opzegging contract van 9 jaar

yvangesquiere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

opzegging contract van 9 jaar

#1 , 08 jan 2018 15:32

Graag jullie advies op volgend geval :
Ik verhuur een appartement aan syrische vluchtelingen via het OCMW.
Ik krijg elke maand mijn geld correct omdat de huurder een contract getekend had waarbij hij het ocmw de toestemming geeft
om eerst de huur te betalen alvorens hij zijn uitkering krijgt.
Het is een contract van 9 jaar. ( datum contract is 01dec 2015)
Nu wil ik het huurcontract opzeggen op 1dec 2018 ( na verstrijking van 3 jaar).
Graag zou ik het appartement een beetje willen renoveren en dan verkopen.
Helaas kan ik dit niet renoveren alvorens de huurders eruit zijn.
Ik heb al contact opgenomen met het OCMW en daar zeiden ze dat ik dit zo snel mogelijk moest laten weten aan de huurder zodat hij
met de opzegbrief naar het social verhuurkantoor kon gaan zodat hij voorrang zou krijgen bij de toewijzing van een sociale woning.
Ik heb al gelezen dat ik eventueel bij opzegging een schadevergoeding zou moeten betalen aan de huurder? Klopt dit?
Hoe kan ik dit het beste oplossen zonder dat ik daar een schadevergoeding moet voor betalen?
Ook wil ik even vermelden dat ik van de gemeente een attest heb gekregen dat mijn appartement geschikt is voor 2 personen.
Momenteel wonen ze daar met 2 volwassenen en 2 kinderen. Eigenlijk is het veel te klein voor hun 4. Het OCMW heft dit ook al zelf toe gegeven.
Alsook denk ik dat dit huurcontract niet geregistreerd is...
Alle advies is welkom...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 08 jan 2018 15:35

Niet na drie jaar.
Huurwet eens lezen:
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Registreren is een verplichting voor de verhuurder ...dus u bent al strafbaar (maar nog nooit toegepast).

bosprocureur
Berichten: 6858

#3 , 08 jan 2018 16:02

Huren die mensen zelf, of is de huurder het OCMW ?

Als uw huis geschikt is voor 2 personen, dan is het met 4 personen overbewoond, en kunt u ook in de problemen komen (onbewoonbaar door overbewoning).
Ik heb zo'n idee dat u best een oplossing nastreeft in de zin van de bewoners (als zij huurder zijn) te verplichten van te verhuizen wegens overbewoning.
U hoeft ze daarom nog niet direct te laten uitzetten, maar dat zij geen woning zouden hebben is niet uw probleem, maar dat van het OCMW ( of de overheid in het algemeen) . Zoals gezegd, u kan wat talmen met de werkelijke uitvoering, als het zover komt.

Er staan intussen tientallen sociale woning gewoon leeg, woningen die direct bewoonbaar zijn, of met een minimum van kosten ter beschikking kunnen komen van de mensen die ze broodnodig hebben. Goede wil ontbreekt echter voortdurend in de periode tussen nieuwjaar en kerst.

Reclame

yvangesquiere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 jan 2018 16:34

Deze mensen zijn eigenlijk huurder, maar het OCMW zorgt ervoor dat ik eerst mijn huur krijg.
Mag ik een einde stellen aan de huurovereenkomst door overbevolking aan te halen?
Ze hadden eerst 1 kindje, wat ik toegelaten had. Een aantal maanden, na aanvang vh huurcontract vernam ik dat ze zwanger was van haar 2de kindje.
Het appartement heeft trouwens maar 1 slaapkamer en de bewoonbare oppervlakte is +- 50m2.
Het OCMW heeft zelf ook toegegeven dat ze veel te klein wonen maar zolang er geen druk op de ketel wordt gezet, neemt de huurder geen initiatief om verdere acties te ondernemen om een grotere woning te zoeken. Alsook worden ze dan ook niet als prioriteit beschouwd bij de toewijzing van een sociale woning zolang er geen einde gesteld wordt aan de huurovereenkomst.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jan 2018 17:56

Niet na drie jaar.
Behalve als de renovatiewerken meer kosten dan 3 jaar huur. Art. 3, §3 Woninghuurwet.
(Samen met nog 3 andere voorwaarden).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

yvangesquiere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 jan 2018 19:07

De huurder gaat akkoord dat ik het huurcontract ga opzeggen onder volgende voorwaarden :
-Het feit dat ik mijn appartement wil renoveren en het vochtprobleem dat momenteel heerst wil aanpakken.
-Dat het appartement met 4 momenteel is overbevolkt. (plaats voor 2)
-Dat hij mag blijven wonen in het appartement zolang hij geen andere woning heeft toegewezen gekregen.
Zo krijgt hij een prioritaire behandeling volgens het OCMW op sociale huisvesting.
Zou ik er ook bij vermelden dat er geen enkele vorm van schadevergoeding geeist kan worden vermits dit in onderlinge overeenkomst is?
Graag zou ik dit zo waterdicht mogelijk willen maken zodat er naderhand geen problemen boven komen.
Graag jullie advies.
Kunnen jullie me ook helpen met de formulering van zo een opzegbrief?
Alvast bedankt voor jullie input...

Terug naar “Huren”