Vraag huren onder art. 1712 BW

Daverjv
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Vraag huren onder art. 1712 BW

#1 , 05 dec 2017 17:05

Hallo,

Ik huur sinds 1/10/2017 een aangepaste bejaardenwoning aan het ocmw.

Via dit forum kwam ik te weten dat ik huur met een reglement die valt onder Artikel 1712 Burgerlijk Wetboek:

"Art. 1712. De verhuring van de goederen van de Staat, van de gemeenten en van de openbare instellingen is aan bijzondere reglementen onderworpen."

7 weken na de aanvang van de huur mocht ik een brief ontvangen aanpassing huur met 2%, met vermelding dat er jaarlijks zal aangepast worden. Ik werd hier voor het aangaan van de huur niet van op de hoogte gebracht.

Uit een reactie hier heb ik begrepen dat ik onder de woninghuurwet noch het gemeen recht val.

Voor ik hier op de hoogte werd gebracht van dit alles had ik de aanpassing na minder dan 2 maanden (onder de woninghuurwet is indexering pas mogelijk na minimum één jaar) per mail betwist. Men reageert niet meer. Ik heb tevens problemen met de gasketel. Men reageert tevens niet meer.

Heb ik het goed begrepen dat ik in mijn huidige situatie als huurder eigenlijk weinig tot zeer weinig rechten heb, en men ook kan uitzetten zoals het hun uitkomt indien men van mening zou zijn dat de huurder te lastig doet?

(ik heb namelijk tamelijk wat kosten gedaan zoals nieuw aangepast meubilair voor de kleine woning van 42m2, op maat gemaakte stoffering, enz ...)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 dec 2017 17:12

Ik vermoed dat al de antwoorden in uw contract staan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Huren”