Huisbaas wil slot vervangen

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

Huisbaas wil slot vervangen

#1 , 17 nov 2017 22:57

Ik vraag dit voor een vriendin van me, ze huurt een appartement al reeds enkele jaren.

Al een hele tijd geleden werd er ingebroken terwijl zij in het buitenland was, slot kapot, zij heeft dit vervangen.

Nu wil de huisbaas een nieuw/anders slot plaatsen (op zijn eigen verzoek en niet gerelateerd aan die inbraak). Hij heeft dit reeds gekocht en stuurt haar hiervan de nu rekening. Hij wil dus dat zij dit gaat betalen ...

Kan dit zomaar? Moet zij dit betalen? Wat moet ze nu doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 17 nov 2017 23:22

Nee dit kan niet, zij moet dat niet betalen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#3 , 18 nov 2017 09:31

Ok, bedankt, maar wat moet zij dan doen, gewoon niet betalen? Of bepaalde stappen ondernemen ?

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 18 nov 2017 09:36

Gewoon zeggen dat ze niet akkoord is, dat alles reeds hersteld is.
Is hij niet akkoord dan stuur je een AS, dat er enkel huurschade kan gevraagd worden op eind huurcontract.
Verhuurder heeft tijdens de huur niet te beslissen, dat hij iets wil herstellen op haar kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#5 , 18 nov 2017 09:41

Gewoon zeggen dat ze niet akkoord is, dat alles reeds hersteld is.
Is hij niet akkoord dan stuur je een AS, dat er enkel huurschade kan gevraagd worden op eind huurcontract.
Verhuurder heeft tijdens de huur niet te beslissen, dat hij iets wil herstellen op haar kosten.
Huurschade die hij dus eigenlijk niet zal kunnen vragen, omdat zij alles hersteld heeft na de inbraak?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 18 nov 2017 10:09

Gewoon zeggen dat ze niet akkoord is, dat alles reeds hersteld is.
Is hij niet akkoord dan stuur je een AS, dat er enkel huurschade kan gevraagd worden op eind huurcontract.
Verhuurder heeft tijdens de huur niet te beslissen, dat hij iets wil herstellen op haar kosten.
Huurschade die hij dus eigenlijk niet zal kunnen vragen, omdat zij alles hersteld heeft na de inbraak?
Inderdaad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#7 , 18 nov 2017 13:34

Bedankt! Maar speelt het soort slot dan een belang? Ik bedoel, als zij dat vervangen heeft met een “minder” goed slot dan hij wilde maakt dat uit of kan hij dan alsnog schade claimen omdat ze er niet exact hetzelfde slot ingestoken heeft als van voor de inbraak?

Franciscus
Berichten: 38594

#8 , 18 nov 2017 15:24

Staat in het huurcontract dat het een DxM slot met kaart moet zijn waar enkel de sleutel door bepaalde slotenmaker of merk kan bijgemaakt worden?
Dan nog moet pas op einde huur hetzelfde slot geplaatst worden. Een cilinder kan men makkelijk zelf vervangen heb het vorige week nog gedaan.
Iets anders is als de deur zelf of kader zou beschadigd zijn ...maar dan is het nog een zaak voor verzekeringen.
Ik hoop dat u een brand en familiale verzekering hebt zodat niet contractuele schade door hen kan geregeld worden.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 18 nov 2017 15:28

Bedankt! Maar speelt het soort slot dan een belang? Ik bedoel, als zij dat vervangen heeft met een “minder” goed slot dan hij wilde maakt dat uit of kan hij dan alsnog schade claimen omdat ze er niet exact hetzelfde slot ingestoken heeft als van voor de inbraak?
Als het slot een even goede veiligheidsrating heeft, dan kan hij dat niet eisen. Maar zoals hier al meerdere malen gezegd: dit kan enkel op het einde van de huurperiode worden vastgesteld. Zolang het contract loopt mag de huurder het slot die hij of zij wil plaatsen.
"sowieso" schrijf je zo.

dedezinho
Topic Starter
Berichten: 33

#10 , 19 nov 2017 20:31

Bedankt!!

Franciscus
Berichten: 38594

#11 , 19 nov 2017 23:55

Als de eigenaar nieuwe sloten wil plaatsen - ook in de andere appartementen lijkt me dat een kost voor de eigenaar niet voor de huurder.
Zeker omdat het plaatsen van het slot niet inbraakgerelateerd is.
Wat voor type deur is het een gewone appartementsdeur dus twee triplexplaten met een houten frame en een honinggraat in karton met houten kader en geen veiligheidsbeslag?

Hoe is men binnengedrongen -
-forceren met koevoet of schroevendraaier of
-afbreken van cilinder
- of???

Terug naar “Huren”