vrederechter

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

vrederechter

#1 , 20 nov 2017 10:29

Dag allemaal,

Ik weet niet zeker waar ik dit moet schrijven, maar het lijkt me en vrij algemene vraag dus vandaar dat ik het hier post.

Ik heb een zwaar huurgeschil met mijn verhuurder. Toen we kwamen kijken voor het appartement is er vanalles en nog wat beloofd maar als puntje bij paaltje kwam zijn wij eigenlijk gewoon het pispaaltje...

(u kan het hele verhaal hier lezen: viewtopic.php?p=501587#p501587)

Nu dat ter zijde. We hebben alles naast ons neer gelegd en hebben besloten dat we na ons eerste jaar gewoon weg zijn. Maar er is 1 punt waarop hij blijft doorgaan: onze 2 huisdieren (konijntjes). en dit kunnen we niet gewoon naast ons neer leggen...

We hadden (onder anderen) aan hem gevraagd of het OK is dat wij 2 konijnen als huisdieren hebben. Toen zei hij dat het geen probleem was, maar ondertussen zitten we naar de vrederechter te gaan en zijn we de hele situatie kotsbeu. we zijn gestresseerd van hier tot het kan niet op en dat terwijl we eigenlijk al heel veel hebben laten varen.

de eerste keer dat we naar het vredegerecht gingen was zonder advocaat. de verhuurders kwamen zelf niet opdagen, maar stuurden hun advocaat. Je hoort het al aankomen: wij tegen hun advocaat... dat liep niet zo geweldig. En daar liet de vrederechter al horen dat als het tot een rechtzaak komt ze ook gewoon naar het contract kijkt (waar in staat: huisdieren niet toegelaten).

Nu heb ik 3 vragen:
1. ik weet dat dit niet in het contract mag staan, maar de vrederechter liet zwaar uitschijnen dat ze als het verder gaat ook gewoon naar het contract kijkt. Maar een vrederechter heeft zich toch ook te houden aan het europese reglement of niet? kan ze dit zomaar naast zich neer leggen?
2. Je hoort langs alle kanten dat je als huurder goed bent beschermd. Maar... ik merk hier persoonlijk tot nu toe niets van. integendeel. we worden in een hoekje gedreven (de verhuurder geeft ons maar 1 keuze: huisdieren buiten) en moeten er maar in mee gaan. ze eisen 6 maanden huur en dat we uitgezet worden desnoods met de sterke arm der wet???
3. Wat kunnen wij in godsnaam doen om uit deze situatie te komen? we kunnen niet weg, we kunnen niet blijven... stress langs alle kanten. Ik lust de verhuurder ondertussen rauw...

we hebben ondertussen een adovcaat onder de armen genomen, maar ik maak me vooral zorgen om wat de rechter zei de eerste keer. Namelijk dat zij als het tot een rechtzaak komt ook gewoon naar het contract kijkt...

ik snap ook niet dat het zover kan komen. Het is duidelijk dat de verhuurder er enkel munt uit wil slaan (we hebben al veel oplossingen aangeboden maar hij gaat nergens op in. wil enkel dat de konijnen buiten gaan en zo niet zal hij ons uitzetten en moeten we 6 maanden opzegvergoeding betalen..). Je moet hier als huurder toch een beetje tegen beschermd zijn?

Daarom: dit kan toch allemaal zomaar niet, neem ik aan? Het kan alle kanten uit, maar tot nu toe is mijn vertrouwen in 'de wet' en in 'de vrederechter' niet echt groot. daarom kom ik hier even horen hoe jullie ervaringen zijn en of ik me misschien niet gewoon zorgen op niets maak...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 20 nov 2017 10:54

Hoe weet de verhuurder dat er twee konijntjes zijn?
Hij mag niet in jullie appartement controleren en de konijntjes blaffen niet?
Het lijkt me om deze reden een non-problem wegens wat niet weet niet deert.

In welke mate konijnen als huisdieren voor in appartement worden beschouwd weet ik niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 20 nov 2017 11:12

Was dit een oproeping in verzoening, dan mag de vrederechter niets laten uitschijnen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2017 11:21

dat was het inderdaad.

ze weten het omdat er een lavabo stuk is. De verhuurder is die een keer komen proberen te herstellen... maar los daar van: we hebben voor we introkken gevraagd of we konijnen als huisdieren mogen houden dus ... tja... ze weten het. Ik heb ook al gedacht om buiten een hok te zetten met veel schuilplaatsen en te zeggen dat ze daar in zitten. laat hen maar bewijzen dat ze binnen zitten. Mja.. waar ben je dan mee bezig.

Het gaat de vrouw van de verhuurder ook om haar gordijnen. We leggen deze op de vensterbank zodat de konijnen er niet aan kunnen. als wij niet thuis zijn zitten ze uiteraard in een kooi. maar als we er bij zijn laten we ze af en toe vrij zodat ze wat beweegruimte hebben.

als leguanen als huisdier beschouwd worden neem ik aan dat konijnen dat ook zijn? enfin, uiteindelijk gaat het om het feit wat wij van die dieren vinden hé. Iedereen mag hen als konijn met pruimen beschouwen, voor ons zijn het onze huisdieren. dit behoort tot de privé sfeer in mijn ogen... en overlast bezorgen ze niet. De verhuurder heeft schrik dat ze op de vloer plassen en keutelen, maar konijnen zijn zindelijke dieren en gaan netjes op een kattenbak... Dat is net het frustrerende aan heel de zaak: niets klopt er van. Ze denken dat die konijnen het kot afbreken, maar het enige wat ze kunnen afbreken zijn hun kooi en onze zetel (en daar blijven ze ook van af dus...)

tja... ik maak me misschien zorgen om niets. maar dit is de eerst keer dat ik met het gerecht in aanraking kom en het zint me voor geen meter.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 nov 2017 11:25

Konijnen los laten lopen in een appartement is niet gebruikelijk.
Ik denk dan ook dat de vrederechter het contract zal volgen.
Stel dat je twee apen in je appartement laat rondlopen onder het voorwendsel dat ze sterk op mensen lijken....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#6 , 20 nov 2017 11:41

Tja kijk, wat gebruikelijk is en wat niet is een persoonlijke kwestie. Wat voor de een gebruikelijk is is voor de ander een rare zaak...

het komt erop neer dat ze niets stuk maken, geen lawaai maken en zindelijk zijn. Bovendien laten we ze enkel vrij als wij er bij zijn. voor de rest van de dag zitten ze opgesloten. nu... dat is ook iets wat ik uiteraard niet tegen de vrederechter ga zeggen. Dat moet de tegenpartij maar bewijzen...

je moet maar eens op youtube ofzo opzoeken: er zijn meer en meer mensen die konijnen als huisdier houden.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 20 nov 2017 11:43

Er zijn reeds zoveel uitspraken in dergelijke zaken, waarbij de verhuurder wandelen gestuurd word.
Enkel als er grote overlast is zal een vrederechter optreden. Is jullie keuze om de dieren los te laten lopen, of dat de juiste keuze is?
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 nov 2017 11:52

dat is waar. Dat is ook op onze verantwoordelijkheid. Als ze het kot afbreken, dan zullen de gevolgen ook voor ons zijn (maar daar maak ik me geen zorgen om).

nu soit even terug on topic: Dus de vrederechter mag tijdens een oproep voor verzoening niets laten uitschijnen? waarom deed ze dat dan wel?

en wat met de privé sfeer? mag ze dit zomaar naast zich neer leggen? Een rechter mag toch ook niet zomaar volgen waar ze zin in heeft, neem ik aan?

j.demoor
Berichten: 10360

#9 , 20 nov 2017 12:19

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)

‘En daar liet de vrederechter al horen dat als het tot een rechtzaak komt ze ook gewoon naar het contract kijkt (waar in staat: huisdieren niet toegelaten).’

Kan u het Europees reglement dat u vermeldt citeren
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 20 nov 2017 12:31

Het algemeen verbod op het houden van een huisdier moet geacht worden in strijd te zijn met het Europees Verdrag tot bescherming van de rechten van de mensen en de fundamentele vrijheden (EVRM) van iedere burger.

Art. 8 van dit Verdrag stipuleert uitdrukkelijk:

Artikel 8 EVRM. Recht op eerbiediging van privé familie- en gezinsleven

1. Een ieder heeft het recht op respect voor zijn privé leven, zijn familie- en gezinsleven, zijn woning en zijn correspondentie.
2. Geen inmenging van enig openbaar gezag is toegestaan in de uitoefening van dit recht, dan voor zover bij wet is voorzien en in een democratische samenleving noodzakelijk is in het belang van de nationale veiligheid, de openbare veiligheid of het economisch welzijn van het land, het voorkomen van wanordelijkheden en strafbare feiten, de bescherming van de gezondheid of de goede zeden of voor de bescherming van de rechten en vrijheden van anderen.

Eénieder heeft dus recht op een privé- én familiaal leven.

Artikel 8.1 van het Europees verdrag van de rechten van de mens primeert op het interne recht en dient door alle rechtbanken te worden toegepast. (Rb Luik, 21 oktober 1986, JLMB 1987, pagina 578 met noot J.H.)
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 20 nov 2017 12:34

“Art.1134.Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet. Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend...”(Burgerlijk Wetboek=B.W.)
Dit is niet van toepassing op de huurwet voor hoofdbewoning, daar de huurwet van dwingend recht is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 nov 2017 12:57

H. Vuye schrijft hierover in het Handboek Algemeen Huurrecht (blz. 118)
129. Een algeheel verbod op het houden van eender welk huisdier mag dan mis-
schien al een legitiem doel dienen, dergelijk beding staat kennelijk buiten verhou-
ding tot het beoogde doel. Het legitieme belang van de verhuurder bij de handhaving
van het gehuurde goed kan immers geenszins geschaad worden door het houden
van niet-schadelijke huisdieren, zoals katten en (kleine) honden. Het door de ver-
huurder opgelegde verbod om dergelijke huisdieren te houden, staat dan ook buiten
verhouding tot het beoogde doel. Gaat het daarentegen om een beperkt verbod -
bijvoorbeeld beperkt tot het houden van huisdieren die schade of overlast kunnen
veroorzaken - dan doorstaat dergelijk beding wel de toets van artikel 8 EVRM.
Dit lijkt mij een goede samenvatting te zijn van de rechtspraak. Ik ken geen rechtspraak over het houden van konijnen. Het zou me niet verbazen dat een vrederechter oordeelt dat konijnen niet thuishoren op een appartement.

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#13 , 20 nov 2017 13:40

Dag schorpioen,

Dus is het aan ons om de rechter ervan te overtuigen dat konijnen wel degelijk huisdieren zijn (of althans kunnen zijn)? want dan stel ik me meteen de vraag: wat maakt dat een kat meer of minder huisdier is dan een konijn? Een kat is absoluut niet gemaakt om binnen te zitten (mijn mening), maar een konijn interesseert het niet veel waar ze zit, zo lang ze maar eten krijgen (en dat weet ik uit ondervinding).

Bovendien lijkt het mij sterk afhankelijk van de band als eigenaar met het dier, of het al dan niet in aanmerking komt om al 'huisdier' gezien te worden. We hebben al wat aan de hand gehad met onze konijntjes. We hebben ons meermaals zorgen gemaakt of ze de nacht zouden halen of niet (bijvoorbeeld de sterilisatie van het vrouwtje. Zware operatie voor zo'n beestje...)

ik wil maar zeggen: in china bekijken ze een hond ook als voedsel... maar hier is zo'n beestje een trouwe gezel van een mens. It's all in the eye of the beholder, zeggen ze in het engels.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 20 nov 2017 13:45

Dag schorpioen,

Dus is het aan ons om de rechter ervan te overtuigen dat konijnen wel degelijk huisdieren zijn (of althans kunnen zijn)? want dan stel ik me meteen de vraag: wat maakt dat een kat meer of minder huisdier is dan een konijn? Een kat is absoluut niet gemaakt om binnen te zitten (mijn mening), maar een konijn interesseert het niet veel waar ze zit, zo lang ze maar eten krijgen (en dat weet ik uit ondervinding).

Bovendien lijkt het mij sterk afhankelijk van de band als eigenaar met het dier, of het al dan niet in aanmerking komt om al 'huisdier' gezien te worden. We hebben al wat aan de hand gehad met onze konijntjes. We hebben ons meermaals zorgen gemaakt of ze de nacht zouden halen of niet (bijvoorbeeld de sterilisatie van het vrouwtje. Zware operatie voor zo'n beestje...)

ik wil maar zeggen: in china bekijken ze een hond ook als voedsel... maar hier is zo'n beestje een trouwe gezel van een mens. It's all in the eye of the beholder, zeggen ze in het engels.
China is ver weg. Belgische wetgeving is er niet van toepassing.
Naar analogie met China: hier eet men geen honden maar wel konijnen. De oplossing ligt dus voor de hand...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Maarten_Creemers
Topic Starter
Berichten: 59
Juridisch actief: Nee

#15 , 20 nov 2017 14:01

Beste Asperger, u begrijpt me verkeerd vrees ik...

ik zal een andere analogie gebruiken: De een rijdt liefst met een BMW, de andere zweert bij een mercedes. Hoe dan ook het zijn beiden prima wagens en niemand moet u vertellen met wat je moet rijden...

de een vindt een konijn vooral lekker op zijn bord, de ander ziet het als een huisdier... wie heeft het bij het rechte eind? is er nota bene een recht eind? Dit lijkt me ook geen relevante vraag.

Terug naar “Huren”