Huurcontract per mail beëindigd

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Huurcontract per mail beëindigd

#1 , 19 nov 2017 09:57

Beste, ik kom oorspronkelijk uit Nederland en woon sinds december 2016 in België. Ik heb een 1 jaar huurcontract. In het contract stond nergens dat de opzegging per aangetekende brief moest gebeuren (zie bijlage), hierdoor had ik het per mail opgezegd. Gisteren belde de huisbaas en zei hoe het kon dat ik het huis zou verlaten, ze hoorde namelijk dat er een verhuisbus stond van de buren. Ik zei, ik heb u ruimschoots op de hoogte gesteld 4 maanden van te voren. En er was interactie tussen ons via de mail, ze wou graag dat ik op het appartement bleef dus mailde ze mij terug. Waarop ik zei, bedankt maar we zijn al opzoek naar een nieuwe appartement. Gisteren zei ze mij, dat ze de makelaar had opgebeld nadat ik haar mijn laatste mail had gestuurd. Dat was in september. En ze vroeg hem of dat die mail een voldoende opzegging was, waarop de makelaar zei nee het moet via een aangetekende brief gebeuren. Ze is al die tijd stil geweest en laat hierdoor blijken dat ze heus wel wist dat ik het appartement zou verlaten. Wat kan ik hierop doen? Hoe moest ik weten dat de wet zegt, dat het per aangetekende brief moest gebeuren terwijl het zo niet in het contract staat geschreven. Ik heb het telefonisch gesprek dat ik gister met de eigenaar had opgenomen waarin ze vermeld dat ze gelijk de makelaar ging bellen na mijn laatste mail om te vragen of dat de mail een correcte opzegging is. Ik hoop dat jullie mij raad kunnen geven, want ik vind dit zo oneerlijk. Ik ben bang dat ze mij, mijn waarborg niet terug zal geven. Bedankt en Groetjes Afbeelding

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 nov 2017 10:10

De opzegging moet niet per aangetekende brief. Dit staat niet in de wet. Je moet de opzegging wel kunnen bewijzen, reden waarom dit meestal per aangetekend schrijven gedaan wordt.

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2017 10:19

Ik heb het idee dat de makelaar aan de verhuurder zijn kan staat. Ik heb de makelaar gisteren even kort gebeld, waarop hij zei dat het per aangetekende brief opgezegd moest worden en een verstuurde mail niet rechtsgeldig is. De eigenaar gelooft de makelaar en zegt dat de wet bepaald dat het per aangetekende brief moet gebeuren. Hoe kan ik dit aanpakken?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 19 nov 2017 10:43

Het staat niet in de wet hoe je een huuropzeg moet geven, wel moet je het kunnen bewijzen dat je de opzeg gegeven hebt.
Er zijn mails verstuur tussen u en verhuurder, dit is een bewijs dat ze de opzeg ontvangen hebben.
Stuur de verhuurder een AS en verwijs hem naar u mails en telefonisch gesprek, dat een mail wel rechtsgeldig is.

In de praktijk kan ook vastgesteld worden dat de Rechtbanken e-mailberichten doorgaans aanvaarden als bewijsstukken.
https://www.lexgo.be/nl/artikels/ip-it- ... 61828.html

https://goossensadvocaten.be/blog/geldt ... t-een-sms/
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 nov 2017 10:52

Sorry wat betekent een AS?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#6 , 19 nov 2017 10:54

U hebt antwoorden per mail ontvangen, waardoor je bewijs hebt dat ze uw mail ontvangen hebben.
Zoals hier al gezegd: dat is voldoende, uw opzeg is geldig.

Ik zou vanaf nu geen contact meer hebben, behalve enkel het noodzakelijke (de uittrede op zich).
U moet u niet verantwoorden tegenover de makelaar, dat is geen partij voor in deze zaak voor u.
Ook niet tegenover de eigenaar, deze is in fout, en kan niet anders dan meegaan in uw verhaal of u voor de rechtbank slepen (wat in haar nadeel zal zijn).

AS betekent trouwens Aangetekend Schrijven. Is het enige middel van communicatie waarbij je bewijs van ontvangst hebt in België als de tegenpartij niet antwoord (bij een gewone brief en mail heb je pas bewijs als de tegenpartij hierop een antwoord verstuurt).

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 nov 2017 10:58

Duidelijk, bedankt. Ik ben alleen bang dat ze mij, mijn waarborg niet zullen geven. Wat kan ik daarop doen?

Blaatpraat
Berichten: 3795

#8 , 19 nov 2017 11:00

Ze moeten u een overzicht van kosten geven die ze willen inhouden van de waarborg, waar u mee akkoord dient te gaan.
Kunnen ze dit niet, kunnen ze deze niet inhouden.

Weet dat er zonder akkoord tussen jullie beiden geen vrijgave is, en de waarborg ook niet beschikbaar is voor de verhuurder (ik ga ervan uit dat deze op een geblokkeerde bankrekening staat, zoals de wet het voorschrijft).
Enige uitzondering hierop is een vonnis van de rechtbank.

Moest het zover komen, zal je moeten afwegen hoe dringend je de waarborg nodig hebt.
Hieruit kan je beslissen of jij de rechtszaak zal opstarten, of het overlaat aan de verhuurder.

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 nov 2017 11:03

Het staat inderdaad op een geblokkeerde bankrekening. Zou ik u de interactie tussen mij en de verhuurders kunnen toemailen?

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 nov 2017 11:12

Ik wil er ook graag bij vermelden dat ik terug verhuis naar Nederland.

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 nov 2017 12:34

Weet iemand misschien waar die wet staat dat zegt dat het niet uitmaakt hoe de huur word opgezegd of waar staat dat mail voldoende is? Ik zou graag zoveel mogelijk bewijs willen verzamelen. Bedankt

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 nov 2017 13:12

Woninghuurwet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1991022032

Art. 3, § 6
Zij wordt beëindigd mits een van de partijen ten minste drie maanden voor het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging betekent.

Zie ook: Handboek Algemeen Huurrecht, blz. 661:
In het gemeen huurrecht is de kennisgeving van de opzeggingsbeslissing aan geen enkele vormvoorwaarde onderworpen, terwijl bijvoorbeeld de Handelshuurwet of de Pachtwet een aangetekend schrijven of een deurwaardersexploot vereist. Contractueel kunnen de partijen wel vormvereisten bepalen.[...]
Het uitgangspunt is dat de opzegging een vormvrije rechtshandeling is en dus niet aan bijzondere formaliteiten is onderworpen


Tenzij een wet of overeenkomst het anders bepalen is dus geen aangetekende brief vereist. De Woninghuurwet vereist niet dat een opzegging per aangetekend schrijven geschiedt.

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 nov 2017 18:16

Toppie Scorpioen, enorm bedankt :-)

Jessie19
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 nov 2017 18:24

Nog een vraagje voor de zekerheid. Er staat minimaal 3 maanden van tevoren, maakt het wat uit als het 4 maanden van tevoren is doorgegeven?

bosprocureur
Berichten: 6858

#15 , 19 nov 2017 19:14

neen.

Behalve dat u in principe vanaf de opzeg kandidaat-huurders moet toelaten uw huis te bezichtigen, om het dan al dan niet te huren.

Terug naar “Huren”