domiciliering en verhuur appartement

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

domiciliering en verhuur appartement

#1 , 30 dec 2017 18:51

Beste forumgebruikers, graag had ik jullie advies.
app. verhuurt voor één jaar. Huur contract van korte duur, max 3 jaar. November eerste maand huur bij ondertekening contract is ok. December niet betaald , januari wws ook niet. (betaling dient telkens de eerste van de maand op de rekening te staan vd verhuurder.
Na ondertekening in november, twee weken later gaan de twee (beiden ongehuwd )uit elkaar. Zij verwittigen de verhuurder niet en betalen niet.
Hij is alleen in app. Zij wil niets meer te makenhebben met hem.
Zij wil opzeg geven,hij niet. Geen domiciliering terwijl in het huurcontract dit wel moet. Wat zijn de gevolgen hiervan? Kunnen wij als verhuurder naar de vrederechter voor ontbinding wegens geen domiciliering? of maakt dit niets uit. Indien ze die twee onbetaalde maanden direct zouden betalen is dit wel van belang. Zij wil opzeg geven( telefonisch), hij niet.
Wat nu?
Dank u voor het advies
Prettige feestdagen aan allen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 30 dec 2017 19:20

Hebt u ze al in gebreke gesteld met een aangetekend schrijven voor het niet betalen van de huur ?
Hebben ze een verzekering afgesloten en getoond?
Is er een plaatsbeschrijving opgemaakt en getekend door alle partijen?
Staat in het contract dat ze hoofdelijk en in solidum aansprakelijk zijn voor betalen van de huur.
U kan via pandbeslag de meubels in het appartement al in beslag nemen via GDW


In principe doet u dat op hun adres (waar ze huren).
Als ze dan de biref niet ophalen - een brief voor elk dan weet u wettelijk dat er iets scheelt.

http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf
http://www.elfri.be/pandbeslag

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#3 , 30 dec 2017 20:15

Zij hebben een verzekering genomen en getoond , toen zij de huurwaarborg gingen storten = dit is allemaal in orde. De nieuwe meubels gingen zogezegd eind november geleverd worden uit de winkel. De verhuis (met ladderlift) is nog steeds niet gedaan. Daar staat waarschijnlijk enkel een bed en tv.Daar is een pb opgemaakt en door beiden getekend. Alles geregistreerd contract + pb maar nog niet aan hen bezorgt, zijn nooit thuis. Heb dus alle papieren nog in mijn bezit (behalve één huurcontract).In contract staat hoofdelijk en solidair. As is gisteren bij post binnengebracht, ook gewone brief en per émail (aan één persoon, want ander heeft geen émail). één brief naar beiden gericht op het huuradres is toch genoeg, dacht ik.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 30 dec 2017 20:16

Ik denk niet dat u een domiciliëring kan afdwingen. Lijkt me geen grond voor verbreking. Wanbetalen uiteraard wel.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 30 dec 2017 21:06

Maar niet aangetekend ... dat had u beter gedaan een gewone brief is niet voldoende kans voor niet bezorging is mogelijk.
Het feit dat ze er niet zouden wonen zou via aangetekend schrijven met antwoordkaart al een zeer zwaar vermoeden kunnen opleveren.
Uiteraard aan ieder afzonderlijk een AS.
Nu kan u aan de gemeente een attest woonst aanvragen en zo (met huurcontract) te weten komen waar ze wel wonen en ze daar dan ook in gebreke stellen.
Gezien u dan echter al in januari zit bent u al een maand kwijt om zo snel mogelijk contract te laten ontbinden.
En inderdaad alleen het niet betalen (en ook het niet bemeubelen) is een element om te verbreken.
Vergeet geen wettelijke intrest te vragen.Enig idee waar ze werken?

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#6 , 30 dec 2017 21:34

Beiden werken full time en ik weet waar. Waar zij momenteel verblijft weet ik ook. Hij slaapt in het huurapp. af en toe. Weet ik van de buren. Ik heb het wel aangetekend met bericht van ontvangst gisteren verzonden naar het huuradres , één brief gericht aan beiden, vermits normaal gezien ze alle twee daar moeten verblijven. Franciscus, december + waarschijnlijk januari zijn dan al 2 maanden geen huur. In as staat dat ze die 2 maanden moeten betalen voor 4 januari. Als dit niet gebeurt dan op 5 januari een 2de as en dan naar advocaat met die 2 as. Indien zoals WP002 hierboven zegt dat domiciliering geen grond is voor verbreking. (dan ben ik er niets mee) .Dan kan ik alleen voor 2 maanden geen huur ontvangen te hebben naar vrederechter .Kan ik laten loonbeslag leggen via vrederechter? Want anders zie ik ze alle volgende maanden niets betalen.

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 30 dec 2017 22:50

Gezien de AS op beider naam staat kan de post die maar afgeven als ze beiden naamtekenen anders komt die terug zonder te zijn afgegeven.
Uw volgend AS met antwoordkaart - dan hebt u ineens de handtekening bij ontvangst - dus best naar hun werkelijk adres sturen (waar ze gedomicilieerd) zijn als er niet wordt betaald.
Als de man bereid is de volledige som te betalen en alleen verder te huren kan dat ook ... indien huurcontract dan niet gewijzigd wordt dan blijven ze wel beide aansprakelijk ook waarborg moet dan geregeld worden maar daar moet iu zich niets van aantrekken ... indien niet betaald kan u beter ook eens kijken op hun werkelijk adres of ze daar alleen wonen ..
U kan na vonnis van vrederechter en periode van beroep voorbij en betekening vonnis op hun goederen en loon beslag laten leggen.
U betaald de GDW wel maar de kosten worden op hun teruggevorderd.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#8 , 30 dec 2017 23:14

Dank u Franciscus, hoelang kan dat allemaal duren vooraleer men centen gaat zien?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 31 dec 2017 10:11

Je moet u AS aan elk apart richten, zo niet is het voor de ene partij niet betekend.
Je kan op de gemeente met u huurcontract de domicilie opvragen van beide partijen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#10 , 31 dec 2017 12:03

Dank U sloeberken, ik zal woensdag naar de gemeente gaan en domicilie opvragen en indien ze niet in het huurapp. hun domicilie hebben dan zal ik ze direct een AS naar elk appart verzenden. Ik heb gelezen ergens dat men eerst voor huurgeschillen een verzoeningprocedure moet opstarten? Klopt dit of kan ik rechtstreeks de grove middelen gebruiken via een andere procedure doormiddel van een advocaat. Betalen zullen ze niet, want ze zijn uit elkaar na 2 weken.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#11 , 31 dec 2017 12:17

Aan allen op dit forum, dank U voor het advies en prettige feestdagen gewenst .

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 31 dec 2017 15:16

Ook al staat hun domicilie op zelfde adres, altijd beide ondertekenaars apart aanschrijven.
Ik heb gelezen ergens dat men eerst voor huurgeschillen een verzoeningprocedure moet opstarten?
Dat is niet meer nodig en je verliest er kostbare tijd door. Niet vergeten als je naar de gemeente gaat een attest van woonst te vragen dit heb je nodig voor u verzoekschrift in te dienen.

https://www.jureca.be/juridische-produc ... tion=nqd3w
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#13 , 31 dec 2017 15:22

Dat worden dan vele AS, kunnen deze verhaald worden nadien? 2 x AS naar huurapp. + 2 x AS naar adres domicilie + eerste AS + tweede AS en dan naar vredegerecht. Dank U sloeberken voor de reply.

Franciscus
Berichten: 38583

#14 , 31 dec 2017 15:59

Zorg dat u bij de gemeente uw huurcontract bij hebt anders gaat u geen info krijgen
In principe kan men in elke gemeente zien waar iemand woont gezien alles in het RijksRegister zit.
U zal de beide personen best ineens dagvaarden voor de vrederechter.
Dit gezien u via de verschillende AS en en de mail hen voldoende in kennis hebt gesteld.

Zorg dat u alles op een tijdslijn zet ..dus start met aangaan huurcontract op datum X --- bijlage 1 huurcontract
op datum 2 - 3 -4 en overhandigen sleutels - openen rekening waarborg - plaatsbeschrijving enz in bijlage 2 copie van openen rekening bijlage 3 plaatsbeschrijving enz
op datum x bericht of wat het ook ma zijn dat ze uiteen zijn - op datum X1 geen huur bijlage mail
Zet dat allemaal in een rekenvel dan kan u kolommen en rijen bijvoegen met alle relevante info.

Heb zelf dat systeem al meermaals toegepast en dan sta je voor de rechtbank heel sterk omdat alles zeer duidelijk is.

Nutsvoorzieningen staan toch op de naam van de huurders - hoop ik toch.


https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... MvSqgrAZZY

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... TF-dcXlMGZ

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... ZfPD3e2Iiw

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... r5oSE_q-SY

ikkedirk
Topic Starter
Berichten: 73

#15 , 31 dec 2017 16:51

zij hebben de meters in ons bijzijn genoteerd en ik heb deze papieren naar de leveranciers gezonden , de huurders moesten dit ook doen, maar ofdat dit is gebeurd kan ik niet weten.

Terug naar “Huren”