reparatie in huis

draculavlad
Topic Starter
Berichten: 28

reparatie in huis

#1 , 19 feb 2008 11:38

Ik huur een huis,ik woon daar zes jaar,deze huis is echt rot,ik heb een schimmel en vocht in de keuken en badkamer ,geen dampkap in de keuken geen verluchting in hele huis,in badkamer heb ik een venster dat kan ik open maar niet in de winter als koud is ook de badkamer is gemaakt van witte giproc dat kapot nu is,alle ramen beneden zijn dicht gemaakt met een giproc,glas is 2 mm dik,de deuren zijn niet goed, plafond in de keuken bijna valt op mijn hoofd ,de muren zijn kapot van oud,de verhuurkantoor wil dat niet makken want ze prtaten altijd ,dat ze moeten vragen naar de eigenares van deze huis of zij wil de kosten betalen van de renovatie,ik betaal meer dan 300 euro per maand voor deze huis,dus vraag is wat moet ik zelf repareren en wat moet de huisbaas doen,ik betaal nu hooge rekeningen voor gas,waar kan ik terecht en wat ik moet doen?dank u

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
selina
Berichten: 14

#2 , 19 feb 2008 12:07

ik heb dit probleem nu ook en ben naar de vrederechter gestapt omda zoiets niet kan.dus 26/02/2008 komt de zaak voor.

Filouke
Berichten: 25

#3 , 19 feb 2008 12:38

Ik huur een huis,ik woon daar zes jaar,deze huis is echt rot,ik heb een schimmel en vocht in de keuken en badkamer ,geen dampkap in de keuken geen verluchting in hele huis,in badkamer heb ik een venster dat kan ik open maar niet in de winter als koud is ook de badkamer is gemaakt van witte giproc dat kapot nu is,alle ramen beneden zijn dicht gemaakt met een giproc,glas is 2 mm dik,de deuren zijn niet goed, plafond in de keuken bijna valt op mijn hoofd ,de muren zijn kapot van oud,de verhuurkantoor wil dat niet makken want ze prtaten altijd ,dat ze moeten vragen naar de eigenares van deze huis of zij wil de kosten betalen van de renovatie,ik betaal meer dan 300 euro per maand voor deze huis,dus vraag is wat moet ik zelf repareren en wat moet de huisbaas doen,ik betaal nu hooge rekeningen voor gas,waar kan ik terecht en wat ik moet doen?dank u

Wat was de toestand van het huis toen je het zes jaar geleden huurde??? Heb je er toen het immo-agentschap niet op aangesproken en hen op deze ernstige mankementen gewezen?

Gezien en toch gehuurd ?

En tenslotte voor 300 euro huur voor een huis, kan je geen paleis verwachten, wat niet wegneemt dat je er veilig moet kunnen wonen.

Misschien eens bij de gemeente langsgaan en vragen dat ze eens komen zien zodat het indien nodig, onbewoonbaar wordt verklaard. Let wel, hiervoor gelden ook strikte regels!

Van het bezoek van Stedebouw, als ik me niet vergis wordt een verslag gemaakt, waarvan een kopie naar de verhuurder gaat.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 21 feb 2008 11:28

“Art.15.§ 1. Onverminderd de toepassing van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet, kan de burgemeester, op eigen initiatief of op VERZOEK, een woning die niet beantwoordt aan de in * artikel 5 bedoelde normen of aan de vereisten van stabiliteit, bouwfysica, veiligheid of minimaal comfort, bedoeld in artikel 31 van het decreet op de heffing ter bestrijding van leegstand en verkrotting bij besluit ongeschikt of onbewoonbaar verklaren...”(15 JULI 1997. - Decreet houdende de Vlaamse Wooncode).

* “Art.5.§ 1. Elke woning moet op de volgende vlakken voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, die door de Vlaamse regering nader worden bepaald :
1° de oppervlakte van de woongedeelten, rekening houdend met het type van woning en de functie van het woongedeelte;
2° de sanitaire voorzieningen, inzonderheid de aanwezigheid van een goed functionerend toilet in of aansluitend bij de woning en een wasgelegenheid met stromend water, aangesloten op een afvoerkanaal zonder geurhinder te veroorzaken in de woning;
3° de verwarmingsmogelijkheden, inzonderheid de aanwezigheid van voldoende veilige verwarmingsmiddelen om de woongedeelten met een woonfunctie tot een normale temperatuur te kunnen verwarmen of de mogelijkheid deze op een veilige manier aan te sluiten;
4° de verlichtings- en verluchtingsmogelijkheden, waarbij de verlichtingsmogelijkheid van een woongedeelte wordt vastgesteld in relatie tot de functie, de ligging en de vloeroppervlakte van het woongedeelte, en de verluchtingsmogelijkheid in relatie tot de functie en de ligging van het woongedeelte en de aanwezigheid van kook-, verwarmings- of warmwaterinstallaties die verbrandingsgassen produceren;
5° de aanwezigheid van voldoende en veilige elektrische installaties voor de verlichting van de woning en het veilig gebruik van elektrische apparaten;
6° de gasinstallaties, waarbij zowel de toestellen als de plaatsing en aansluiting ervan de nodige veiligheidsgaranties bieden;
7° de stabiliteit en de bouwfysica met betrekking tot de fundering, de daken, de buiten- en binnenmuren, de draagvloeren en het timmerwerk;
8° de toegankelijkheid.
De woning moet voldoen aan alle vereisten van brandveiligheid, met inbegrip van de specifieke en aanvullende veiligheidsnormen die door de Vlaamse regering worden vastgesteld.
De omvang van de woning moet ten minste beantwoorden aan de woningbezetting. De Vlaamse regering stelt de normen inzake de vereiste minimale omvang van de woning vast in relatie tot de gezinssamenstelling.

U kan dus de burgemeester verzoeken uw huurwoning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren INDIEN aan voornoemde vereisten niet voldaan is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Terug naar “Huren”