Gigantische waterfactuur huurders

Probleempje123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gigantische waterfactuur huurders

#1 , 29 nov 2017 13:48

Hallo allemaal,

Wij hebben recent een appartement blokje geërfd dat wij volledig willen renoveren. Wij hebben recent ook de huurders opgezegd en zei moeten daar eind mei uit. Het is een oud blokje, dringend aan renovatie toe wat we dan ook willen doen;
Nu hebben wij zojuist een gigantische waterfactuur gekregen van ongeveer 5000€. Er is voorlopig maar 1 watermeter. Op het eerste zitten buitenlanders en wij horen van de andere huurder dat zij er zeker met 7-8 mensen opwonen. Hij woont beneden met zijn vriendin. We dachten eerst aan een lek maar hebben 's nachts een uur de meter bekeken en deze bewoog niet. Waarschijnlijk is dit dan te wijten aan het feit dat daar teveel volk opwoont. Wij kunnen dat echter niet bewijzen omdat wanneer we er iets van zeggen ze steeds zeggen op bezoek te zijn.
Het zijn ook niet de meest solvabele huurders. We mogen meestal al blij zijn als de huur wordt betaald. Langs de andere kant is het pand wel dringend aan renovatie toe.
Wij hadden toch graag een stuk van die 5.000€ teruggekregen. Die onderste weigert te betalen wantz egt dat het niet van hem komt. Hoe pakken wij dit het beste aan? of moeten we dit nog maar 6 maanden zo aanzien.
Alvast bedankt voor de hulp.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2017 13:58

Wat is er afgesproken met de huurders wat betreft het waterverbruik? Staat daar iets van in het huurcontract / huurcontracten?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 nov 2017 19:58

Het enige wat je kan doen is de bepalingen van de huurovereenkomsten strikt toepassen, en voor de rest uw verlies dragen. Binnen een paar maanden zijn ze er toch uit, en dan proberen te recupereren via de HWB.

Reclame

Probleempje123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 nov 2017 18:02

Bedankt voor jullie snelle antwoord.
in het contract staat dat er 1 keer per jaar een afrekening gebeurt op basis van de facturen. Maarja, wat doe je met insolvabelen hé. we mogen al blij zijn als de huur betaald. Er staat niets gespecifeerd over de verdeling per appartement en de onderste woont daar maar met 2 en de anderen met 7 of zo.
Wanneer we dit via de HWB willen recupereren, moeten we hen daar nu al aangetekend over aanschrijven of kunnen we daar over beginnen als ze eruit gaan?
Ik wou nu ook al het provisoneel bedrag voor het water en elektriciteit opslagen. Mag dit eigenlijk?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 30 nov 2017 18:35

U moet het huurcontract volgen wat daar in vermeld staat over de kosten, je kan zomaar niet van de waarborg afhouden zonder dat je er bewijzen van hebt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Probleempje123
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 nov 2017 19:49

zoals reeds gezegd staat er in het contract dat er 1 keer per jaar een afrekening gebeurd op basis van de facturen en die hebben wij natuurlijk, want wij draaien daar nu voor op.
Mijn vraag concreet was: Moet ik hen nu al aangetekend aanschrijven over die factuur of kan ik hiermee wachten tot ze eruit gaan en dan een stuk trachten te recupereren via de HWB.
Bijkomende vraag blijkbaar staan ze met 7 gedomicilieerd en mogen ze maar met max. 4 daar wonen volgens het contract. Vandaar waarschijnlijk de gigantische factuur. Kunnen wij daar iets tegen ondernemen? of moeten we dit nog maar even aanzien?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 30 nov 2017 20:13

En waren er dan geen maandelijkse voorschotten. Denk niet moest dit bij de vrederechter komen, dat hij er mee zou kunnen lachen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”