Nieuwe huurder tijdens opzegtermijn

EerlijkeBurger
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Nieuwe huurder tijdens opzegtermijn

#1 , 23 nov 2017 20:38

Sinds 1 november, twee jaar geleden heb ik een appartement gehuurd. In september heb ik mijn opzeg ingediend 
en deze is ingegaan vanaf 1 oktober. In het huurcontract staat dat ik drie maanden huuropzeg hoef te betalen, in mijn situatie 
dus oktober, november en december. Dit ben ik dan ook aan het doen. Ondertussen is er een kandidaat-huurder die 
goedgekeurd is door de verhuurder en er zou kunnen intrekken vanaf 1 december. Vandaag had ik met de verhuurder
een afspraak om een rondgang te doen zodat ik de huurwaarborg zou terugkrijgen.
Het appartement is volledig terug in orde, het is terug in de (nieuw)staat zoals op het moment dat ik er ben 
ingetrokken (overschilderd en dergelijke). Het contract met de nieuwe huurder is ondertussen getekend en deze zou er intrekken
vanaf 1 december. Toch zou ik nog de maand december en bovenop nog een halve maand 
huur hoeven te betalen (ipv een maand schadevergoeding aangezien ik het contract verbreek in het derde jaar)
eer ik mijn huurwaarborg terugkrijg.

Bij deze vroeg ik me af of dit allemaal wel wettelijk is. 
Alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3794

#2 , 23 nov 2017 20:56

1 iets is alvast zeker: de verhuurder mag niet én van jou én van de nieuwe huurder een maand huur vragen voor december.
Maar wie van de 2 deze moet betalen zal afhangen van details.
Aangezien de nieuwe huurder effectief een contract heeft vanaf december, zou ik durven stellen dat jij die laatste maand niet moet betalen.

Die ene maand wederverhuringsvergoeding moet je wel nog steeds betalen.
Heeft de verhuurder deze geminimaliseerd naar een halve maand, of over wat gaat die halve maand?

adizal

#3 , 24 nov 2017 19:56

Heeft u een schriftelijke overeenkomst met de verhuurder dat hij het appartement mag verhuren vanaf 1 december.
Zo ja hoeft u de maand december niet te betalen.
Zo neen, mag de verhuurder het appartement niet verhuren vanaf 1 december, want uw rechten tellen tot 31 december 00.00
Let wel u moet nog altijd één maand betalen omdat u het contract voortijdig stopzet.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2017 22:13

1. U moet een opzegingstermijn van drie maanden geven. Dus moet u de opzegingsvergoeding betalen voor de maanden oktober, november en december.
2. U kan als u dat wil de sleutels voor het einde van de maand december aan de eigenaar afgeven. Dat doet niets af aan uw verplichting om die opzeggingsvergoeding van drie maanden te betalen.
3. Uit uw vraag blijkt niet of u de sleutels ondertussen aan de eigenaar overhandigd hebt.
4. Als u de sleutels aan de eigenaar overhandigd hebt, mag deze opnieuw verhuren. Dit verandert niets aan uw verplichting om die opzeggingsvergoeding te betalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 25 nov 2017 00:06

In welke wet is er sprake van een opzegingsvergoeding? dit is gewoon huur zolang het contract niet ten einde is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#6 , 25 nov 2017 10:35

In welke wet is er sprake van een opzegingsvergoeding? dit is gewoon huur zolang het contract niet ten einde is.
In de huurwet, onderdeel opzeggen tijdens de eerste drie jaar.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 nov 2017 11:46

Wanneer men een opzeggingstermijn moet respecteren, en de overeenkomst beëindigt zonder deze opzeggingstermijn te respecteren of een te korte opzeggingstermijn naleeft is men voor de niet of te kort nageleefde opzeggingstermijn een vergoeding verschuldigd gelijk aan wat men tijdens de opzeggingstermijn had moeten betalen. Dit wordt doorgaans een opzeggingsvergoeding genoemd.
Een huurder die een opzeggingstermijn van drie maanden moet geven, en de overeenkomst beëindigt na twee maanden en de sleutels teruggeeft is voor de derde maand een opzeggingsvergoeding verschuldigd. Geen huur want de huurovereenkomst is beëindigd. En de eigenaar kan voor die derde maand de woning opnieuw verhuren en dan voor die maand én huur ontvangen én de opzeggingsvergoeding.

Sirkii
Berichten: 5410

#8 , 25 nov 2017 15:16

Ik ben het niet eens met Scorpioen. Je moet bij een 3-6-9 bij opzeg in t eerste jaar 3 maand vergoeding betalen, 2maand in,t 2 e jaar, 1maand in t 3e jaar en vanaf het vierde jaar niets meer.

Voorts moet je 3 maand vooropzeg geven. Als je evenwel het pand vroeger verlaat dan stopt de betaling van de huur na 3 maand of vroeger als het het opnieuw verhuurd is. Verhuurder mag geen dubbele huur opstrijken.

TC zegde de huur op in t 2e jaar doch met einddatum in t 3e jaar. Dus 1 maand vergoeding + huur betalen tot de nieuwe huurder er in trok. Dit is tot eind november.

Kijk na of het huurcontract geregistreerd was. Bij een niet geregistreerd huurcontract is er geen opzeggingsvergoeding noch opzeggingstermijn.

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 25 nov 2017 21:04

Maar de verhuurder laat er wel iemand vroeger intrekken? TS gaat toch niet betalen voor iemand anders? En de verhuurder moet m.i. geen 2x ontvangen.

Indien de verhuurder niet redelijk is en niet open voor enige compromis, zou ik gewoon betalen, maar ook niet vroeger iemand laten intreden tot einde van zijn overeenkomst. Je zal dan immers nog huur betalen voor die periode. Beetje geven en nemen in het leven.

Wilt hij er iemand laten intrekken voor einde opzeg? Dan moet hij je maar die maand huur kwijtschelden.

EerlijkeBurger
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 nov 2017 09:14

Allemaal alvast hartelijk bedankt voor de snelle reacties!

De verhuurder heeft al een contract getekend met een nieuwe huurder, op dat contract staat echter geen datum hoewel ze mondeling zijn overeengekomen dat het contract vanaf 1 december zou ingaan.

De halve maand opzeggingsvergoeding is ipv een hele maand als ik 30 november de sleutels als terug geef (én toch nog betaal voor de maand december). Dus van zodra ik hem dat geld overmaak zal ik mijn waarborg terug krijgen en zal hij, vermoed ik, een datum namelijk 1 december op dat contract zetten met de nieuwe huurder.

Met vriendelijke groet

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 nov 2017 14:22

De halve maand opzeggingsvergoeding is ipv een hele maand als ik 30 november de sleutels als terug geef (én toch nog betaal voor de maand december). Dus van zodra ik hem dat geld overmaak zal ik mijn waarborg terug krijgen en zal hij, vermoed ik, een datum namelijk 1 december op dat contract zetten met de nieuwe huurder.
OK, dat is duidelijk. Ik zie weinig verkeerd in het voorstel van de verhuurder. Hij doet u een voorstel, het is aan u om te aanvaarden, te weigeren, of een tegenvoorstel te doen. Als u weigert, kan u daar blijven wonen tot eind december en betaalt u bovenop de huur gewoon de maand opzegvergoeding. Dit is uw recht. De verhuurder kan u niet dwingen om hierop toe te geven.

Maar als u sowieso uit die woning bent en er in december toch geen gebruik meer van zou maken, waarom zou u niet op het voorstel ingaan? U spaart er een halve maand opzegvergoeding mee! De verhuurder wint er ook een halve maand huur mee (hij kan één maand "dubbele huur" vragen, maar verliest een halve maand huur aan opzegvergoeding). Jullie doen dus beiden een halve maand huur winst. Je hoeft uiteraard uw verhuurder die halve maand winst niet te gunnen, maar dan bij jij uw halve maand winst ook kwijt. Aan u de keuze.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

bosprocureur
Berichten: 6857

#12 , 27 nov 2017 16:22

+ abonnement voor instandhouden nutsvoorzieningen.

+ eventueel beperkte verwarmingskosten tijdens leegstand/vorstperiode

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 27 nov 2017 21:18

+ abonnement voor instandhouden nutsvoorzieningen.

+ eventueel beperkte verwarmingskosten tijdens leegstand/vorstperiode
Goed punt. Voor die kosten zal de TS inderdaad ook moeten instaan als hij de woning tot eind december niet wil vrijgeven...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”