huuropzeg wegens renovatiewerken, worden niet uitgevoerd, huis wordt gewoon te koop gesteld

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: huuropzeg wegens renovatiewerken, worden niet uitgevoerd, huis wordt gewoon te koop gesteld

#16 , 05 jan 2018 12:00

Huur voor drie jaar, voortijdig opgezegd door de verhuurder met het motief : moeder gaat het appartement bewonen. Huurder verlaat het appartement en vordert daarna schadevergoeding.
Maar in dit geval werd het motief WEL gerespecteerd neem ik aan? Situatie is dus niet helemaal vergelijkbaar, aangezien hier het motief NIET gerespecteerd werd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#17 , 05 jan 2018 12:03

Wat is de sanctie als dit motief niet gerespecteerd wordt?
Schadevergoeding van 18 maanden huur volgens de wet.
"sowieso" schrijf je zo.

Huur-Recht.be
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#18 , 08 jan 2018 17:56

Rb. Brussel, 28 februari 2008, Res Jur.Imm. 2008, afl. 3, 220

Huur voor drie jaar, voortijdig opgezegd door de verhuurder met het motief : moeder gaat het appartement bewonen. Huurder verlaat het appartement en vordert daarna schadevergoeding.

Oordeel van de rechtbank: de opzeg was nietig, maar dit is een relatieve nietigheid die enkel door de huurder kan ingeroepen worden. Het geven van een nietige opzeg is een contractuele fout van de verhuurder, die hiervoor schadevergoeding moet betalen. De rechtbank kent ex aequo et bono een schadevergoeding toe van 1.264,26 euro + 90 euro. De verhuiskosten kunnen als dusdanig niet teruggevorderd worden, het betreft immers kosten die hoe dan ook anders twee jaar later toch gemaakt hadden moeten worden.
Het verschil tussen de uitspraak in 2008 en de feiten in casu is m.i. dat er destijds duidelijk werd aangegeven dat het pand zal worden verlaten, maar een schadevergoeding zal worden geëist. M.a.w. heeft men de geldigheid van de opzeg meteen geprotesteerd!

Zoals de Rechtbank aangeeft is de nietigheid van de opzeg relatief en kan de huurder kiezen of hij er zich al dan niet op beroept. Ik meen dat de verhuurder in deze zaak zal inroepen dat wanneer men het pand verlaat zonder enig protest, men verzaakt aan de relatieve nietigheid en dus instemt met de opzeg.

Pas maanden nadien toch nog een schadevergoeding eisen zal moeilijk verdedigbaar zijn.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#19 , 08 jan 2018 18:15

Wat is de sanctie als dit motief niet gerespecteerd wordt?
Schadevergoeding van 18 maanden huur volgens de wet.
Voor een huurovereenkomst van negen jaar. Ook nog als deze huurovereenkomst met drie jaar verlengd wordt? Dit lijkt mij betwistbaar aangezien deze huurovereenkomst tegen het einde van het derde jaar door de verhuurder zonder motief kan opgezegd worden.

Didymus
Berichten: 2061

#20 , 09 jan 2018 22:40

Als dat al zo is, dan had de verhuurder moeten opzeggen zonder motief.
"sowieso" schrijf je zo.

brom
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#21 , 20 jan 2018 11:29

Dank voor de reacties, de opzeg werd destijds geprotesteerd, maar ik nam het zekere voor het onzekere en zocht een andere woning...vond die gelukkig ook...de opzeg was ongeldig omwille van telaat gegeven en bij het inroepen van de renovatiewerken, werden er wel enkele opgesomd, maar bewijzen dat deze zouden worden uitgevoerd werden niet voorgelegd...
Volgens advocaat kan er op zijn minst 18 maanden huur als schadevergoeding gevraagd worden...verhuiskosten eventueel ook, maar als rechter vindt dat indien de opzeg op een later tijdstip toch conform de regelgeving zou gegeven worden ik toch moest verhuizen kan dit niet

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#22 , 20 jan 2018 13:16

Art. 3, § 3, Woninghuurwet
Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden indien hij voornemens is het onroerend goed of een gedeelte ervan weder op te bouwen, te verbouwen of te renoveren, op voorwaarde dat die werkzaamheden :[...]

Als de huurovereenkomst na negen jaar verlengd wordt kan de verhuurder tegen het einde van elke volgende driejarige periode de huur beëindigen met een opzegtermijn van zes maanden, zonder enig motief.

Mijn interpretatie: de opzeg om werken uit te voeren heeft enkel zin tijdens de eerste negenjarige periode, als men wil opzeggen bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarig periode. De wet bepaalt trouwens "bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode".
Deze bepaling heeft geen enkele zin meer na de verlenging na negen jaar omdat de verhuurder dan tegen het einde van de driejarige periode kan opzeggen zonder enig motief. Deze bepaling is dus enkel van toepassing tijdens de negenjarige periode, en dus ook de sanctie van 18 maanden daarin voorzien.

Terug naar “Huren”