Opzen - laatste maand huur betalen

filipvdh
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Opzen - laatste maand huur betalen

#1 , 16 nov 2017 10:49

We hebben onze opzeg gegeven voor ons huurcontract (3 maanden opzeg).
Deze opzeg loopt van 1 november tem 31 januari.
Nu betalen we de huurt telkens rond de 15de van de maand.
Klopt het dat we voor de laatste maand huur (dus de betaling van 15/01) maar de helft moeten betalen omdat we er eind januari uittrekken en de huur maar moet betaald worden voor de periode dat het appartement betrokken is ?
Moeten we dit vragen aan de verhuurder of betalen we gewoon de helft en signaleren we hem dat op dat moment ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 16 nov 2017 11:01

U moet huur betalen tot 31 januari, en niet tot 15 februari.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 nov 2017 11:06

Nu betalen we de huurt telkens rond de 15de van de maand.
De huur voor welke maand? De maand die gepasseerd is, of de huidige maand?
Klopt het dat we voor de laatste maand huur (dus de betaling van 15/01) maar de helft moeten betalen omdat we er eind januari uittrekken en de huur maar moet betaald worden voor de periode dat het appartement betrokken is ?
Normaal betaal je uw huur steeds voor een volledige maand. Wanneer die huur betaald wordt (de eerste van de maand, de 5e, de 15e, ...) speelt weinig rol. Dus tenzij je in het begin van de huur ook ergens voor een halve maand betaald hebt, of je bent maar in de helft van de maand beginnen huren, zou dit in theorie kunnen, maar in praktijk gebeurt dit nooit voor zover ik weet. Ik vermoed dus dat je huur betaalt voor een volledige maand (de huidige, of de afgelopen maand), maar enkel niet op de 1e of laatste dag van de maand, maar op de 15e.
Moeten we dit vragen aan de verhuurder?
Neen, je zou dit zelf moeten weten. Drie vraagjes:
1. Wanneer is het huurcontract ingegaan?
2. Wanneer heb je de eerste keer huur betaald?
3. Was die eerste betaling meteen voor een héle maand huur?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 16 nov 2017 11:38

Nu betalen we de huurt telkens rond de 15de van de maand.
De huur voor welke maand? De maand die gepasseerd is, of de huidige maand?
Klopt het dat we voor de laatste maand huur (dus de betaling van 15/01) maar de helft moeten betalen omdat we er eind januari uittrekken en de huur maar moet betaald worden voor de periode dat het appartement betrokken is ?
Normaal betaal je uw huur steeds voor een volledige maand. Wanneer die huur betaald wordt (de eerste van de maand, de 5e, de 15e, ...) speelt weinig rol. Dus tenzij je in het begin van de huur ook ergens voor een halve maand betaald hebt, of je bent maar in de helft van de maand beginnen huren, zou dit in theorie kunnen, maar in praktijk gebeurt dit nooit voor zover ik weet. Ik vermoed dus dat je huur betaalt voor een volledige maand (de huidige, of de afgelopen maand), maar enkel niet op de 1e of laatste dag van de maand, maar op de 15e.
Moeten we dit vragen aan de verhuurder?
Neen, je zou dit zelf moeten weten. Drie vraagjes:
1. Wanneer is het huurcontract ingegaan?
2. Wanneer heb je de eerste keer huur betaald?
3. Was die eerste betaling meteen voor een héle maand huur?
Wat een uitleg is dat nu weer, als het huurcontract eindigt op 31 januari, moet er huur betaald worden tot 31 januari, het overige zal TS wel weten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

filipvdh
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2017 11:49

Ons contract ging in op 15/07 2013 en we hebben op dat moment meteen betaald voor de maand die komt (15/07>15/08) en dat was meteen voor een hele maand...
Zodus lijkt het me logisch dat we op 15/01 betalen voor resterende 2 weken.
Dus als ik het zo lees : we betalen gewoon 50% van de laatste huur zonder dat we iets zeggen...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 16 nov 2017 12:39

welke einddatum staat er in uw contract?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 16 nov 2017 13:20

welke einddatum staat er in uw contract?
Einddatum? als huurder na meer dan 3 jaar opzegt moet hij een opzeg van 3 maand geven, huurwet voor een 9 jarig huurcontract.

Opzeg van een huurovereenkomst van negen jaar door de huurder

De huurder kan altijd (best schriftelijk) met de verhuurder overeenkomen om de overeenkomst in onderling akkoord te beëindigen.

De huurder kan een huurovereenkomst van negen jaar op ieder tijdstip beëindigen door eenvoudig een opzeg te geven. Hij moet een opzegtermijn van drie maanden in acht nemen. Dit betekent dat de huur na de opzeg nog drie maanden verder loopt en de huurder dus nog drie maanden huur moet betalen, ongeacht of hij daar gedurende deze drie maanden blijft wonen of niet.

De huurder moet zijn opzeg niet motiveren. De reden van de opzeg heeft ook geen enkele invloed op het beëindigen van de huurovereenkomst (via eenzijdige opzeg door de huurder).
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 nov 2017 14:12

Wat een uitleg is dat nu weer, als het huurcontract eindigt op 31 januari, moet er huur betaald worden tot 31 januari, het overige zal TS wel weten.
Als jij niet weet WAT er betaald wordt op de 15e van de maand, kan je helemaal geen zinnig antwoord geven. Wij betaalden vroeger bijvoorbeeld op de 10e van de maand de huur van de VORIGE maand. Dit was zo overeengekomen met de verhuurder. Dit betekende dus dat wij de laatste maand van onze opzeg zowel de huur van de vorige maand, als de huur van de maand zelf nog betaald hebben.
het overige zal TS wel weten.
Blijkbaar niet, hé. Anders zou hij hier geen vraag stellen... :roll:
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 16 nov 2017 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 16 nov 2017 14:18

Ons contract ging in op 15/07 2013 en we hebben op dat moment meteen betaald voor de maand die komt (15/07>15/08) en dat was meteen voor een hele maand...
Zodus lijkt het me logisch dat we op 15/01 betalen voor resterende 2 weken.
Dus als ik het zo lees : we betalen gewoon 50% van de laatste huur zonder dat we iets zeggen...
Vreemd dat de verhuurder dit zo geregeld heeft. Véél logischer zou zijn om ofwel de huur op het begin van de maand te laten beginnen, of indien niet, het saldo van de eerste maand te betalen, en vanaf daarna telkens volledige maanden.

Als het is zoals je zegt, lijkt het me inderdaad dat je nog maar 2 weken zal moeten betalen. Dat "zonder dat we iets zeggen" gedeelte, zou ik je sterk afraden. In tegendeel, neem contact op met de verhuurder om dit uit te klaren zodat je dit netjes kan afronden. Als de verhuurder meteen zegt: "Ja, zo is het" weet je meteen dat je geen problemen zal krijgen. Als de verhuurder niet akkoord gaat, weet je meteen dat je uw mening naar hem toe zal moeten verdedigen, om de vrederechter te vermijden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 16 nov 2017 16:27

Van wanneer moet je nog een halve maand huur betalen, als er op 1 februari geen huurcontract meer is, begrijpen wie begrijpen kan.
Ts moet huur betalen tot 31 januari, en of dit een halve maand is of een ganse maand doet niets terzake.
Of het huurcontract gestart is op de 15 of andere datum heeft geen belang, als verhuurder de opzeg aanvaard heeft met eind 31 januari is dat zo.
TS moet met niemand contact opnemen, de opzeg is volledig wettelijk, als verhuurder niet akkoord is zal hij moeten reageren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 16 nov 2017 21:37

Van wanneer moet je nog een halve maand huur betalen, als er op 1 februari geen huurcontract meer is, begrijpen wie begrijpen kan.
Ts moet huur betalen tot 31 januari, en of dit een halve maand is of een ganse maand doet niets terzake.
Of het huurcontract gestart is op de 15 of andere datum heeft geen belang, als verhuurder de opzeg aanvaard heeft met eind 31 januari is dat zo.
TS moet met niemand contact opnemen, de opzeg is volledig wettelijk, als verhuurder niet akkoord is zal hij moeten reageren.
Einddatum is 31 januari.
TS betaalt van de 15e tot en met de 14e.

Halve maand huur betalen voor de periode 15 januari -> 31 januari.

Deze rekenkunde leert men op de basisschool...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#12 , 16 nov 2017 23:13

Van wanneer moet je nog een halve maand huur betalen, als er op 1 februari geen huurcontract meer is, begrijpen wie begrijpen kan.
Ts moet huur betalen tot 31 januari, en of dit een halve maand is of een ganse maand doet niets terzake.
Of het huurcontract gestart is op de 15 of andere datum heeft geen belang, als verhuurder de opzeg aanvaard heeft met eind 31 januari is dat zo.
TS moet met niemand contact opnemen, de opzeg is volledig wettelijk, als verhuurder niet akkoord is zal hij moeten reageren.
Einddatum is 31 januari.
TS betaalt van de 15e tot en met de 14e.

Halve maand huur betalen voor de periode 15 januari -> 31 januari.

Deze rekenkunde leert men op de basisschool...
Als u mijn vorige berichten leest heb ik dit reeds meermaals vermeld!!!!!!!!!!!!!!
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 nov 2017 08:09

Van wanneer moet je nog een halve maand huur betalen, als er op 1 februari geen huurcontract meer is, begrijpen wie begrijpen kan.
Zucht... Zolang we niet wisten WAT hij betaalde op de 15e, kon je bovenstaande uitspraak helemaal niet doen (de TS heeft dit nadien wel verduidelijkt, maar daarvoor wisten we niet wat hij betaalde op de 15e. Als je op 15 november betaald kan dit zijn:
- Huur voor 1 to 30 november
- Huur voor 15 november tot 15 december
- ...
Pas me de info die we later kregen weten we WAT exact betaald werd.
TS moet met niemand contact opnemen, de opzeg is volledig wettelijk, als verhuurder niet akkoord is zal hij moeten reageren.
Yep, en dat reagerren zou wel eens meteen met een zaak voor het vredegerecht kunnen zijn. TS zal wel gelijk krijgen, maar is dan wel een dag kwijt om naar daar te gaan. Om de TS dus tijd te besparen, kan hij dit beter op voorhand uitklaren.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 17 nov 2017 09:29

Staat er een einddatum van de huurperiode in uw huurovereenkomst?
Staat hier 31 december, moet je betalen tot 31 december. Uw huurperiodes hangen niet af van de dag dat je de huur betaald, maar van een geschreven datum in uw contract.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 17 nov 2017 09:44

Ons contract ging in op 15/07 2013 en we hebben op dat moment meteen betaald voor de maand die komt (15/07>15/08) en dat was meteen voor een hele maand...
Zodus lijkt het me logisch dat we op 15/01 betalen voor resterende 2 weken.
Dus als ik het zo lees : we betalen gewoon 50% van de laatste huur zonder dat we iets zeggen...
Dat klopt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”