Plaatsbeschrijving

Nlk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Plaatsbeschrijving

#1 , 02 dec 2017 13:43

Hallo,

Ik ben verhuurder van een huis.
Op 1 maart 2017 zijn de huurders ingetrokken.
Het huurcontract is reeds geregistreerd.

De plaatsbeschrijving hebben wij aan hen overhandigd op 13 maart 2017.
Op 13 april 2017 kregen wij per mail bevestiging dat ze eindelijk tijd hadden om de plaatsbeschrijving grondig te bekijken en hebben eveneens opmerkingen vermeld in de mail (die zij eveneens op papieren versie hebben genoteerd).
Tot op heden hebben wij de papieren versie van de plaatsbeschrijving NIET ontvangen.
Erger nog, nu krijgen wij de plaatsbeschrijving niet ZOLANG wij geen tegemoetkoming doen ivm punten die volgens hen niet orde waren tijdens de intrek. Ik heb er alles om gedaan om deze punten te verhelpen (en tevens verholpen zijn) maar dit is niet genoeg.

Kan ik nog eisen om de plaatsbeschrijving te bezorgen of is dit niet meer haalbaar aangezien men al 9 maanden verder zijn?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 dec 2017 13:58

Een plaatsbeschrijving word gedaan bij begin huurcontract, in aanwezigheid van beide partijen en ondertekend.
Hoe ga je nu nog iets bewijzen, dit zal hopeloos worden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Sirkii
Berichten: 5417

#3 , 02 dec 2017 14:50

Over welke punten die niet in orde waren gaat het?

Reclame

Nlk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 02 dec 2017 15:08

Verstopt putje achteraan koelkast
Geen tochtstrip tussen raam
Verwarming die niet goed functioneert maar volgens installateur zijn er geen problemen
Wc volgens hen verstopt maar loodgieter zag geen probleem
Geen internetverbinding
Rolluik sluit niet....
Enz....

Blaatpraat
Berichten: 3796

#5 , 02 dec 2017 17:14

Ik denk dat de beste optie is om nu nog een plaatsbeschrijving te doen, samen met een expert, en deze dan te gebruiken om op het einde mee te vergelijken.
Hetgeen ze in de voorbije 9 maanden eventueel al zouden kunnen kapot gemaakt hebben, kun je dan niet bewijzen, maar alles vanaf dit moment wel.

Nlk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 02 dec 2017 17:29

Hallo Blaatpraat,

Kan men nog een expert aanstellen om een plaatsbeschrijving op te maken?

Kan de huurder dit niet weigeren?

Mvg

bosprocureur
Berichten: 6858

#7 , 02 dec 2017 20:24

Kan je uit de mail die ze u op 13 april stuurden opmaken dat ze die plaatsbeschrijving al 1 maand ( sedert de 13e dag van de eerste huurmaand) bij hadden?

Erkennen ze daarmee niet het bestaan van de plaatsbeschrijving + de punten waarover ze niet twisten ?

Wie heeft die plaatsbeschrijving opgemaakt, en waren alle partijen aanwezig of vertegenwoordigd ?

Nlk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 02 dec 2017 22:15

Hallo,

Uit de mail kan men opmaken dat ze een papieren PB hebben ontvangen in maart. Deze werd uitgetypt na de intrede van de huurders en gedateerd op 13 maart. Dus de huurders woonden er al en hadden een rondleiding gehad.
Op 13 april laten ze per mail weten dat ze eindelijk tijd hadden gevonden om de getypte PB door te nemen. De opmerkingen worden vermeld in de mail. En de opmerkingen werden eveneens op de papieren versie genoteerd (zo beweert men in de mail).

Tot op heden hebben wij nooit de getekende papieren versie van de PB mogen ontvangen.

In het huurcontract staat dat er een PB zal opgemaakt worden bij aanvang door huurder en verhuurder en dat dit zal worden bijgevoegd en geregistreerd bij het huurcontract.

Dit huurcontract is ondertekend door beide partijen en geregistreerd.

Dus ik kan opmaken dat

Ze kennis hebben genomen van de PB in de eerste maand van de intrede.
Dat alle opmerkingen werden vermeld in de mail en dat ze tijd hebben vrijgemaakt om de PB door te nemen.
Dat ik op heden geen getekende papieren versie ontvangen heb, die wel werd overhandigd in de brievenbus. En die men ook ontvangen heeft.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 03 dec 2017 08:51

In het huurcontract staat dat er een PB zal opgemaakt worden bij aanvang door huurder en verhuurder en dat dit zal worden bijgevoegd en geregistreerd bij het huurcontract.
Is de PB bijgevoegd bij het geregistreerd huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Nlk
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 dec 2017 09:11

Momenteel niet maar dient wel te gebeuren aangezien er sprake van is in het huurcontract.

Klopt deze redenering:

Art.1730.§ 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening.

Er staat OP TEGENSPRAAK

dus

‘dat we X dagen de tijd hebben om opmerkingen te geven’ biedt u de mogelijkheid tot tegenspraak. Ook al waren beide partijen niet samen aanwezig in de huurwoning bij het opmaken van die plaatsbeschrijving.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 03 dec 2017 09:34

Persoonlijk maak ik mijn plaatsbeschrijvingen altijd zelf op in alle rust en zeer grondig. Bij de ondertekening van het contract ontvangt de huurder een exemplaar met de schriftelijke mededeling (die hij dient te ondertekenen voor kennisname en ontvangst) dat hij 14 dagen de tijd heeft om deze na te zien, en eventuele opmerkingen te formuleren. Na die datum wordt de PB automatisch aanvaard. ook als ze niets meer van zich laten horen. Eens ze hun akkoord geven, laat ik hen 3 exemplaren tekenen en laat die dan registreren.
Destijds heb ik zo duizenden PB laten opmaken voor mijn werkgever. Een paar die hiermede niet akkoord waren zijn nar de VR getrokken en hebben steeds aan het korstte eind getrokken. Ze kregen geen gelijk.

Terug naar “Huren”