Syndicus/beheerder vergeet indexering huur

Okie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Syndicus/beheerder vergeet indexering huur

#1 , 09 jan 2018 22:49

De firma die het beheer doet heeft al een paar jaar vergeten de huur van een appartement
te indexeren. Ik weet dat ikzelf als eigenaar die 'verloren' indexering via de huurder niet kan recupereren.
Kan ik de beheerder hiervoor aanspreken? Het is tenslotte zijn fout dat hij de indexering niet
correct opvolgde.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 10 jan 2018 08:00

Mag ik aannemen dat het indexeren van de huur opgenomen is in de taakomschrijving van de beheerder?

Is er een reden opgegeven (tegenprestatie van de huurder b.v. ) om niet te indexeren, of gaat het gewoon om nalatigheid ?

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 10 jan 2018 08:31

Je moet een onderscheid maken tussen het takenpakket van een syndicus (die de mede-eigendom beheert) en het takenpakket van een rentmeester (die in opdracht van de eigenaar optreedt als verhuurder). Voor z'n opdracht factureert een rentmeester typisch zo'n 8% van de verhuurprijs. De syndicus factureert voor z'n beheer typisch 20-30€/maand/wooneenheid.

Als de rentmeester in de fout gegaan is zou'k m aangetekend aanmanen om de gemiste (kleine) inkomst alsnog door te storten. Een syndicus komt normaliter niet tussen in de verhuur (tenzij hij van u ook een opdracht als rentmeester kreeg)

Reclame

Okie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2018 15:47

We verhuren een 10-tal appartementen en alle huurders behalve 2 krijgen regelmatig een huuraanpassing toegestuurd.
Maw, de indexering en de opvolging hoort wel degelijk tot het takenpakket van de beheerder.
Om U een idee te geven, een huurder huurt sinds december 2011 aan 750€/maand en de huur is sindsdien nooit geïndexeerd.
Gaat om honderden €, geen gemiste kleine inkomst.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 10 jan 2018 16:00

Ja, in dat geval zal het misschien zelfs over een paar duizend euro gaan, ik heb het niet nagerekend.

Zitten alle appartementen bij dezelfde (beroeps?)-beheerder?
Dan kan het om een vergetelheid gaan bij het inbrengen van die appartementen in een of ander computerprogramma bijvoorbeeld.

Ik elk geval, ik zou hem gewoon, schriftelijk, vragen waarom die contracten niet geïndexeerd werden, en als het antwoord niet voldoet, verzoeken om het nodige te doen opdat het ontbrekende supplement op uw rekening komt. Hij kan dit voor een klein gedeelte bij de huurder recupereren, de rest uit eigen fondsen (wellicht is hij daar wel voor verzekerd, maar dat maakt uw zorg niet meer). Doe dat laatste vriendelijk, maar aangetekend.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 10 jan 2018 16:07

Contract met die "beheerder" nalezen op wat hij moet doen.
Al de rest doet niet ter zake.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Okie
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 jan 2018 16:32

Alle appartementen zitten bij 1 beheerder. Bedankt voor jullie reacties. Ik ben benieuwd....

Terug naar “Huren”