verhuurder snoeid boom

frederik demeyere
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verhuurder snoeid boom

#1 , 22 nov 2017 00:11

beste.

in ons huurhuis met een grote tuin bevind zich een notelaar die ondertussen al bijna boven het huis uitsteekt.
wij hebben er niets op tegen dat hier een boom staat.
nu. na vandaag thuis te komen zie ik dat de boom gesnoeid is zonder onze toestemming.
uiteraard hebben ze niet op onze grond geweest (denk ik ) maar de zijkant van de boom is volledig gesnoeid. (overhangende takken bij buren)
de boom bevind zich 2m van de omheining van deze buur wat wettelijk is toegestaan.
is het zomaar toegelaten een boom te snoeien zonder de huurder zijn weet ? (huisbaas zit mee in het complot aangezien deze langs de andere kant woont en al eerder eens gevraagd heeft of we thuis waren om de boom te snoeien waarop wij konden antw dat we niet thuis waren dus het snoeien niet van toepassing kon zijn)

graag had ik hier eens wat juridisch advies over gehad mvg frederik

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 nov 2017 08:29

Overhangende takken mogen gesnoeid worden ...

tira00
Berichten: 929

#3 , 22 nov 2017 10:11

Probleem is dat de boom niet van u is....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 22 nov 2017 10:23

Eens lezen:
https://inverde.be/content/supportpages ... de_wet.pdf.

Overhangende takken mogen steeds gesnoeid worden volgens de wettelijke regels.
Het ladderrecht is hiervoor trouwens van toepassing.

Beter was geweest dat eigenaar had gezegd te komen snoeien.
Maar gaat u de schade betalen als er een tak afbreekt?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 22 nov 2017 11:52

Wel wat onbeleefd van de verhuurder, toch u als huurder was verplicht dit te doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bosprocureur
Berichten: 6857

#6 , 22 nov 2017 12:05

In de ideale wereld hoeft de verhuurder niet in een complot te zitten....

Had u hem toegelaten dit hypernormaal onderhoud te doen (het gaat om een tuin, geen bos neem ik aan), dan zou de snoeier (of een beetje chiquer boomchirurg) die boom niet aan één kant moeten snoeien. Nu zit u met een onevenwichtig gesnoeide boom.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 22 nov 2017 12:20

TS: wat wilt u eigenlijk bereiken?
Welk nadeel of schade hebt u geleden?????
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 nov 2017 13:57

Antwoorden heb je ondertussen al gekregen. Maar toch even uw redeneringsfout uitleggen:
nu. na vandaag thuis te komen zie ik dat de boom gesnoeid is zonder onze toestemming.
Dit mag inderdaad niet. Maar "overhangede takken afknippen" is niet hetzelfde als "snoeien". Moest de boom geen overhangede takken hebben, maar hij zou toch gesnoeid geweest zijn, had u een punt gehad.
uiteraard hebben ze niet op onze grond geweest (denk ik )
Zoals hierboven reeds vermeld, bestaar er iets zoals "ladderrecht". U kan dus niet zomaar zeggen dat niemand in uw tuin mag komen. Voor bepaalde redenen mag dit wel, zelfs zonder uw toestemming.
maar de zijkant van de boom is volledig gesnoeid. (overhangende takken bij buren).
Daar is niets mis mee. Buren mogen de overhangende takken perfect snoeien.
is het zomaar toegelaten een boom te snoeien zonder de huurder zijn weet ?
Neen, maar het is wel toegelaten om overhangende takken te snoeien, ook zonder de huurder zijn weet.
(huisbaas zit mee in het complot
Hier is helemaal geen "complot". Buur heeft gedaan wat hij mocht doen. Of dit nu de huisbaas is of de koning, speelt weinig rol.
graag had ik hier eens wat juridisch advies over gehad mvg frederik
Bij deze, dus. Buur mag perfect de overhangende takken van uw boom snoeien. Zoals ook gezegd had het voor de boom zelf beter geweest had u toegelaten dat iemand hem in zijn geheel kwam snoeien, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#9 , 22 nov 2017 16:28

Neen, maar het is wel toegelaten om overhangende takken te snoeien, ook zonder de huurder zijn weet.

Bij deze, dus. Buur mag perfect de overhangende takken van uw boom snoeien
Zonder de huurder/verhuurder zijn weet of toelating mag niemand die boom snoeien.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#10 , 22 nov 2017 16:52

Neen, maar het is wel toegelaten om overhangende takken te snoeien, ook zonder de huurder zijn weet.

Bij deze, dus. Buur mag perfect de overhangende takken van uw boom snoeien
Zonder de huurder/verhuurder zijn weet of toelating mag niemand die boom snoeien.
Volgens het veldwetboek mag dit perfect.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 22 nov 2017 17:11

Ik heb altijd geleerd dat men de overhangende takken van de bomen van de buur niet zelf mag snoeien. De wortels mag men wel doorhakken.

Zie art.37 Veldwetboek
Degene over wiens eigendom takken van bomen van een nabuur hangen, kan de nabuur noodzaken die takken af te snijden.
Vruchten die vanzelf op het eigendom van de nabuur vallen, behoren de nabuur toe.
Degene op wiens erf wortels doorschieten, mag ze aldaar zelf weghakken.
Het recht om de wortels weg te hakken of de takken te doen afsnijden verjaart niet.


"Noodzaken de takken af te snijden" "doen afsnijden" betekent niet dat men het zelf mag doen.

Zie ook Kokelenberg, Bomen: bron van gezonde lucht en van ongezonde spanningen, TBBR 2011, 374
Bij overhangende takken wordt in feite het gemeenrechtelijk systeem geherformuleerd: men moet de buur aanmanen om zelf de takken te verwijderen en indien deze dit nalaat zich tot de rechtbank wenden om hem hiertoe te doen veroordelenwaarbij overeenkomstig het gemeen recht gevraagd kan worden een dwangsom op te leggen en/of zich te doen machtigen om bij in gebreke blijven van de buur zelf op kosten van de buur tot verwijdering over te gaan.

De eigenaar / verhuurder heeft wel het recht zijn boom te snoeien.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 22 nov 2017 17:29

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 23 nov 2017 09:35

Volgens mij is de uitleg van Schorpioen volledig correct. Zelf overhangende takken afzagen of snoeien mag dus niet.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#14 , 23 nov 2017 10:25

@Tom: Ladderrecht houdt niet in dat men zich zomaar op het grondgebied van de buur kan begeven. Men dient nog steeds toestemming te vragen aan de buur en indien dit niet wordt toegekend kan men langs de rechtbank passeren om deze toestemming op te eisen.

lukasi
Berichten: 1144

#15 , 23 nov 2017 10:50

Overhangende takken kunnen alleen maar gesnoeid worden mits toestemming van de eigenaar/huurder. Hij kan dit zelden weigeren. Snoeien moet wel met overleg en met een zekere deskundigheid gebeuren zodat bomen niet afsterven of geen kroonbreuk krijgen omdat ze uit balans komen door een ver doorgedreven snoei. Het spontaan neergaan door onoordeelkundig snoeien is reel.

In dit geval is er al zeker sprake van onoordeelkundig snoeien zonder enige kennis van snoeitechnieken en dendrologie.
Notelaars mogen nooit in het late najaar gesnoeid worden!!!
In de wintermaanden kan een noot zijn snoeiwonde's niet afdekken met callusweefsel ( wondweefsel) en de sapstroom blijft stromen. Hoe groter de snoeiwonde hoe meer kans op afsterven van deze bomen. Het is dan nog de vraag of het snoeivlak zich bevind op de takkraag of dat er een 'kapstok' is gesnoeid. Hopelijk is er geen 'wondbalsem' aangebracht op de wonde want dan is het hek helemaal van de dam.

Terug naar “Huren”