Aangetekende Brieven

Museeuw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Aangetekende Brieven

#1 , 15 nov 2017 00:36

Beste,

Sinds Juli 2017 zijn ik en mijn vriendin in een appartement gaan samenwonen.
Het betreft een relatief klein appartement (+- 50m²) met klein terras (+- 3m²) maar groot genoeg voor ons 2.
De eigenaar van het appartement woont onder ons.

Het appartement bestaat uit Woonkamer + keuken in één geheel, slaapkamer & badkamer apart.

De keuken heeft een oven, vaatwasmachine, koelkast & Microgolfoven

De Badkamer heeft een Regendouche, Wasmachine, Droogkast en toilet.

Op 1 september kreeg ik een telefoon om 9u s'ochtends, ik had de nacht gehad en sliep terwijl mijn vriendin op het werk zat.

ik: "Hallo?"
Beller: Ben jij aan het slapen?
Ik: Sorry? met wie spreek ik aub?
Beller: Met de moeder van de eigenaar hieronder
Ik: Ja, ik ben aan het slapen..ik heb de nacht gehad?
Beller: Waarom branden al uw lichten?
Ik: Sorry, maar waarom belt u mij wakker om dit te vragen? En hoe weet u dat ik aan het slapen ben?
Beller: Ik bel ook in verband met de huur, deze is nog niet gestort.
Ik: ik zal dat vandaag betalen, maar ik dacht dat we hadden afgesproken dat dit de 15e ook mocht aangezien ik de 9e betaald word elke maand?
Beller: Maak het maar in orde, in het contract staat de 1e.
(ik had met haar zoon, de eigenaar, afgesproken dat de 15e ook ok was)

Het zit zo, 3 dagen voordien meldde de eigenaar ons dat de elektriciteit zou uitvallen die 1 september rond 8u.
Ik ben wakker gebleven na thuiskomst (tot mijn vriendin vertrok naar het werk) tot 7u45, waarna de elektriciteit inderdaad uitgevallen was.
Er was dus geen licht, tv enzv..
Ik ben dan in bed gekropen om te gaan slapen, maar ergens rond 8u30/9u moet de elektriciteit weer aangelegd zijn en dus zullen de lichten weer aangesprongen zijn.

Nu was ik wel wat aangedaan dat ik wakker gebeld werd met de vraag of ik sliep? en hoe kan deze persoon dat weten tenzij ze binnen geweest is en mij heeft zien liggen? (deur was niet op slot).

5 september krijgen wij een aangetekende brief in de bus (op 3 verschillende adressen, mijn ouders, mijn vriendin haar ouders en hierboven).

https://ibb.co/bJ9zk6

https://ibb.co/eKYEJR

2 November krijgen wij een tweede aangetekende brief.

https://ibb.co/fndEJR

14 november krijgen wij een derde aangetekende brief.

https://ibb.co/bO1ek6

https://ibb.co/gZy3Cm

U kan de brieven lezen in onderstaande links, aangezien het teveel is om hier neer te schrijven.
Alles wat in deze brieven beweerd worden is zo goed als onzin.

-Terrasdeuren die niet mogen openstaan?
-Vuilzakken die niet mogen buiten staan? (akkoord het is geen zicht, maar vraag gewoon om een plastic bak aan te kopen? niet via brief)
-Onzin over onze hond? (we hebben een hondje gekocht omdat een kat niet mocht...dit staat als toegestaan in het contract)
-Plots uit het niets 100€ huur meer willen vragen omdat zij hun misrekend hebben en de kosten onderschat hebben bij contract ondertekening?
-Dreigen met ons uit het appartement te zetten wanneer we de bedragen niet betalen?
-Ons verwijten van verkwisters en milieu vervuilers en dergelijke terwijl wij maar gewoon leven?...er staat hier geen jaccuzi of zwembad?
Veel te veel om op te noemen..
- Mijn woorden zoals "je moet maar niet zo stom zijn" heb ik nooit gezegd tegen de eigenaar of moeder. Ik heb dit echter wel gezegd tegen mijn vriendin dus de enige reden waarop hij dit kan weten is door af te luisteren?
- De huur werd de laatste maanden wel correct betaald (toegegeven door eigenaar op voicerecorder)

Zelf ondanks deze brieven, heb ik na de 2e brief aangeboden een onderhoud te hebben met de moeder van de eigenaar.
Zij was toen op reis en zou 13 oktober terug thuis komen. De eigenaar zou me contacteren maar in plaats daarvan ontvingen we een 3e brief...
In zijn uitleg (voicerecorder) zegt hij dat zijn moeder dit niet zou aankunnen voor haar hart?...dus ze kan niet babbelen met ons omdat ze bang is iets aan haar hart te krijgen...
Er stond inderdaad een vuilzak buiten de dag dat ze terug kwam van reis, maar dit was een uitzondering.
De eigenaar geeft ook toe dat dit de enige keer was sinds de eerste brief dat dit voorviel.

Na de 1e brief waren wij al aangedaan van de manier waarop onze huisbaas schreef naar ons. Terwijl we boven hem wonen en hij ook gewoon kon aankloppen om de vraag te stellen?
Nu blijkt dat zijn moeder de brieven schrijft en hij gewoon een handtekening zet.
Na de 2e brief voelden we ons hier helemaal niet meer welkom en voelde het slecht om naar huis te komen.
Nu bij de 3e brief is de maat vol.
We dragen heel goed zorg voor hun appartement en zijn proper en veroorzaken zeker geen overlast.

Ik vind dit veel lijken op schending van de privacy en stalking.
Veel dingen die ze in de brieven schrijft kunnen ook enkel geweten zijn door hier binnen te komen (terwijl ze geen toestemming hebben?)
En anders zijn het veronderstellingen die niet gestaafd kunnen worden.

Zoals: Verwarming staat aan en de ramen staan open?...Dit doen wij nooit! En hoe kan zij dit in godsnaam weten?
Ook dingen die ik "zou gezegd" hebben kloppen totaal niet.
Ik heb daarnet een gesprek gehad met de zoon (eigenaar) met voicerecorder (hij heeft toestemming gegeven).
Daarop geeft hij toe dat veel niet klopt in de brief en hij zich zeker niet bij alles aansluit.
Maar waarom tekent hij die brieven dan?
Waarom stuurt hij die brieven überhaupt? We wonen boven hem en hij kan toch gewoon praten met ons? We zijn toch ook maar mensen?
Had hij gewoon met deze dingen naar ons gekomen en toegegeven dat hij zich misrekend had (wat ik al wist), ging ik bijgesprongen hebben met de kosten.
Hij bood ons een appartement met bovenstaande inhoud aan + water + elektriciteit + internet + tv + netflix voor €500.
Natuurlijk kan hij daar niet aan uit..dat wist ik al bij ondertekening van het contract, maar de prijs is ook een hoofdreden waarom we hier wonen.

We zijn dus nu op het punt gekomen dat teveel, teveel is en vroegen ons af of we enige juridische stappen hierin kunnen ondernemen?
Aangezien we nu bedreigd worden uit het appartement gezet te worden, mijn vriendin en ik zich doodongelukkig voelen hier en Het voelt alsof we constant in de gaten gehouden worden.

Alvast bedankt.
U mag mij altijd contacteren wanneer u hulp kunt bieden omtrent deze situatie

Mvg

[aantal namen en contactgegevens verwijderd / webmaster]
Laatst gewijzigd door Museeuw op 15 nov 2017 00:59, 6 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 15 nov 2017 00:40

Zou u die brieven beter niet eerst anonimiseren? Nu kan heel het internet meelezen..

Museeuw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 nov 2017 00:47

Reeds gedaan

Bedankt

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 15 nov 2017 08:30

Welke soort contract hebt u?

Wat is de voorziene einddatum (in het huurcontract dan) ?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 nov 2017 12:15

Verander uw sloten.

En bekijk eens hoe het zit met die tussenmeters; kan u nu een energiecontract op eigen naam nemen?

gillesvo
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#6 , 15 nov 2017 15:53

Verander uw sloten.

En bekijk eens hoe het zit met die tussenmeters; kan u nu een energiecontract op eigen naam nemen?
Zolang het geen meters zijn die geregistreerd staan op adres, kan hier geen contract aangekoppeld worden

Museeuw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 15 nov 2017 17:27

Welke soort contract hebt u?

Wat is de voorziene einddatum (in het huurcontract dan) ?
Beste,

Alvast bedankt voor uw reactie.

Wij hebben een contract voor 1 jaar getekend.
Dit loopt ten einde Juli 2017

Mvg

Museeuw
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 15 nov 2017 17:28

Verander uw sloten.

En bekijk eens hoe het zit met die tussenmeters; kan u nu een energiecontract op eigen naam nemen?
Beste,

Alvast bedankt voor uw reactie.

We hebben in het begin gemeld dat we de sloten zouden veranderen.
Dit mocht helemaal niet, ze wouden als eigenaars toegang tot hun appartement hebben in geval van nood.

Mvg
Jorik Museeuw

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 15 nov 2017 17:35

U kan dit oplossen door de sloten veranderen en de verhuurder een sleutel bezorgen in een verzegelde envelop. U zal het te weten komen als ze die sleutel onterecht hebben gebruikt en tegelijk zal de eigenaar u niet kunnen verwijten dat bij nood de schade is vergroot omdat hij geen sleutel had.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#10 , 15 nov 2017 19:52

Welke soort contract hebt u?

Wat is de voorziene einddatum (in het huurcontract dan) ?
Beste,

Alvast bedankt voor uw reactie.

Wij hebben een contract voor 1 jaar getekend.
Dit loopt ten einde Juli 2017

Mvg
Dan heeft de verhuurder de tijd tot eind mei 2018 om u te laten weten dat uw contract niet verlengd wordt; voorzie dus maar al een verhuis tegen eind juli. Op dat ogenblik wordt dan ook de al dan niet aan te rekenen schade vastgesteld.

Intussen, steek voor uw eigen rust een ander slot.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#11 , 16 nov 2017 21:32

Staat er letterlijk "forfaitair" in het contract, en nergens dat het een voorschot bedraagt?
Zo ja: dan kan de verhuurder u niets maken, en de prijs niet verhogen.

De opzeg is ongeldig, doch zorg dat je de nietigheid niet dekt.
Dit wilt zeggen: antwoord aangetekend dat de opzeg nietig is, en verwijs naar de huurwet.
Men zal dan 3 maanden voor het einde de niet-verlenging kunnen inroepen.
Mij is echter niet duidelijk wanneer dit is: u bent er beginnen wonen in juli 2017, dus ten einde op 30 juni 2018? Aangezien u in de tweede post zei dat het ten einde loopt op juli 2017...
Indien 30 juni 2018 moet de niet-verlenging (en dus niet de opzeg) kenbaar gemaakt worden ten laatste op 27 maart 2018. Alles nadien is ongeldig.

Ik vind het wel vreemd dat in de laatste brief er verwezen wordt naar "in uw domicilieadres gaan wonen".
Is dit een tweede verblijf? In dat geval zijn immers andere regels van toepassing ten opzichte van een huurcontract voor hoofdbewoning.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 16 nov 2017 22:52

U mag gerust het slot wijzigen.
Bij een cilinderslot is dat redelijk simpel - staan zelfs filmpjes op internet.
https://www.youtube.com/watch?v=LwRlUd1lBsQ
Als de verhuurders binnenkomen zonder toelating plegen ze huisvredebreuk - binnendringen met een valse sleutel en kan u hen zelfs aansprakelijk stellen voor alle aangerichte schade. Installeren van enkele web camera's en opname op uw laptop kost echt niet veel. Gezien het uw appartement is mag u dat zonder enige aangifte.
Een gesprek waar u zelf aan deelneemt mag u opnemen zonder dat u andere partij in kennis stelt is volstrekt wettig.
Iemand filmen mag niet maar in uw privé ruimte belet iemand u de beweging van de muren te filmen zonder enige toelating.

Voor de rest zie hierboven.
Is er een ingaande plaatsbeschrijving opgemaakt? Hebt u toegang tot de de energiemeters?


Huurwet
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Moet hij zeggen wat er fout is aan de opzeg... Persoonlijk zou ik enkel zeggen dat hij nietig is.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#13 , 16 nov 2017 23:24

Moet hij zeggen wat er fout is aan de opzeg... Persoonlijk zou ik enkel zeggen dat hij nietig is.
Hoeft TS inderdaad niet te zeggen.
Enkel melden dat op basis van de geldende wetgeving de gegeven opzeg nietig is (aangetekend melden weliswaar), en er bijgevolg niet op ingegaan wordt.
Meer hoeft er niet vermeld te worden, laat de verhuurder de huurwet maar uitpluizen, kan deze (en zijn moeder) er ook nog iets van leren.

bosprocureur
Berichten: 6853

#14 , 17 nov 2017 08:36

Dit loopt ten einde Juli 2017


Had ik verkeerdelijk geïnterpreteerd als einde juli stopt het contract. Te snel gereageerd. :oops: :oops:

Het moet dus inderdaad zijn einde juni 2018, wat mee brengt dat de opzeg zeker voor eind maart moet toekomen; of die nu ten laatste 27 maart of iets later moet verzonden zijn, daar is nog wel wat discussie over mogelijk.

En inderdaad, ik zou gewoon vriendelijk laten weten, aangetekend, dat u de huidige onwettige opzeg niet kan aanvaarden. Zonder meer.

Didymus
Berichten: 2061

#15 , 18 nov 2017 15:35

Als ik de teneur (lees: de amateuristische stijl) van de brieven zo lees, dan zou een "dreig"brief van een advocaat wel eens wonderen kunnen verrichten.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”