Huurder weigert jaarlijks bezoek

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Huurder weigert jaarlijks bezoek

#1 , 18 jan 2018 19:36

Beste

Ik heb een appartementje dat ik verhuur, en dit is inmiddels iets meer dan een jaar verhuurd. We hadden een datum afgesproken voor de jaarlijkse controle van het appartement. De dag zelf wordt er afgezegd voor reden X. Ik heb dan een aantal keer een nieuwe afspraak willen vastleggen, zonder succes. Kan niet vrijmaken van werk ed. Terwijl voor mij avond en zondag ook goed is.

Ik was dit een beetje beu, dus ben langs de balie Welzijn gepasseerd in Willebroek, daar kan je gratis juridisch advies krijgen.

Daar wordt me gezegd, dat een jaarlijks bezoek niet verplicht is, en dat ik dus niks kan beginnen.

Dat lijkt me tegenstrijdig met wat ik online vind, en op dit forum.

Als dit toch mag, hoe zet ik dit in gang om dit te eisen?

Mvg
Steven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 jan 2018 20:19

Als het in de huurovereenkomst staat, moet huurder het toelaten.
Heb je hem al aangetekend aangeschreven? En een aantal dagen voor een bezoek voorgesteld?
Indien hij blijft weigeren zou je in verzoening bij de VR kunnen gaan.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 18 jan 2018 22:00

Eerste vereiste om iets te eisen is wel dat het overeengekomen is in contract.
Het staat niet in de woninghuurwet wel uit de algemene regels huur zoals 'vandebos' op het forum jaren geleden ergens heeft geschreven
Art. 1719. De verhuurder is, uit de aard van het contract, en zonder dat daartoe enig bijzonder beding nodig is, verplicht :
1° Het verhuurde goed aan de huurder te leveren;
2° Dat goed in zodanige staat te onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het verhuurd is;
3° De huurder het rustig genot daarvan te doen hebben zolang de duur duurt.

Dit recht is impliciet af te leiden uit art 1719bw 2°. Als de verhuurder niet in de gelegenheid wordt gesteld het pand te controleren kan hij het niet onderhouden zoals de wet hem oplegt.

En zoals Vandebos ook heeft geschreven er zijn reeds meerdere vonnissen over.
Maar u staat sterker als het in het contract zet.

Pag 16 staat er uitleg over art. 1719.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 jan 2018 17:14

Dit staat in het contract:

Art. 8 – Bezichtiging – Verzekering:
De eigenaar behoudt zich het rechts voor, te allen tijde het verhuurde te bezichtigen. De huurder verklaart afstand te doen van elke vordering tegen de eigenaar uit hoofde van art. 1386 en 1721 B.W.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 22 jan 2018 20:22

En dit zou in het Vlaams huurdecreet gaan staan:

http://www.lexalert.be/nl/article/vlaam ... ba3d6ac51a

Ten allen tijde zal door een rechter ook niet aanvaard worden - een of tweemaal per jaar mogelijk wel.

En trouwens afstand doen van artikels die van dwingend recht zijn dus waar niet van kan afgeweken worden...als verhuurder niet goed bezig.
Eens lezen vooral de teksten van Vandebos.
viewtopic.php?f=38&t=66594

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 jan 2018 14:59

En dit zou in het Vlaams huurdecreet gaan staan:

http://www.lexalert.be/nl/article/vlaam ... ba3d6ac51a

Ten allen tijde zal door een rechter ook niet aanvaard worden - een of tweemaal per jaar mogelijk wel.

En trouwens afstand doen van artikels die van dwingend recht zijn dus waar niet van kan afgeweken worden...als verhuurder niet goed bezig.
Eens lezen vooral de teksten van Vandebos.
viewtopic.php?f=38&t=66594
Heb dit contract overgemomen van een collega, eerste keer dat ik verhuur. Geen idee dus waar die artikels over gaan. Maar ik sta dus wel in men recht om 1 keer per jaar bezoek te eisen? Hoe start je die procedure bij de VR op?

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 23 jan 2018 15:26

Verzoekschrift op basis van art. 1344bis G.W. indienen bij de griffie. Bij nuttige documenten op dit forum staat er een voorbeeld/template.
"sowieso" schrijf je zo.

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 jan 2018 22:52

Verzoekschrift op basis van art. 1344bis G.W. indienen bij de griffie. Bij nuttige documenten op dit forum staat er een voorbeeld/template.
De link voor het document lijkt niet te werken, heeft iemand nog een lokale copy?

Thx

Jackrussell
Berichten: 701

#9 , 23 jan 2018 23:11

Ik zou hem een aangetekende brief sturen met daarin de mededeling dat je 'm al een aantal keren hebt verzocht om een datum vast te stellen voor inspectie van de woning. Vervolgens geef je 'm een week of twee de tijd.

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 24 jan 2018 10:50

De link voor het document lijkt niet te werken, heeft iemand nog een lokale copy?
Wanneer je googelt kan je het ook onmiddellijk vinden.
"sowieso" schrijf je zo.

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 jan 2018 18:10

Ik zou hem een aangetekende brief sturen met daarin de mededeling dat je 'm al een aantal keren hebt verzocht om een datum vast te stellen voor inspectie van de woning. Vervolgens geef je 'm een week of twee de tijd.
Het feit dat hierover mail communicatie en whatsapp communicatie geweest is, is niet voldoende voor de VR?

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 24 jan 2018 20:10

Waarom toch zo weigerachtig voor een aangetekende brief? Omdat die 5.29 € kost en een mail gratis is? Je kan toch schrijven, want voor een mail moet je ook kunnen schrijven.

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 24 jan 2018 20:24

Waarom toch zo weigerachtig voor een aangetekende brief? Omdat die 5.29 € kost en een mail gratis is? Je kan toch schrijven, want voor een mail moet je ook kunnen schrijven.
Op een juridisch correcte manier uitgelegd : een Aangetekende brief (met kopie per gewone brief waarnaar je verwijst) wordt door de VR met 100% zekerheid ge-accepteerd. Mail of Whatsapp communicatie is moeilijker te bewijzen want je krijgt géén verzendticketje en je kan niet bewijzen dat wat je afprint ook origineel is. Vervalsen is de eenvoud zelve ;-)

Waarom een kopie per gewone brief ? Als de huurder de AS niet afhaalt volstaat voor de vrederechter de verwijzing naar de gewone brief om aan te nemen dat de ontvanger de inhoud effectief ontvangen heeft. Kost je dus 5,29€+0,74€ (als dat de huidige Bpost tarieven zijn ;-))

Wel eerst afvragen waarom je persé 't pand wil bezoeken. Als je géén onregelmatigheden verwacht dan laat je je huurder immers het ongestoorde genot. Afrekenen qua schade doe je met de uittredende plaatsbeschrijving.

Verhuurder2830
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 jan 2018 23:33

Waarom toch zo weigerachtig voor een aangetekende brief? Omdat die 5.29 € kost en een mail gratis is? Je kan toch schrijven, want voor een mail moet je ook kunnen schrijven.
Op een juridisch correcte manier uitgelegd : een Aangetekende brief (met kopie per gewone brief waarnaar je verwijst) wordt door de VR met 100% zekerheid ge-accepteerd. Mail of Whatsapp communicatie is moeilijker te bewijzen want je krijgt géén verzendticketje en je kan niet bewijzen dat wat je afprint ook origineel is. Vervalsen is de eenvoud zelve ;-)

Waarom een kopie per gewone brief ? Als de huurder de AS niet afhaalt volstaat voor de vrederechter de verwijzing naar de gewone brief om aan te nemen dat de ontvanger de inhoud effectief ontvangen heeft. Kost je dus 5,29€+0,74€ (als dat de huidige Bpost tarieven zijn ;-))

Wel eerst afvragen waarom je persé 't pand wil bezoeken. Als je géén onregelmatigheden verwacht dan laat je je huurder immers het ongestoorde genot. Afrekenen qua schade doe je met de uittredende plaatsbeschrijving.
Wil gerust de brief sturen hoor. Alleen blijft het hiermee maar uitgesteld worden.

Ivm het bezoeken, ik heb jaren werk gestoken in dat appartement, ik zou graag willen bevestigen dat het als een goede huisvader bewoont wordt.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#15 , 24 jan 2018 23:44

Maar vraag eerst of de Bokma al koud staat, anders kan het een saai bezoek worden.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Huren”