Verhuurder weigert huurwaarborg terug te geven

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

Verhuurder weigert huurwaarborg terug te geven

#1 , 17 jan 2018 12:24

Hallo,

Naar aanleiding van een ouder topic :

viewtopic.php?f=38&t=79699

Eigenaar heeft dus de aangespannen zaak compleet verloren en zoals ik wel verwacht had wil hij nu wraak nemen door mijn huurwaarborg niet terug te geven. Ondertussen zijn we er al 2+ maanden weg.
Er is een plaatsbeschrijving geweest. Daar ik reeds zijn plannetje doorhad heb ik bij aankomst van de landmeter onmiddellijk tegen die persoon gezegd dat ik in geen geval iets ging ondertekenen. Die man heeft ook niet aangedrongen. Hij heeft dus geen ondertekende plaatsbeschrijving en achteraf heb ik ook geen kopie ontvangen in de bus. Toen ik vertrok na de plaatsbeschrijving zei de eigenaar tegen me dat mijn zoon vanalles uitgespookt had rond zijn eigendom en hij "ooit" wel eens ging zien wat die waarborg betrof. Ik heb me toen geïnformeerd bij dezelfde advocaat die toen die zaak binnengehaald heeft en die wist me te vertellen dat wat zich "rond" zijn eigendom afspeelt niks te maken heeft met de huurwaarborg omdat die waarborg enkel slaat op het gehuurde pand zelf.

Mijn vraag is nu: kan dit allemaal zomaar? Geen eurocent krijg ik terug? Ik kan nu natuurlijk aan die advocaat vragen om een zaak aan te spannen bij de vrederechter, maar dan zal het ereloon en andere kosten die ik zal moeten betalen misschien hoger uitkomen dan de huurwaarborg zelf (1000 euro). Wat dus ook geen zin heeft.
En heeft hij een poot om op te staan met een niet ondertekende plaatsbeschrijving?

Hoe pak ik dit het best aan? Of laat ik het gewoon voor wat het is. Hoewel ik die 1000 euro uiteraard ook kan gebruiken. Die vind je nu ook niet op straat.

Dank bij voorbaat, groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 17 jan 2018 15:19

“Art.10...§ 3. Er mag niet beschikt worden over de bankrekening, noch in hoofdsom, noch in rente, noch van de bankwaarborg, noch van de rekening waarop de waarborg opnieuw werd samengesteld, dan ten voordele van een van beide partijen, mits voorleggen van ofwel een schriftelijk akkoord, dat ten vroegste opgesteld wordt bij het beëindigen van de huurovereenkomst, ofwel van een kopie van een rechterlijke beslissing. Deze beslissing is uitvoerbaar bij voorraad, niettegenstaande verzet of voorziening en zonder borgstelling of kantonnement.”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

Bij ontbreken van een schriftelijk akkoord rest dus enkel rechterlijke beslissing;

“Art.1344bis.Onder voorbehoud van de bepalingen omtrent de pacht kan elke vordering inzake de huur van goederen worden ingeleid bij verzoekschrift, neergelegd ter griffie van het vredegerecht.
Het verzoekschrift vermeld, op straffe van nietigheid :
1. de dag, de maand en het jaar;
2. de naam, de voornaam het beroep en de woonplaats van de verzoeker;
3. de naam, de voornaam en de woonplaats, of bij gebreke van een woonplaats, de verblijfplaats van de persoon tegen wie de vordering is ingesteld.
4. het onderwerp en de korte samenvatting van de middelen van de vordering;
5. de handtekening van de verzoeker of van zijn advocaat.
Een getuigschrift van de woonplaats van de onder 3 vermelde persoon wordt bij het verzoekschrift gevoegd. Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur.
De partijen worden door de griffier per gerechtsbrief opgeroepen om binnen vijftien dagen na de inschrijving van het verzoekschrift op de algemene rol, te verschijnen op de zitting die de rechter bepaalt. Bij de oproeping wordt een afschrift van het verzoekschrift gevoegd.”(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.).

Ter zitting bevestigt u wat u geschreven hebt in uw verzoekschrift.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 17 jan 2018 16:01

Beste,

Bedankt voor uw antwoord. Lijkt me geen beginnen aan om dat zelf te doen. En via advocaat zal er niks overblijven van de borg. Zucht. De borg zal dus waarschijnlijk nog jaren blijven staan op die derdenrekening. Na vele jaren in de vergetelheid geraken en er zal altijd wel iemand zijn die het in zijn zakken zal steken. Het immo kantoor vertelde me dat er hopen huurwaarborgen blijven staan. Kan toch niet zijn dat dan plots verdampt. Er zal er altijd wel iemand goed bij varen.

Dan zijn sommige verhuurders verbaasd als mensen de laatste 2 maand geen huur meer willen betalen. 't Is iedere keer hetzelfde spelletje met de waarborg.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 17 jan 2018 16:19

Een verzoekschrift indienen op de griffie van het vredegerecht kan u perfect zelf, daar is geen advocaat voor nodig.
"sowieso" schrijf je zo.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#5 , 17 jan 2018 16:26

Dag Didymus,

Dank voor uw antwoord. Zou er daar ergens een voorbeeld van zijn hoe zoiets er moet uitzien?
En kan ik iemand een mandaat geven om in mijn plaats te gaan naar het vredegerecht, want in geen geval wil ik die mensen ooit nog terugzien.

Dank u

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 17 jan 2018 17:17

U kan in principe (behoudens enkele uitzonderingen, zoals echtgenoot en bloedverwant toegelaten door de rechter) niemand anders sturen, tenzij het een advocaat is.

Een template/voorbeeld voor een verzoekschrift staat hier: viewtopic.php?f=87&t=32554
"sowieso" schrijf je zo.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#7 , 25 jan 2018 12:23

Dag Didymus,

Dank voor uw antwoord. Ik ben helaas niet mondig genoeg en door ASS lukken zo een dingen me niet. Ik heb mijn les geleerd wat huren betreft, nooit meer. Je bent op gans de lijn afhankelijk van de goodwill van de eigenaar. Mijn werkgever had al aangeboden om naar het vredegerecht te gaan voor mij, maar aangezien het een bloedverwant moet zijn zal dat dus ook al niet gaan. En stel dat het een bloedverwant zou zijn, moet je dat dan op voorhand vragen aan de vrederechter of dat ok is?

Dank voor uw tijd en info, groeten

Didymus
Berichten: 2061

#8 , 25 jan 2018 12:59

Op de zitting zal die persoon zich moeten identificeren, de schriftelijke volmacht voorleggen en dan zal de rechter beslissen of die persoon u al dan niet mag vertegenwoordigen.
Art. 728. § 1. Op het ogenblik van de rechtsingang en later dienen de partijen in persoon of bij advocaat te verschijnen.
§ 2. Voor de vrederechter, de rechtbank van koophandel en de arbeidsgerechten mogen de partijen ook vertegenwoordigd worden door hun echtgenoot, hun wettelijk samenwonende of een bloed- of aanverwante houder van een schriftelijke volmacht en speciaal door de rechter toegelaten.
bron: http://elfri.be/pleitmonopolie

U kan het verzoekschrift ook laten opstellen door iemand die daar beter in onderlegd is dan uzelf.
"sowieso" schrijf je zo.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#9 , 25 jan 2018 13:14

Bedankt Didymus !

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#10 , 25 jan 2018 15:43

Ik zal dit forum zeker niet gebruiken om te klagen en te zagen, maar ik vind dit alles niet logisch.
Een eigenaar kan zomaar vanuit zijn zetel beslissen om iemand zijn huurwaarborg niet terug te geven en dan moet de huurder alle kosten en moeite doen om alsnog aan een deel van zijn centen te geraken, terwijl meneer in zijn zetel zit te genieten van het feit dat hij dat zomaar eenzijdig kan beslissen.

stevedeclerck
Topic Starter
Berichten: 42

#11 , 25 jan 2018 15:52

Meer nog: bij ING vertelden ze me dat er hopen geblokkeerde huurwaarborgen blijven staan. Als die bedragen vele jaren blijven staan, wat gebeurt daar dan finaal mee? Voorbeeld: de persoon die destijds het pand huurde komt te overlijden, waar gaat dat bedrag dan naartoe? Niemand die op dat moment nog zal weten dat er 'ergens' een huurwaarborg nog geblokkeerd staat. En aangezien die toch nooit zal vrijgegeven worden kan het toch niet anders dat dit op termijn ergens in iemand zijn zakken verdwijnt?

Didymus
Berichten: 2061

#12 , 25 jan 2018 16:57

Als een huurder huurschade heeft veroorzaakt en niet tekent voor vrijgave van de waarborg ten voordele van de verhuurder, dan moet deze laatste eveneens naar de vrederechter. Op dat vlak is er geen onevenwicht.

Als iemand overlijdt, dan komt de bank dat vroeg of laat te weten. Er is nog altijd zoiets als de Deposito- en Consignatiekas waar slapende tegoeden uiteindelijk naartoe gaan. Na 30 jaar gaat het van daaruit naar de schatkist.
"sowieso" schrijf je zo.

KJ86
Berichten: 2663

#13 , 25 jan 2018 19:22

Jij bent zelf als huurder ook niet zuiver op de graad, onafhankelijke expert heeft zich aangemeld om een plaatsbeschrijving te maken en jij weigert medewerking. Veel succes op het vredegerecht zou ik zeggen.

Franciscus
Berichten: 38592

#14 , 25 jan 2018 20:30

Is die landmeter door de vrederechter aangeduid dus effectief onafhankelijk?
Is die aangesteld door beide partijen? Of door de verhuurder?
Was er dan schade vast te stellen op die plaatsbeschrijving?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 jan 2018 22:31

Je kan de verhuurder laten oproepen in verzoening voor de vrederechter. Briefje schrijven aan de griffier waarin je vraagt: "X oproepen in verzoening voor vrijgave huurwaarborg. " Dat is toch niet moeilijk. Het kan zijn dat dit volstaat om de verhuurder te doen inzien dat hij best de huurwaarborg vrijgeeft.

Terug naar “Huren”