huurindexatie

venus5010
Topic Starter
Berichten: 20

huurindexatie

#1 , 12 dec 2017 13:22

Graag jullie advies in intake over dit :

Er werd een huurcontract getekend in nov 2016 die inging op 1 dec 2016.

kreeg een brief over indexering met deze uitleg :
nieuwe huurprijs (dec 2017) = basis huurprijs (dec 2016) * GI (2013) nov 2017 / GI (2013) okt 2016.
484,10 = 475,00 * 105,85 / 103,86

Nadat ik het forum hier heb doorzocht vond ik een link om deze berekening te verifiëren en deze gaf geen verhoging weer, dus is min vraag of de indexering wel terecht is.

Bovendien zijn er een aantal punten waar ik een probleem heb :
- geen plaatsbeschrijjving.
- geen getekend exemplaar van het huurcontract ontvangen.
- enkele mankementen aan het appartement : geen werkend kookfornuis, de deuren vallen van de keukenkasten, verwarmingsknop zit vast aan verschillende radiatoren waardoor ze onbruikbaar zijn, badkamer is half bruikbaar, ...
- aangezien het om een appartementsgebouw gaat zijn de de jaarlijkse kosten die zeer ruim door de beheerder worden aangerekend, die beheerder (syndicus) is tevens ook diegene die optreed voor de eigenaar die verhuurd.
- Verder is de huurder is een patiënt met een terminale ziekte.

Ik zou ook graag willen weten of er een reden kan zijn die ingeroepen kan worden om de indexering te weigeren.
Normaal gezien heb ik geen probleem bij een indexatie maar in dit geval wel, ik zit met een eigenaar die geen enkele poging onderneemt om de woonsituatie te verbeteren of tot enig reparatie of vervanging over te gaan.

Geld ontvangen van een huurder is terecht, maar ook verantwoordelijkheidzin en degelijkheid zijn volgens mij normen die moeten door beide partijen ondertekend worden en hierin hen ik het gevoel dat de huurder als een stomme melkkoe figureed.

Het is evident dat dat het niet de bedoeling is om in de fout te gaan en op de juiste manier te handelen om dit probleem op te lossen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 12 dec 2017 14:39

Huurindexatie is een wettelijk geregelde bescherming tegen inflatie voor de verhuurder en deflatie voor de huurder. Daar komt u dus niet zomaar onderuit omdat er elders iets schort.

Heeft u de verhuurder al aangetekend in gebreke gesteld i.v.m. de mankementen? Geen plaatsbeschrijving is in uw voordeel; enige huurschade zal moeilijk te bewijzen zijn wanneer u het pand verlaat.

Zijn de gemeenschappelijke kosten forfaitair of is het een provisie? In dat laatste geval: gebruik uw recht op inzage om het a.d.h.v. de originele facturen na te rekenen.
"sowieso" schrijf je zo.

venus5010
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 12 dec 2017 15:24

Ik heb de verhuurder nog niet in gebreke gesteld, ik ben wel van plan dit te doen maar eerste moet ik op het kadaster nagaan of het huurcontract geregistreerd is en wie de eigenaar is want ik ben niet in het bezit van een exemplaar, waardoor ik ook geen adresgegevens heb van de eigenaar, de verhuring werd door een makelaar geregeld.

Wij betaalden wel een 500€ voor de plaatsbeschrijving (intreding/uittreding) bleek dat zijn plaatsbeschrijving een kopij was van vroeger genomen foto's en dus niet meer strookte met de realiteit, ik heb toen de opmerkingen aangebracht en ongetekend terug gestuurd naar de makelaar met de vraag een correcte plaatsbeschrijving te maken. Nooit iets meer van gehoord .... aangezien dit voorlopig in mijn voordeel is zal ik het maar stil houden .... en wacht ik tot wij de huur opzeggen om deze som te recupereren ....

De gemeenschappelijke kosten worden elke maand betaald met een voorschot en op het einde van het jaar wordt de afrekening (na algemene vergadering) doorgestuurd met teruggave of nog te betalen deel. En ik haal deze dan ook door een Exellblad om alles nauwkeurig na te tellen. In de huurwetgeving staat bitter weinig over welke kosten wel en niet mogen aangerekend worden, het is en blijft bijzonder vaag met zeer algemene bewoordingen die op eender wat kunnen slaan. Tot nu toe nog geen afrekening gekregen.

Dus indexatie moet betaald worden, ongeacht of de verhuurder in gebreke is.
Deflatie is hier wel het goede woord wij betalen meer huur maar aan onze noden wordt niet voldaan, en dat terwijl de eigenaar nog meer huur ontvangt zonder aan enig verplichting te moeten voldoen, er is nog veel werk aan de winkel voor de wetstraat ...

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 12 dec 2017 15:37

Van wie ontvangt u die brieven als de verhuurder u niet bekend is? Iemand heeft waarschijnlijk een mandaat gekregen van de eigenaar om dit voor hem te beheren. Partij die u moet aanspreken wordt in dat geval die gemandateerde.

U heeft van de makelaar een factuur gekregen voor de plaatsbeschrijving die er geen was? Die had u binnen de wettelijke termijn moeten protesteren.

Na inflatie ontvangt de verhuurder niet meer huur dan voorheen, hij ontvangt in theorie vanaf nu precies evenveel (in koopkracht uitgedrukt) als bij de aanvang van het contract. Mocht de gezondheidsindex dalen (was tijdens de crisis een tijdje het geval), dan kan u op de vervaldag van het contract vragen dat de verhuurprijs wordt geïndexeerd en dan is dat in uw voordeel.
"sowieso" schrijf je zo.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2017 15:44

reactie van voorgangers niet gelezen, maar met de calculator van de fod kom ik exact uit wat uw huurbaas zegt ( 484,10).

Daar zie ik dus geen fout

venus5010
Topic Starter
Berichten: 20

#6 , 12 dec 2017 16:08

oke dan heb ik iets fout gedaan bij die calculator.

De makelaar werd inderdaad aangesteld om te handelen maar het huurcontract is wel degelijk tussen de eigenaar en huurder.
De factuur voor de plaatsbeschrijving werd tijdens het contract voorgelegd pas na enkele weken ontvingen wij zijn eerste versie van de plaatsbeschrijving, maar zolang die niet getekend is is er geen plaatsbeschrijving en kan hij zijn factuur niet rechtvaardigen.
Dus kan ik alsnog de factuur betwisten omdat het over een actie in de onbepaalde toekomst gaat (zijnde de plaatsbeschrijving bij uitreding), die niet kan plaatsvinden als de plaatsbeschrijving bij intrede niet werd gedaan.

En als huurder heb ik een contract met de eigenaar niet met de makelaar, maar als deze niet reageert heb ik toch het recht om de eigenaar rechtstreeks aan te spreken ? Wie hij ook aanstelde als tussenpersoon, hij blijft toch de eigenaar en dus verantwoordelijk voor het contract.

De ingebrekestelling zal zowiezo naar zowel de eigenaar als de makelaar worden verstuurd, zo ben ik er zeker van dat iedereen wel degelijk op de hoogte werd gesteld en zich niet kan verschuilen achter de andere.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 12 dec 2017 23:13

Je moet enkel de verhuurder die het contract heeft getekend in gebreke stellen voor de mankementen die hersteld moeten worden.
Stuur deze zowel aangetekend als met gewone post en verwijs naar elkaar.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

venus5010
Topic Starter
Berichten: 20

#8 , 15 dec 2017 16:23

De brief ligt klaar ik wacht nog op 1 gegeven en dan kan hij verstuurd worden.
Met dank aan iedereen voor de goede raad

KJ86
Berichten: 2662

#9 , 15 dec 2017 17:15

Wel oppassen dat je geen contract van korte duur hebt, anders ben je uw betaalbare huurwoning misschien kwijt door een aantal futiliteiten.

venus5010
Topic Starter
Berichten: 20

#10 , 11 feb 2018 09:49

Zo we zijn een tijdje verder ...

Aangetekend schrijven verstuurd naar het immo kantoor en eigenaar.
De eigenaar heeft mij gecontacteerd en was dus niet op de hoogte van de problemen, ondertussen zijn ze langsgeweest en hebben we een nieuw kookvuur en is er een klusjesman die de mankementen gaat verhelpen. We hebben dus voor het eerst kennisgemaakt en telefoon en email uitgewisselt om dergelijke problemen in de toekomst rechtstreeks te verhelpen.
Mijn aangetekend schrijven naar de beheerder (immo) over de plaatsbeschrijving die niet werd uitgevoerd en dat ik mijn geld terug wil heeft enkel als resultaat dat hij een kopie van het huurcontract heeft gestuurd een plaatsbeschrijving die werd geregistreerd maar die niet ondertekend is door ons en met zijn handtekening met vermelding van mandaatverlening ... deze werd 3 maanden na ingang van het contract gerigistreerd via de computer.
Ondertussen doen wij alsof onze neus bloed over de indexatie omdat deze niet aangetekend maar per gewone post werd verstuurd.
Ik wacht dus tot hij mij vraagt om de indexatie te betalen om mijn claim ook op te eisen.

Terug naar “Huren”