aanmaningskosten garagebox

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

aanmaningskosten garagebox

#1 , 08 jan 2018 07:58

Ik huur een garagebox met een jaarlijks contract.

Ik betaalde deze box maandelijks maar voor het gemak ging ik een bestendige opdracht aanmaken. Blijkbaar is het daar ergens fout gelopen, met als gevolg dat er een achterstand was.

Ik kreeg van de verhuurder een laat ons zeggen niet al te beleefde e-mail. Ik heb onmiddellijk de 2 maanden achterstand betaald + de maand januari. Dit gebeurde reeds in december.

Ik kreeg nu echter een mail van de verhuurder dat mij te toegang tot mijn garagebox is ontzegd tot ik de aanmaningskosten heb betaald. Ze rekenen 25€ per maand aan. Een nu nog eens 25€ voor de aanmaning die ik blijkbaar deze week in mijn bus mag verwachten omdat de aanmaningskosten niet mee zijn betaald. Is dit wettelijk ?

mvg,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 08 jan 2018 09:37

Staat dat van die aanmaningskosten vermeld in de huurovereenkomst van die garage? Indien neen, heeft ze er geen recht op. Maar dan is een opzegging door de verhuurder nabij.

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 08 jan 2018 10:29

Gezien jaarlijkse huur pas ten vroegste over een jaar.

Reclame

leeuwke1969
Topic Starter
Berichten: 311

#4 , 12 jan 2018 08:07

Mij is dus inderdaad de toegang tot mijn garagebox ontzegd tot ik de aanmaningskosten heb betaald. Dit gaat over een bedrag van 75€. Ik zal ze betalen daar niet van maar ik stel mij de vraag of de eigenaar bij openstaande aanmaningskosten mij de toegang kan ontzeggen.

Bij huurachterstal heb ik er alle begrip voor maar nu.....

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 12 jan 2018 12:14

Dat kan hij niet. Hij moet daarvoor naar de vrederechter. Pas als die beslist dat jij niet meer in uw garage mag, kan hij u de toegang ontzeggen. Stuur hem een AS en zeg dat je naar de VR al stappen als hij u de toegang blijft ontzeggen. Rechters zijn niet mild voor verhuurders die zelf voor rechtertje willen spelen.

Terug naar “Huren”