Medeverplichting huurder tot registratie huurovereenkomst bij contracten van voor 2007

goalsurfer
Topic Starter
Berichten: 25

Medeverplichting huurder tot registratie huurovereenkomst bij contracten van voor 2007

#1 , 07 jan 2018 20:43

Zie https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf blz 7 bovenaan punt C. 1ste paragraaf:
"Op grond van de nieuwe wet ligt de registratieplicht van huurcontracten die dateren vanaf 1 januari 2007 volledig ten laste van de verhuurder. Dit in tegenstelling tot de contracten van voor 2007 waarbij de verplichting bij beide partijen lag.."
(Zie vetgedrukt) Ik kan mij niet herinneren als huurder ooit iets dergelijks te moeten ondernemen hebben. Als je op een nieuw adres woonde ging je dit gewoon aangeven op het bevolkingsregister van de gemeente. Dit is nog iets anders dan een registratie op een registratiekantoor.

Kan iemand mij nader verklaren wat hiermee bedoeld wordt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 07 jan 2018 22:31

Dat is met het huurcontract naar de registratie gaan, zij nemen een kopie in hun archief en plaatsen dit in hun computer.
Zo is het contract tegenstelbaar aan derden.

Als huurder heb je trouwens geen voordeel aan de registratie, behalve bij verkoop van het pand door de eigenaar/verhuurder.

goalsurfer
Topic Starter
Berichten: 25

#3 , 08 jan 2018 20:19

Okay maar in de wet staat er dat dit vroeger verplicht was (voor 2007). Mijn vraag is wat daar mee bedoeld wordt want ik heb mijn contract nooit moeten laten registreren.

Reclame

Terug naar “Huren”