huuropzeg wegens vocht

S&R
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

huuropzeg wegens vocht

#1 , 08 nov 2017 15:11

Sinds juli 2017 huren wij een tweede verblijfplaats (chalet) in de bossen. Alles was oké tot we vocht en schimmelvorming opmerkten. Ik heb dit gemeld aan de verhuurder en zei ook meteen dat we het eerst zullen proberen oplossen met vocht opnemers en met afkuisen. Dit bleek helemaal niet te helpen. Bijna elke muur van het huisje heeft schimmel. Wij verluchten nochtans genoeg en verwarmen ook goed. Kleren, rugzak, slaapzakken enzoverder zijn aangetast. Zelfs na het wassen blijft de muffe geur erin hangen. Hierdoor heb ik een heel deel moeten verhuizen naar mijn hoofdverblijfplaats. Ik ben er ferm ziek van geworden en we hebben toen besloten een einde te maken aan de overeenkomst. Altans dat zouden we graag doen. Op ons contract staat dat de huurperiode 9 jaar is maar dat we kunnen opzeggen wanneer we willen met een opzegtermijn van 3 maanden. Voor de rest staat er niets in over kosten van vroegtijdige opzeggen en dergelijke. Ik heb alles uitgelegd aan de verhuurder en ook gevraagd of we onderling kunnen overeenkomen om deze 3 maanden in te korten naar 1 maand omdat mijn gezondheid ermee te maken heeft en dit echt niet oké is. Hij zei "ik zal proberen een andere huurder te zoeken en voor jullie de kosten zo laag mogelijk proberen houden, jammer dat jullie vertrekken". Voor ons is dit een redelijk onduidelijk antwoord. De aangetekende opzeggingsbrief zou ik graag versturen maar dan zouden we er dus nog moeten blijven tot begin maart 2018 of tot de moment er een nieuwe huurder zou zijn. Maar zo lang wil ik er echt niet meer blijven! Ik vroeg mij nu af wat mijn opties zijn. Kan ik naar de huurdersbond gaan en de woning onbewoonbaar laten verklaren zodat ik er meteen uit kan zonder kosten? Of niet? Of zijn er andere opties? Ik wil er gewoon zo snel mogelijk uit zonder bijkomende kosten. Dringend advies nodig!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 08 nov 2017 20:26

Huurdersbond zal niet veel kunnen doen.
U hebt een gebouw gehuurd als vakantiehuis en niet als hoofdverblijfplaats.
Uw huurcontract valt onder de algemene huurregeling. Dus de regels zijn iets anders.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1804032134
art 1713 tot ongeveer 1762bis. Burgerlijk wetboek
U kan in Wallonië in de gemeente waar u zit mogelijk eens een woonstcontrole aanvragen als ze dat daar kennen.

Als u kan opzeggen met een termijn van drie maanden dan kan u dat best doen ....
Bevoegde rechtbank is de vrederechter van het kanton waar die chalet staat.

Reclame

Terug naar “Huren”