Familie overleden huurder vraagt betalingen huur gelden op

stevenvd007
Topic Starter
Berichten: 4

Familie overleden huurder vraagt betalingen huur gelden op

#1 , 09 nov 2017 17:52

Hallo, mijn verhuurder is vorig jaar 2016 overleden.
Nu wordt de woning verkocht aan mijn vader tevens zoon van de verhuurder.
Nu vragen de andere kinderen een overzicht van de betaalde huursommen.
Over hoeveel tijd mogen zij deze opvragen?
Is dit wettelijk toelaatbaar dat zij die niet verhuurden aan mij dit opvragen.
Of mag dit enkel van de periode waarin zij eigenlijk eigenaar waren dus na het overlijden van men verhuurder?
Ik vind niet dat heel de familie zomaar inzage moet hebben in mijn financiële documenten dus wil gewoon weten wat wettelijk toelaatbaar is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 nov 2017 17:58

Ze vragen die inzage waarschijnlijk als erfgenamen van de overleden verhuurder, om na te gaan
of u niet gratis gebruik hebt gemaakt van de woning.
Mijn buikgevoel zegt me dat ze (zullen) pogen daarvoor compensatie te krijgen.

Uzelf bent waarschijnlijk geen erfgenaam. Ze kunnen van u enkel eisen dat de huur correct wordt betaald volgens huurcontract.
Betwisten ze dat er achterstand is? Indien nog huur schuldig was aan de overledene zijn zijzelf nu uw schuldeisers geworden.
Ze kunnen tot 5 jaar teruggaan.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 09 nov 2017 18:13

In eerste instantie moeten ze dat doen via de rekening van uw verhuurder.
Hopelijk hebt u elke maal gestort van rekening naar rekening en is er idd. een contract
Met uw rekening hebben ze geen zaken en die kunnen ze niet zomaar opvragen dan zullen ze toch langs de rechtbank moeten passeren.
U bent in deze zaak een totale onbekende- u bent huurder geen familie.
Erfgenamen kunnen niet de bankrekening controleren van een huurder.
Mocht de rechter dat verplichten nadat u gedagvaard bent hoeft u enkel de rekeninguittreksels te gebruiken waar de huur op staat. Neem daarvan een kopie en maak op het kopie alles zwart waar ze geen zaken mee hebben. Zorg wel dat u de originele afschriften bij hebt als er wordt beweerd dat u de afschriften hebt aangepast...dan kan u het origineel laten zien aan de rechtbank. Ik denk dat de kans dat u als 'huurder' wordt opgeroepen zéér klein is.
(Als familielid mogelijk iets anders).
Voor de rest zie @asperger als u hebt betaald wat er in het contract staat is het volgens mijn bescheiden mening over en uit.

Reclame

stevenvd007
Topic Starter
Berichten: 4

#4 , 09 nov 2017 18:21

De rekening is geblokkeerd op deze moment dus ze kunnen er ook geen inzage op hebben. maar ik woon hier 10 jaar. En als ik tien jaar ga moeten nazien. ik denk ook elke maand betaald te hebben. Of ik moest het op die 10 jaar eens een enkele maal vergeten zijn. Maar nu willen ze de verkoopsakte niet tekenen zonder dat bewijs van de huurgelden. Ermee vroeg ik me af over welke periode dit kan gaan over de volledige huur. Ik weet zelfs niet of er een huurcontract is en het staat zeker niet geregistreerd.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 09 nov 2017 18:26

Maar u hebt toch uw rekeninguittreksels van een periode ( best inderdaad steeds 10 jaar bijhouden)- dan kan u dus al zien wat u betaald hebt.
Dan bent u al zeker dat er via rekening betaald is.
Normaal is een huurcontract in dubbel ... maar kan ook mondeling zijn.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 09 nov 2017 18:31

Meer dan vijf jaar kunnen ze niet teruggaan.
Toon hun de betalingsbewijzen en het is opgelost.
Die kun je tot 10 jaar terug opvragen.
Dus 5 jaar kan geen probleem zijn en dan hebt u bewezen dat je geen openstaande huurschuld meer hebt.

Het is niet omdat een rekening is geblokkeerd dat men geen inzage kan nemen van de rekeninguittreksels van een
overleden erflater. De erfgenamen van uw verhuurder kunnen dus nagaan of er al dan niet is betaald.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 09 nov 2017 18:49

Is huurder wel verplicht om te bewijzen dat hij altijd huur heeft betaald in dit geval, denk niet dat ze dit zomaar kunnen eisen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 09 nov 2017 18:56

Is huurder wel verplicht om te bewijzen dat hij altijd huur heeft betaald in dit geval, denk niet dat ze dit zomaar kunnen eisen.
De Rechter kan de verhuurder wel naar zijn voeten geven als hij wanbetalingen eerst 5 jaar zou laten aanslepen.
In normale omstandigheden zal dergelijke eis niet zomaar lukken.

Maar hier zit het duidelijk verweven met een erfeniszaak.
Alles wijst er op dat sommige erfgenamen willen aantonen dat er een schenking was en dat gecompenseerd willen zien door meer te
krijgen van de opbrengst van het huis.
TS moet maar eens zeggen of mijn vermoeden klopt of niet....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#9 , 12 nov 2017 19:35

KLopt inderdaad dat de erfgenamen bij de bank een historiek kunnen opvragen. Ze moeten daar niet zelfs alle uittreksels voor opvragen. Ze kunnen ook een gerichte opvraging doen : bvb geef een overzicht van alle stortingen vanaf rekeningnummer xyz (huurder) . Is uiteraard wel betalend.
Het is aan de erfgenamen om hun opzoekingen te doen. Het is niet aan de huurder om dat in hun plaats te doen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Huren”