Eigen woning én iets huren?

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

Eigen woning én iets huren?

#1 , 19 jan 2018 11:21

Ik heb een koopwoning waarvoor ik al een jaar of 15 afbetaal bij het Vlaams Woningfonds. Mijn grote droom is echter om dit huis te verkopen en via het Vlaams Woningfonds iets te kopen in een andere stad.
Ik ben een alleenstaande, werkende moeder met een dochter van 26 (die ook werkt) en een zoon van 15 jaar.

Er moet nog één en ander opgeknapt worden aan mijn koopwoning voor ik het ga verkopen. Om dit vlotter te kunnen in orde brengen, heb ik besloten iets te huren. Voordeel ervan is dat ik zo kamer per kamer leeg kan maken, opknappen en opfrissen, zonder al te veel stress.

Deze week heb ik het huurcontract ondertekend, goed nieuws dus, een stap vooruit. Volgende stap is het verhuizen van heel wat spullen. Nu het zover is, besef ik dat ik zelf met mijn zoon voorlopig nog hoofdzakelijk in mijn koopwoning zal vertoeven. Zo kan ik na mijn werk klussen in mijn huis, er overnachten en de volgende dag van hieruit naar mijn werk gaan.Mijn dochter vindt het geweldig, haar eigen stekje, terwijl ik hier verder werk aan mijn grote droom om in de loop van dit jaar mijn huis te koop te zetten.

Ik zit nu met een aantal vragen:

- Moet ik mijn domicilie op het adres van het huurhuis zetten? Het huurcontract staat op mijn naam. Of is het ook goed als enkel mijn dochter haar domicilie daar laat zetten?

-Indien ik mijn domicilie op het huis van dat huurhuis zet, is het dan een probleem dat ik voorlopig nog heel vaak in de koopwoning verblijf om daar te klussen?

-Kan ik op mijn naam op twee verschillende adressen een contract voor gas, water en elektriciteit laten lopen?

Ik hoop dat iemand me wat op weg kan helpen. Heb al veel opgezocht op internet met geen antwoorden gevonden.

Alvast van harte bedankt :wink:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 19 jan 2018 12:22

Je domicilie moet daar staan waar je het vaakst verblijft. In theorie "waar ja na het werk naartoe gaat" of zoiets.
Sommige verhuurders vragen wel om domicilie in het huurhuis te zetten om leegstandtax te vermijden. In uw geval denk ik dat dochter best in het huurhuis haar domicilie plaatst, en jij in de eigen woning.
Er is m.i. geen enkel probleem met vaak slapen waar domicilie niet staat. Als het ongeveer half/half is maakt het niet uit, anders geldt het begin van mijn posting. Maar je mag dus probleemloos "elders" slapen.
Uiteraard kan je op verschillende adressen contracten voor nutsvoorzieningen hebben. Zolang je de rekeningen betaalt maakt dat niet uit.

Dbra
Topic Starter
Berichten: 46
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2018 12:51

Je domicilie moet daar staan waar je het vaakst verblijft. In theorie "waar ja na het werk naartoe gaat" of zoiets.
Sommige verhuurders vragen wel om domicilie in het huurhuis te zetten om leegstandtax te vermijden. In uw geval denk ik dat dochter best in het huurhuis haar domicilie plaatst, en jij in de eigen woning.
Er is m.i. geen enkel probleem met vaak slapen waar domicilie niet staat. Als het ongeveer half/half is maakt het niet uit, anders geldt het begin van mijn posting. Maar je mag dus probleemloos "elders" slapen.
Uiteraard kan je op verschillende adressen contracten voor nutsvoorzieningen hebben. Zolang je de rekeningen betaalt maakt dat niet uit.
Dank je voor je reactie. :)
Ik kan dus geen problemen krijgen als ik mijn domicilie nog niet op het huurhuis zet, ook al staat het huurcontract op mijn naam? (Dat maakt voor de verhuurder en voor de bevolkingsdienst niets uit? )
Als mijn dochter er wel haar domicilie is dat ook goed? Men kan ook niet beweren dat ik het onderverhuur ofzo?

Ben echt niet thuis in die materie ;)

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 19 jan 2018 13:05

Hangt er m.i. een beetje van af door welke bril je het bekijkt.

Zo is het perfect verdedigbaar dat u de woning waarvoor u geleend hebt eens grondig wil opknappen, maar dat u het tijdelijk niet ziet zitten om op een bouwwerf te midden van stof en dgl te verblijven. En u slaapt dus, alweer tijdelijk, elders.

Het is ook perfect mogelijk dat u in de (nabije) toekomst toch maar besluit om die woning te verkopen, en te vervangen door een andere woning; of ook niet ?
U kan dus volgens mij zonder probleem de beslissing wat vooruit blijven schuiven, tot u klaar ziet in de situatie.

Terug naar “Huren”