Minimum plafond hoogte Studio/kamer

Spuddywuddy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Minimum plafond hoogte Studio/kamer

#1 , 15 nov 2017 21:13

Mijn huisbaas verhuurd 10 kamers/studio's. Vandaag was er controle van de brandweer + Stad. Nu blijkt dat de plafonds niet hoog genoeg zijn. Maar na een korte google tocht lees ik dat er helemaal geen wet zou zijn in Belgie die een minimum hoogte oplegd voor het plafond, met uitzondering voor winkelruimtes. Kan iemand hier klaarheid in brengen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 15 nov 2017 21:37

De Vlaamse wooncode schijft een wettelijke plafond hoogte voor van 2,20m, al wat lager is word niet beschouwd als bewoonbare ruimte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 21:44

Ik ken die code niet maar als je kijkt dat een deur 2.05m is, dan is 2.20 zeker wel juist en het minimum..
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 15 nov 2017 21:56

Deel F: BEZETTINGSNORM VOOR DE KAMER
Bij de berekening van de oppervlakte van de kamer wordt uitgegaan van de totale netto vloeroppervlakte ervan.
De netto vloeroppervlakte wordt gemeten in de zone met een plafondhoogte van minstens 220 cm.
Bijkomend wordt bij hellende plafonds de netto-vloeroppervlakte meegerekend met een vrije hoogte groter dan 180 cm.
Met de volgende lokalen wordt geen rekening gehouden als bewoonbaar:
- lokalen waarvan de in aanmerking te nemen netto vloeroppervlakte kleiner is dan 4 m²;
- kamers die 15 of meer strafpunten scoren.
- kamers die nergens een plafondhoogte hebben van minstens 220cm
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2017 11:18

Ik veronderstel dat iedere studio maar bewoond wordt door 1 persoon? Dan zal dat eigenlijk niet echt een probleem vormen. De oppervlakte van voldoende hoge kamers wordt in aanmerking genomen om te berekenen hoeveel personen er mogen wonen (= wat de bezettingsnorm is). Als er veel te veel mensen wonen volgens de officiële bezettingsnorm (bijvoorbeeld er wonen 10 mensen terwijl de bezettingsnorm maar 2 mensen is) dan kan de eigenaar stappen zetten omdat er sprake is van overbewoning.

Maar, stel, de studio is geschikt voor 1 persoon en u woont er met 2 dan is de bezettingsnorm weliswaar overschreden, maar spreekt met nog niet noodzakelijk van overbewoning.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 16 nov 2017 11:43

Ik veronderstel dat iedere studio maar bewoond wordt door 1 persoon? Dan zal dat eigenlijk niet echt een probleem vormen. De oppervlakte van voldoende hoge kamers wordt in aanmerking genomen om te berekenen hoeveel personen er mogen wonen (= wat de bezettingsnorm is). Als er veel te veel mensen wonen volgens de officiële bezettingsnorm (bijvoorbeeld er wonen 10 mensen terwijl de bezettingsnorm maar 2 mensen is) dan kan de eigenaar stappen zetten omdat er sprake is van overbewoning.

Maar, stel, de studio is geschikt voor 1 persoon en u woont er met 2 dan is de bezettingsnorm weliswaar overschreden, maar spreekt met nog niet noodzakelijk van overbewoning.
Dit was niet de vraag van TS, hij vraagt enkel of er een wet is in Belgie voor de min plafond hoogte.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”