Zekering ontploft

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

Zekering ontploft

#1 , 13 dec 2017 21:32

Beste

Wat te doen bij als de zekering is ontploft en kapot is?
Electrician bellen ?
Want ben bang voor electric gevaar.
Dankjewel alvast
Life is a journey enjoy the ride.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 13 dec 2017 21:43

Bel inderdaad best elektricien ...
of iemand die niet bang is om de hoofdzekering af te zetten en een nieuwe zekering te steken.
Hoe ziet de zekering eruit
Iets in porselein met draadjes 6 A of in plastiek met 10A of 16 A erop en met een schakelaar die men kan omzetten?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... umACXyMoOx


En als alle lichten uit zijn en stopcontacten niet meer werken en ook de hoofdschakelaar staat af of is dat degene die ontploft is kan men best de netwerkbeheerder bellen.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#3 , 13 dec 2017 22:17

Bel inderdaad best elektricien ...
of iemand die niet bang is om de hoofdzekering af te zetten en een nieuwe zekering te steken.
Hoe ziet de zekering eruit
Iets in porselein met draadjes 6 A of in plastiek met 10A of 16 A erop en met een schakelaar die men kan omzetten?
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... umACXyMoOx


En als alle lichten uit zijn en stopcontacten niet meer werken en ook de hoofdschakelaar staat af of is dat degene die ontploft is kan men best de netwerkbeheerder bellen.
Ja ok ,dankjewel voor een snelle antwoord.

Volgens mij staat er 20 A op.

De zekering is ontploft ,net een nieuwe gehaald maar het wilt niet werken volgens de buurman is dat ijzeren staaltje waar die zekering in moet ook kapot gegaan en heb ik geluk dat er geen brand is geweest.
Schrikken was dat.
Dus moet ik een electrician bellen die het licht afzet in het hele huis en het dan kan maken.
Vraag me af hoe zoiets kan ontploffen?
Kortsluiting of regen ?


Mvg
Life is a journey enjoy the ride.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 14 dec 2017 00:33

Wat staat er op die leiding - 10 en 16 A zijn standaard - 20A staat meestal iets zwaardere toestellen zoals wasmachine - droogkast ( zou op zij minst een 4mm² verbinding moeten zijn. 230 V X 20 A geeft dat er 4000 Watt door een 2,5mm draad mag gaan voor 8 stopkontakten. (wat ik nooit zou doen) Lichtpunten staan meestal op 1,5mm draden en 10A of 16 A
Zijn het twee gekoppelde zekeringen - op een circuit staan steeds twee zekeringen.

http://www.zelektro.be/blogs/elektrisch ... -zekering/

Als u strijkijzer wasmachine vaatwas en koffiezet op dat circuit zet gaat u problemen hebben teveel wattage( verbruik en uw draden gaan smelten of uw zekering springt uit.

Als inderdaad de pin waar de zekering in wordt gestoken ook gesmolten is - best elektricien laten komen ...

Sirkii
Berichten: 5395

#5 , 14 dec 2017 00:38

Bent u huurder of eigenaar? Als je huurder bent je huisbaas het probleem laten oplossen.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 dec 2017 09:46

Hangt ervan af wat de oorzaak was? Huurder die een overbelasting veroorzaakt moet de schade betalen, en niet de verhuurder

P-Stone
Berichten: 280

#7 , 14 dec 2017 12:39

In België werd voor de tijd van de automatische zekeringen meestal dit model gebruikt :
https://generalsafety1et1team13.files.w ... 20-020.jpg
Gaat het inderdaad over dit model ?
Om te vermijden dat een verkeerde zekering geplaatst wordt, zit er bij de recentste modellen een gekleurd "slotje" in de houder waar je de zekering in plaatst. De kleur van dit slotje duidt de ampèrage aan, en in principe heeft de onderkant van de zekering dezelfde kleur. Best even kijken of dit overeen komt. Is er een gekleurd slotje en zo ja, welke kleur ?
Vaak werden "gesprongen zekeringen" hersteld met een draadje. Mogelijks zit er nog een stuk van zo een draadje in de houder, waardoor de nieuwe zekering er niet in kan. Als je de hoofdschakelaar (aan de meter) afzet, kan je veilig even met een zaklamp kijken, en als er een obstructie is deze verwijderen. Als je bang bent van spanning gebruik je bijvoorbeeld een houten tandenstoker om obstructies weg te peuteren. Maar met de hoodschakelaar uitgeschakeld kan je geen kwaad (als de installatie iets of wat volgens de regels van de kunst gemaakt is).
Niet onbelangrijk : als de nieuwe zekering opnieuw springt, moet je zeker op zoek gaan naar de oorzaak.
(Geen juridisch advies, maar als we kunnen helpen mag dat wel eens hoop ik)

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#8 , 14 dec 2017 15:11

Als eerste bedankt voor jullie reacties en hulp.
Ik ben zelf huurder.
Overbelasting denk ik niet want heb nix extra's in gebruik gezet .
Alleen de verwarming staat aan ,koelkast en tv wat normaal ook
altijd zo is.
Alle stopcontacten op de verdieping waar ik leef doen het niet maar de licht staat wel aan.
Stopcontact in de kelder doet het weer wel.
Life is a journey enjoy the ride.

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#9 , 14 dec 2017 15:25

Nu geprobeert nieuwe zekering Erin te doen maar het wilt niet meewerken dat ding ontploft.
Life is a journey enjoy the ride.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 dec 2017 15:46

U zit met een grote kortsluiting, dit zal werk worden voor een vakman, die je leidingen gaat uitmeten !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#11 , 14 dec 2017 16:12

Het zou kunnen dat de kortsluiting zich voordoet in een van de apparaten die verbonden zijn aan een stekker. En daarbij hoort ook dampkap, ijskast en dergelijke, die meestal een "verborgen" stekker hebben.
Hebt u dat al nagezien (met uitgetrokken stekker!!) ?

louiza
Topic Starter
Berichten: 186

#12 , 14 dec 2017 16:19

Ok ,dankjullie wel .

De electrician komt zo binnen 1 uur
Life is a journey enjoy the ride.

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 14 dec 2017 19:27

Hoeveel stopcontacten staan er op dat circuit - vraag dat zeker aan de vakman.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 14 dec 2017 22:23

Zou er geen wietplantage op aangesloten zijn?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#15 , 15 dec 2017 09:34

men mag 8 stopcontacten hebben op 1 circuit, met een max belasting van een +/-4200 watt.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Huren”