Opzeg huurcontract korte termijn

Joeric
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Opzeg huurcontract korte termijn

#1 , 07 jan 2018 16:02

Hallo,

Ik heb een huurcontract van korte termijn, 3 jaar. Nu wil het dat ik een huis heb aangekocht en het contract heb opgezegd op datum van het einde van het eerste jaar (met 3 maand opzegtermijn)
Ik heb het internet afgeschuimd maar kom tegenstellende info tegen. Kan iemand mij hier mss adviseren wat de huidige wetgevingen hier over te zeggen hebben.
Officieel heb ik wel al reeds gevonden dat in feite het contract niet zou opgezegd kunnen worden voor het einde van de 3 jaar mits onderling akkoord van de verhuurder. (huurcontract is een modelcontract van testaankoop waarin geen uitzonderingen vermeld staan ivm vroegtijdige opzeg)

Als reactie op mijn aangetekend schrijven van de opzeg heb ik enkel een sms gekregen van de verhuurder met een proficiat met de aankoop maar geen weigering van opzeg of sprake van opzegvergoeding. Voor de rest heeft zij tot op heden nog geen schriftelijke correspondentie verzonden. Aangetekend schrijven werd al eind november afgeleverd. Naar mijn persoonlijke visie is dit een akkoord met de vroegtijdige opzegging. Heeft ze dan nog het recht om naar een verbrekingsvergoeding te vragen? En zoja hoeveel.

Misschien nog belangrijk detail is dat bij het afsluiten van het contract er een fout is ingeslopen die door zowel mij als de verhuurder over het hoofd is gezien. En dit betreffende de start en einddatum van het contract. Startdatum 15/03/2017 en als einddatum 14/03/2017.

Alvast bedankt voor de eventuele info

Joeri

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38643

#2 , 07 jan 2018 17:30

Staat in uw huurcontract dat contract kan opgezegd worden ...als dat er niet instaat is het wettelijk niet mogelijk.
Kan zijn dat verhuurder wel bereid is of indien u naar de rechtbank stapt deze wel toestaat mits een schadevergoeding van X maanden.
reken hier maar al zeker 3 maanden van ..mogelijk ook tot einde van het lopende huurjaar...
Hangt van de situaties af. Reactie van verhuurder schept idd mogelijkheden.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Blaatpraat
Berichten: 3797

#3 , 07 jan 2018 22:49

Het kan ook zijn dat de verhuurder niet weet dat vroegtijdig opzeggen niet kan bij contracten < 3 jaar.
Het kan ook zijn dat de verhuurder hier zich niet van aantrekt, en begrijpt dat een huis kopen een goede reden is om de huur op te zeggen.

Het feit dat de verhuurder nog geen officiële weigering gezonden heeft, impliceert een goedkeuring van de opzeg, me dunkt (aangezien er minnelijk veel meer toegestaan is).

Ik zou een volgende brief sturen, begin februari, met de vraag wanneer de uittrede best zou passen voor de verhuurder, en je voor de rest voorlopig van "de domme" houden op vlak dat een opzeg niet kan.
Moest de verhuurder hier uiteindelijk toch over vallen, is de logische reactie dat deze na een ruime tijd de opzeg niet geweigerd heeft, waardoor deze impliciet goedgekeurd is als een opzeg in minnelijke overeenkomst.

Reclame

Terug naar “Huren”