In België werd voor de tijd van de automatische zekeringen meestal dit model gebruikt :
https://generalsafety1et1team13.files.w ... 20-020.jpg
Gaat het inderdaad over dit model ?
Om te vermijden dat een verkeerde zekering geplaatst wordt, zit er bij de recentste modellen een gekleurd "slotje" in de houder waar je de zekering in plaatst. De kleur van dit slotje duidt de ampèrage aan, en in principe heeft de onderkant van de zekering dezelfde kleur. Best even kijken of dit overeen komt. Is er een gekleurd slotje en zo ja, welke kleur ?
Vaak werden "gesprongen zekeringen" hersteld met een draadje. Mogelijks zit er nog een stuk van zo een draadje in de houder, waardoor de nieuwe zekering er niet in kan. Als je de hoofdschakelaar (aan de meter) afzet, kan je veilig even met een zaklamp kijken, en als er een obstructie is deze verwijderen. Als je bang bent van spanning gebruik je bijvoorbeeld een houten tandenstoker om obstructies weg te peuteren. Maar met de hoodschakelaar uitgeschakeld kan je geen kwaad (als de installatie iets of wat volgens de regels van de kunst gemaakt is).
Niet onbelangrijk : als de nieuwe zekering opnieuw springt, moet je zeker op zoek gaan naar de oorzaak.
(Geen juridisch advies, maar als we kunnen helpen mag dat wel eens hoop ik)