Waarborg en borstelling bij huur

jurini
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Waarborg en borstelling bij huur

#1 , 30 dec 2017 15:50

Ik had een vraag over de huurcontracten.
Ik ben van plan een appartement te huren in het stad en de verhuurder vraagt me hiervoor een waarborg van twee maanden huur op een geblokkeerde rekening, maar bovenop wilt hij ook dat iemand zich borg stelt (in mijn geval mijn vader). Kan dit zomaar? Kan hij de twee doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 30 dec 2017 15:58

Hij kan dat als je niet genoeg inkomsten hebt. Hij is ook niet verplicht aan u te verhuren als je niet akkoord bent. aan u de keuze.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 30 dec 2017 15:59

Huurwaarborg dient in de eerste plaats voor huurschade. Borgstelling is voor het geval je de huur niet kan betalen. Twee aparte zaken dus.

Als u echter een voldoende groot en stabiel inkomen heeft, is er geen reden om akkoord te gaan met die borgstelling. De kans is dan wel groot dat de verhuurder niet aan u zal willen verhuren.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 01 jan 2018 12:29

De vraag is ook of die borgstelling geldig kan zijn.
Voor zover uw vader geen economisch belang heeft (hij woont bvb niet zelf in die woning) is dit een 'borgstelling om niet' of een 'kosteloze borgstelling'.
Die worden door de rechtbank doorgaans vertikaal geklasseerd.
Googel maar even met die termen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 01 jan 2018 14:24

Voor de belangeloze, ‘kosteloze’ borgstelling gelden echter bijzondere regels. De wet op de kosteloze borgstelling van 3 juni 2007 is van kracht sinds 1 december 2007. De wetgever wou een betere bescherming geven aan de natuurlijke persoon die zich kosteloos borg stelt om louter emotionele / belangeloze redenen.

Artikel 2043bis B.W. omschrijft het toepassingsgebied van de wet op de kosteloze borgstelling.

De wet is enkel van toepassing als het gaat om een borgstelling door een natuurlijke persoon.
Het moet gaan om een ‘kosteloze’ borgstelling, dit wil zeggen dat de borg geen enkel economisch voordeel mag hebben door zich borg te stellen, zowel rechtstreeks als indirect.
De verhuurder moet beroepsmatig verhuren.
Indien de wet op de kosteloze borgstelling van toepassing is, zullen bepaalde vormvoorschriften nageleefd moeten worden:

de kosteloze borgtocht moet het voorwerp uitmaken van een afzonderlijke, van de hoofdovereenkomst onderscheiden, schriftelijke overeenkomst.
In de borgstellingsovereenkomst moet de borgsteller eigenhandig volgende clausule schrijven:
“Door me borg te stellen voor ................... voor de som beperkt tot ............... (in cijfers) als dekking van de betaling van de hoofdsom en interesten voor een duur van .................. verbind ik me ertoe aan de schuldeiser van .................... de verschuldigde sommen terug te betalen op mijn goederen en inkomsten, en in de mate dat, ............. er niet zelf aan heeft voldaan.”

Bron: http://www.cibweb.be/nieuws/borgstellin ... moet-weten
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”