Privé of zelfstandig verhuren?

msnbuddy
Topic Starter
Berichten: 84

Privé of zelfstandig verhuren?

#1 , 07 dec 2017 01:04

Ik verhuur momenteel 2 woningen en woon zelf in een andere woning. Ik denk er aan om opnieuw een woning bij te kopen.
Hierbij heb ik volgende vragen:

1. Is het voor mij niet interessanter om dit op zelfstandige basis te doen?
2. Wat zou het gevolg zijn moest ik nog enkele woningen bijkopen op termijn om te verhuren als ik dit privé blijf doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 07 dec 2017 10:37

Ik begrijp uw vraag niet.
Op welke "basis" verhuur je nu dan?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

msnbuddy
Topic Starter
Berichten: 84

#3 , 07 dec 2017 13:52

Op privébasis

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 07 dec 2017 13:57

Leg uw vraag eens uit.
Het lijkt wel orakeltaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Minerf
Berichten: 42
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 dec 2017 19:39

lijkt me niet echt een juridische vraag, eerder een economische vraag. Zoals ik uw vraag interpreteer:
Als privé persoon verhuren = enkel 40% op het KI betalen als tax op huurinkomsten

start je een patrimonium op of verhuur je vanuit een BVBA val je onder andere taxberekeningen

eenvoudig gezegd, heb ik altijd geleerd investeer waar uw geld zit.
zit het in privé vermogen hou het daar, want het in een legale entiteit inbrengen en tegen uw pensioen er weer uithalen heeft ook veel kosten.
en het omgekeerde ook natuurlijk.

msnbuddy
Topic Starter
Berichten: 84

#6 , 08 dec 2017 00:12

lijkt me niet echt een juridische vraag, eerder een economische vraag. Zoals ik uw vraag interpreteer:
Als privé persoon verhuren = enkel 40% op het KI betalen als tax op huurinkomsten

start je een patrimonium op of verhuur je vanuit een BVBA val je onder andere taxberekeningen

eenvoudig gezegd, heb ik altijd geleerd investeer waar uw geld zit.
zit het in privé vermogen hou het daar, want het in een legale entiteit inbrengen en tegen uw pensioen er weer uithalen heeft ook veel kosten.
en het omgekeerde ook natuurlijk.
Bedankt! Ga het dan ook zo houden. Ik voeg mij gewoon af of de fiscus mij niet gaat afstraffen als ik teveel inkomen zou beginnen genereren door de huizenverhuur.

jef007
Berichten: 1680

#7 , 08 dec 2017 15:27

wat is er mis met uw rechtmatige belastingen te betalen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 08 dec 2017 15:41

Ik voeg mij gewoon af of de fiscus mij niet gaat afstraffen als ik teveel inkomen zou beginnen genereren door de huizenverhuur.

Uiteraard, dat heet BELASTINGEN.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 08 dec 2017 20:04

Doe eens een simulatie van uw belastingen, eens mèt, en eens zonder hypothecaire intresten. Privé dan.

Kan nog eens verrassingen opleveren !

msnbuddy
Topic Starter
Berichten: 84

#10 , 13 dec 2017 12:17

Bedankt iedereen voor de feedback! Ik zal dan maar privé verder verhuren ipv dit in een patrimoniumvennotschap te steken. Zal voordeliger uitkomen waarschijnlijk.

Terug naar “Huren”