Morgen huurcontract ondertekenen maar krijg ineens dat huurwaarborg via Korfine zou gaan

Jessy2101
Topic Starter
Berichten: 2

Morgen huurcontract ondertekenen maar krijg ineens dat huurwaarborg via Korfine zou gaan

#1 , 12 jan 2018 14:51

Beste,


heb een huisje op het oog. Zou morgen 13/01/2018 mijn contract tekenen... tot daar alles okido.
Maar nu kreeg ik gisteren plots 2 mails in mijn mailbox... 1 van huurwaarborg levensverzekering Korfine....
Ik vond dat nogal vreemd want heb altijd geweten dat je borg op een bank stort.
alsook Korfine zou ergens in Kortrijk gevestigd zijn?
Hoe komen ze aan mijn gegevens enz...
Ik zou huren via immo bureau, dacht dat het van hun was.
maar in de mail stond ook dat ze naar het immo kantoor gestuurd werd ,, de mail dan.

nu heb ik eens ge-googled en vond ik allerlei dingen terug over Korfine en het lijkt me niet echt koosjer.... om het zo te zeggen...
vind dit eerder partijdig naar de verhuurder toe. en ook lange loopperiode enz,,,, ik heb maar schrik dat ik mijn geld kwijt zou zijn als ik eerder zou verhuizen.

hoop niet dat het immo kantoor om die reden het contract niet wil verder zetten,

blijkbaar wordt er ook een plaatsbeschrijving opgemaakt zonder dat ik erbij ben. nadien zouden ze dan alles op papier met mij overlopen en mag ik nog dingen toevoegen, waarom dan niet ineens waar ik bij ben???

vind dit zo rare manier van zaken doen....

graag jullie mening aub

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 jan 2018 16:01

Ze kunnen de PB afzonderlijk opmaken en uittypen. Als ze maar samen met u terplaatse overlopen en je nog opmerkingen mag toevoegen. Pas ondertekenen als je met alles akkoord bent.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 12 jan 2018 16:10

Staat er niet in het door u ondertekende huurcontract in elke vorm de huurwaarborg gesteld zal worden?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

berenod
Berichten: 942

#4 , 12 jan 2018 16:34

Brrr,

Korfine, kom je meer en meer tegen.
Is op zich wel koosjer, maar geeft wel een aantal problemen.

Ten eerste is het altijd 3 maanden borg. Is waarschijnlijk de voornaamste reden, omdat enkel via zulk een verzekering de huurder 3 maanden borg kan vragen, via een gewone borg (op rekening) is dit slechts twee maanden (bij een bankwaarborg waarbij de huurder de borg in schijven betaalt kan dit ook drie maanden zijn, maar komt volgens mij niet zoveel voor).

Ten tweede, het is een verzekeringsproduct, de makelaars krijgen commissie wanneer ze een polis verkopen, net zoals elke andere verzekeringsmakelaar. Vandaar dat de Korfine waarborg populair is bij sommige immo makelaars, lees extra inkomen.

Ten derde, we lezen veel dat het vrijgeven van het borgbedrag bij Korfine soms een hele strijd kan zijn en lang kan aanslepen.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 jan 2018 16:44

De verificatieprocedure voor de terugbetaling van de huurwaarborg neemt bij hen nogal veel tijd in beslag.
Al een paar keer meegemaakt en dan denken de huurders dat het de verhuurder zijn schuld is.
Maar nooit gehoord dat het "verdacht" is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#6 , 12 jan 2018 19:16

Beste

Normaliter kiest u zelf op welke wijze u de hurwaarborg vestigt. U kan dit perfect via uw bank regelen. Laat u deze vorm qua waarborg niet opdringen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 12 jan 2018 19:52

Laat u deze vorm qua waarborg niet opdringen.
Maar de verhuurder of immo is ook niet verplicht aan u te verhuren :(

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jan 2018 21:22

Wat staat er in het huurcontract?
Ik neem aan dat u daar al een kopie van hebt ontvangen en het hebt kunnen inzien?
Korfine is een voorstel tot waarborgverzekering.

Staat in het contract enkel via Korfine of staan de andere opties er ook nog bij als bankwaarborg?
Is het een CIB contract?

Terug naar “Huren”