eerste van de maand, mei dus. Het eventueel verschil kan nadien gevraagd (of betaald) worden .

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jan 2018 16:07

Dus als ik ooit mijn huurprijs wil verhogen dan ben ik verplicht om een andere huurder te zoeken? Want de voorwaarden moeten hetzelfde blijven bij eenzelfde huurder? Ook als je van een contract van een jaar naar een contract van 2 jaar of zelfs 9 jaar gaat? IK heb nu een goede huurder, zou niet graag een andere zoeken omdat ik huurprijs wil verhogen...

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 21 jan 2018 16:50

• De huurprijs wordt, telkens wanneer een nieuwe
huurovereenkomst wordt gesloten, of het nu
gaat om dezelfde verhuurder en zelfde huurder
of om andere personen, vrij bepaald tussen de
partijen. Dit is niet het geval wanneer het gaat
over opeenvolgende huurovereenkomsten van
korte duur met verschillende huurders, die beëindigd
werden door de verhuurder.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 jan 2018 19:48

Je kan echter nog steeds minnelijk en in gemeen akkoord een huurverhoging overeen komen. Wel op papier zetten dat dit minnelijk gebeurd en ondertekend door beide partijen.

Terug naar “Huren”