Verhuur

met
Topic Starter
Berichten: 13

Verhuur

#1 , 12 nov 2017 19:06

Beste,
Ik heb mijn huis verhuurd beginnend met 3-jarig contract beginnend 1 november 2017..Het contract heb ik bij een notaris gehaald en beiden hebben we deze ondertekend.Het is de eerste keer dat ik verhuur en door deze heb ik zonder de huurwaarborg ontvangen te hebben de sleutels overhandigd wat nochtans gevraagd werd aan de huurder die zei dat deze met de post onderweg was(door de bank).
De huur ging via de bank elke maand gestort worden elke 5 de van de maand.Ik heb dus vanaf de eerste maand al problemen en wil dat de huurder die nog bezig is met verhuis beletten de huis te bewonen.
Ik denk dat er een grote kans is dat deze bedragen niet gestort zullen worden en heb ik de huurder gevraagd om mijn sleutels terug te geven tot alles in orde is.Toen heb ik een kopie van een overschrijving gekregen van de huur wat ik niet vertrouw,ik wil geen tijd verliezen en zo snel mogelijk in actie komen.
Wat moet ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 12 nov 2017 19:10

Uzelf kan niets ondernemen, u zal zich tot de vrederechter moeten wenden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 12 nov 2017 19:13

Start met de huurder in gebreke te stellen.
Waarborg
eerste maand huur
brandverzekering voorzien?
Hebt u o.a .een EPC attest overhandigd
Plaatsbeschrijving voorzien
enz enz

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 12 nov 2017 19:15

Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

met
Topic Starter
Berichten: 13

#5 , 12 nov 2017 19:20

Plaatsbeschrijving heb ik gemaakt .EPC heb ik maar niet overhandigd.
Huur is incl brandverzekering.
Kan de vrederechter contract onmiddelijk ontbinden?
Dank voor snelle reacties.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 nov 2017 19:28

Kan de vrederechter contract onmiddelijk ontbinden?

onmiddellijk ?

Je moet hem al eerst in gebreke stellen, hem dagvaarden voor de vrederechter.

En de vrederechter zit nu niet op u te wachten, dit kan enkele weken tot enkele maanden duren !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

met
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 12 nov 2017 19:32

Probleem is dat ik 2 documenten heb van de huurder met 2 verschillende adressen wat beiden leeg staan.
Moet ik aangetekende brieven naar mijn verhuurde huis sturen?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#8 , 12 nov 2017 21:34

Best een grondig de huurwet doornemen.

https://justitie.belgium.be/sites/defau ... 013-NL.pdf
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38592

#9 , 13 nov 2017 14:45

Ik kan dan best een AS naar de drie door u gekende adressen sturen.
Moest betrokkene zich domiciliëren op uw gehuurd adres ( hoofdverblijfplaats)?

met
Topic Starter
Berichten: 13

#10 , 13 nov 2017 16:54

Is dat niet het geval als iemand huurt dat ze de nieuw gehuurde woning als hoofdverblijfplaats aangeeft?
Ik denk dat ik best naar een advocaat ga.

met
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 15 nov 2017 19:39

Aangetekend en per post in gebreke gesteld en ondertussen te weten gekomen dat deze huurder een wanbetaler is en al 2 keer is uitgezet.
Zal ik nu een minnelijke schikking aanvragen of wachten tot de huur van december niet betaald is en dagvaarden voor de vrederechter om contract te ontbinden?
Als het zo ver is een advocaat of niet?

bosprocureur
Berichten: 6853

#12 , 15 nov 2017 19:59

Het is een huurder met een geschiedenis, hij heeft meer ervaring dan u.

Ik zou zeggen, neem een advocaat (in theorie gaat het ook zonder), Die sommeert hem om op korte termijn de achterstal te regelen, incl de huurwaarborg (veel kans dat hij niet betaalt). Laat hem dan dagvaarden in verbreking; tegen dat deze zaak voorkomt moest de huur van december al lang betaald zijn. U verliest dan geen tijd meer met nodeloos over en weer schrijven. Reken nog de tijd om vonnis te betekenen, en dan de tijd die hij krijgt om te verhuizen, en de feestdag van Valentijn is voorbij voor u het pand ter beschikking hebt.

met
Topic Starter
Berichten: 13

#13 , 15 nov 2017 20:29

De griffie raadt mij aan om te wachten tot 2 maanden huur niet betaald is of wel een minnelijke schikking onmiddelijk te beginnen,maar zeggen ze dat bij een minnelijke schikking de rechter de contract niet zal ontbinden.
Ik weet ook niet meer welke weg te volgen.
U raadt aan om onmiddelijk te dagvaarden?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 15 nov 2017 20:35

een minnelijke schikking is een verzoening, als tegenpartij niet opdaagt staat je er voor verloren moeite, en vrederechter kan niks beslissen.
Direct met een verzoekschrift is de beste oplossing kost €40, met advocaat +- €1000.
Je mag gerust 6 maand of langer rekenen voor huurder uitgezet word.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

met
Topic Starter
Berichten: 13

#15 , 15 nov 2017 20:43

Hebben de verhuurders geen rechten dan,wat is me dat voor wetten.Huurder betaalt geen waarborg geen huur en ik moet 6 maanden wachten tot ik deze leugenaars uit mijn huis krijg?

Terug naar “Huren”