Makelaar verduistert huurwaarborg??

UHE5030
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Makelaar verduistert huurwaarborg??

#1 , 06 nov 2017 18:07

- Huurcontract: voor 3 jaar via makelaarskantoor X
- Ingangsdatum: begin 2014
- Contract geregistreerd: nooit bevestigingsbericht van gehad, deze week opvragen

Beste allemaal,

Sinds begin 2014 huren wij een appartement via een makelaarskantoor.
Na het tekenen van ons huurovereenkomst hebben we onze huurwaarborg gestort op een verkregen rekeningnummer van de makelaar X.
Dit zou een derden rekeningnummer zijn van een gekende verzekeringsmaatschappij.

Via onze verhuurder hebben we 2 maanden geleden te horen gekregen dat hij een andere makelaar Y heeft, en dat er "wat" problemen zijn met de vorige makelaar X. De nieuwe makelaar Y heeft ons dan ook gecontacteerd voor een afspraak.
Hier hebben we te horen gekregen dat firma van makelaar X failliet is gegaan.

De nieuwe makelaar Y neemt nu de zaken waar voor onze verhuurder en beschikt ook over ons dossier van de failliete makelaar X.
Makelaar Y meldt ons dat makelaar X nooit zijn huurwaarborgen (blijkbaar ook van andere huurders) bij de verzekeringsmaatschappij heeft ondergebracht.
Doordat makelaar X blijkbaar in financiële problemen zat heeft hij de huurwaarborgen gebruikt voor zijn eigen gewin/schulden.
Makelaar Y en of de verzekeringsmaatschappij beschikken dus niet over onze huurwaarborg.

Ondertussen hebben wij ook opzeg gedaan van ons huurcontract bij makelaar Y en de verhuurder. Maar wat met onze huurwaarborg?
Makelaar Y kent makelaar X vrij goed als collega makelaar. Y geeft aan dat hij X zal contacteren om te vragen om als nog de huurwaarborg terug te storten. Blijkbaar heeft X dit na lang aandringen van Y al eens gedaan bij een ander gedupeerde, en wanneer X niet wil/kan betalen zal Y een procedure opstarten.
Makelaar Y geeft wel aan dat hij pas voor de huurwaarborg kan gaan vragen wanneer de huurovereenkomst is beëindigd.
Nu ben ik niet echt overtuigd dat de huurwaarborg wordt terug gestort, en nu er enkele weken voorbij zijn word ik er niet geruster op.

1. Is er in dit geval ergens iets of iemand die dit terug betaald?
2. In welke mate heb ik met de nieuwe makelaar Y contractueel wat te maken? Ik heb geen nieuw contract en plaatsbeschrijving met makelaar Y.
3. Kan ik makelaar Y aanmanen om de huurwaarborg te laten betalen na oplevering, maar zie ook contract vraag 2.?
3. Kan ik dit op de verhuurder verhalen? Echter heeft deze niet de huurwaarborg verduistert.
4. Moet ik makelaar X benaderen? Na wat googelen heb ik waarschijnlijk wel zijn privé adres en andere nog actieve firma naam gevonden.
5. Eventuele suggesties?


Extra info:
- Makelaar X heeft nog een andere vastgoed firma onder een andere naam waar hij nog als erkende makelaar werkt met BIV nummer.
- Makelaar X kan ik zelf niet telefonisch bereiken, maar wel per post op zijn andere firma en op privé adres (indien hij er nog woont)
- Makelaar X heeft mondeling en per mail bevestigd dat de huurwaarborg goed is ontvangen, echter hebben we nooit officieel bericht van de verzekeringsmaatschappij gekregen.
- Makelaar X heeft papieren opgesteld in naam van de verzekeringsmaatschappij die nu in bezit zijn van Y. Echter is de verzekeringsmaatschappij nooit betrokken geweest. Dit zie ik toch als vervalsen van geschrifte.
- Onze buren hebben daadwerkelijk bericht gekregen van de verzekeringsmaatschappij, of dat lijkt erop. Echter hebben ze deze papieren via makelaar X verkregen die deze zelf heeft opgemaakt.

Graag hoor ik jullie advies/suggesties of ander commentaar dat ons verder helpt.
Heeft iemand dit al eens mee gemaakt?

Met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 06 nov 2017 20:11

Jij hebt eigenlijk geen uitstaan met makelaar X , maar enkel de verhuurder. Het is aan hem de waarborg tevoorschijn te toveren. Hij heeft immers X aangesteld als zijn makelaar en niet de uwe.

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 06 nov 2017 20:56

Probleem van de verhuurder. Hij zal uw waarborg terug moeten betalen op het moment dat u hier recht op heeft. Vordering is voor u op de verhuurder, niet op de makelaar. U heeft niets te maken met de makelaar. Dat zijn vennootschap failliet is gegaan is uw probleem niet.

Desnoods moet hij 'm maar uit eigen zak betalen. In principe moeten huurwaarborgen sowieso op een geblokkeerde rekening komen.

Reclame

KJ86
Berichten: 2663

#4 , 06 nov 2017 22:57

De verhuurder heeft niets te maken met de waarborg. Het is aan de huurder om die op een geblokkeerde rekening te storten. Makelaar y heeft er ook niets mee te maken.

TS heeft zijn geld afgegeven aan een oplichter, dom geweest en zal dus op de blaren moeten. Je zal zo snel mogelijk makelaar x moeten aanmanen om het geld terug te storten zodat jij als huurder het op een waarborgrekening kan storten.

De verhuurder zal u in gebreke moeten stellen omdat jij nalatig bent geweest in het vestigen van een waarborg.

Ik herhaal, dit is een probleem van de huurder, de verhuurder kan op geen enkele wijze in gebreke zijn.

bosprocureur
Berichten: 6858

#5 , 07 nov 2017 08:18

Hm.
Interessante zienswijze.
Maar TS heeft misschien wel zijn geld afgegeven aan een oplichter, maar feit is en blijft dat die in opdracht (en verantwoordelijkheid??) werkte van de verhuurder.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 nov 2017 10:51

Het probleem is dat het huurcontract enkel tussen TS en makelaar X opgesteld en ondertekend is.
De verhuurder is geen rechtstreekse partij in dit contract.
TS zal enkel via makelaar X zijn waarborg moeten terugvorderen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2017 10:58

TS zal enkel via makelaar X zijn waarborg moeten terugvorderen.
Als deze in faillissement is zoals hier boven aangehaald is, kan TS naar zijn huurwaarborg fluiten.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 nov 2017 11:29

Laat ons dus eerst het probleem oplossen: wie is de verhuurder?
Wie heeft de overeenkomst ondertekend voor de verhuurder? In wiens naam?
Aan wie werd de huur betaald?
Of m.a.w.: trad de makelaar op in eigen naam en voor eigen rekening of in naam en voor rekening van de eigenaar van de woning?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 nov 2017 11:33

Het volgende geval heeft zich voorgedaan:
Makelaar wordt aangesteld om woning te verhuren. Zoekt huurder en maakt huurcontract op, op zijn briefpapier. Ontvangt de huurwaarborg.
Contract getekend door de makelaar, voor de verhuurder. Als naam van 'verhuurder' staat op de overeenkomst dus niet de naam van de makelaar, wel die van de eigenaar, die de overeenkomst niet heeft ondertekend. Huur wordt betaald aan de verhuurder/eigenaar, niet aan de makelaar.
Einde huurovereenkomst: makelaar failliet, huurwaarborg werd niet op een rekening gestort en is ook weg.
Beslissing vrederechter: de verhuurder moet de huurwaarborg aan de huurder terugbetalen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 07 nov 2017 11:40

Heeft TS dit zo vermeld scorpioen, als dit zo is dan klopt u bericht hierboven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 07 nov 2017 12:03

Heeft TS dit zo vermeld scorpioen, als dit zo is dan klopt u bericht hierboven.
Ik stel de vraag hoe het nu zit.

UHE5030
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#12 , 07 nov 2017 20:25

Als eerste al bedankt voor de reacties!

Terug komend op bovenstaande reacties:
- Makelaar X wordt door de verhuurder aangesteld om de woning te verhuren, wij hebben via de website van de makelaar de betreffende woning gevonden.
- Contract wordt opgemaakt op briefpapier van de makelaar die dus als bemiddelend vastgoedmakelaar optreedt, verhuurder zal een x-bedrag moeten betalen voor deze diensten, advertenties, enz...
- Contract wordt op kantoor van de makelaar enkel ondertekend door verhuurder en huurder NIET door de makelaar.
- In het contract zijn de betrokken partijen opgenomen, zijnde huurder en verhuurder met naam, adres, rijksregisternummer,...
- Makelaar staat omschreven in het contract als bemiddelend vastgoedmakelaar.
- Plaatsbeschrijving is door de makelaar X opgemaakt.
- Maandelijks huurgeld wordt rechtstreeks gestort op rekening van de verhuurder en niet aan de makelaar.
- Huurwaarborg moet worden gestort op rekeningnummer van de verzekeringsmaatschappij met nummer.... => beschreven in het contract
- Huurwaarborg is achteraf gezien betaald op de rekening van makelaar X en na faillissement weg.

Conclusie waar ik zelf al aan dacht:
1. Bij een faillissement kan je inderdaad fluiten naar je centen
2. Nieuwe makelaar Y heeft niks met het probleem te maken, alleen fijn dat hij iets of wat helpt
3. We zijn inderdaad dom geweest betreft het storten van de huurwaarborg, echter is dit niet meer terug te draaien.
4. We zien zelf weinig kans/mogelijkheid om dit terug te krijgen, daarom de vraag aan jullie via dit forum

Betreft (helaas dupe ervan) een gekende "betrouwbare" makelaar met veel jaren ervaring, kennis en goede naam in onze omstreken. Inderdaad in vervolg rekeningnummer checken en verzekeringsmaatschappij bellen of zelf een derdenrekening openen.

Hopelijk dat hiermee alles duidelijk is.

Zelf nog niet aan gedacht om de huurwaarborg terug te vragen aan de verhuurder.
Kan ik met alle bovenstaande feiten bij het vredegerecht mijn huurwaarborg terug vragen bij de verhuurder, en wordt dit een succes?

Of wordt het bij de curator van de failliete firma van makelaar X aankloppen? Waar het resultaat zeker 0 van is, en dus accepteren dat we de huurwaarborg niet meer terug krijgen.

Of is er een mogelijkheid om aangifte te doen van fraude/oplichting? Makelaar X was gedelegeerd bestuurder van de naamloze vennootschap (NV).
Kan de makelaar verantwoordelijk worden gesteld voor in dit geval het opzettelijk verduisteren van meerdere huurwaarborgen en vervalsen van documenten. Dus kort gezegd, frauderen/oplichten.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 07 nov 2017 20:35

Indien in het huurcontract dat door de verhuurder werd ondertekend het rekeningnummer is vermeld waarop u de waarborg hebt gestort
dat hebt u gedaan wat contractueel moest en is de verhuurder u de terugbetaling schuldig.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#14 , 07 nov 2017 21:35

Zie mijn vorige reactie. Waarborg vorderen van de verhuurder bij het einde van de huurovereenkomst. De makelaar heeft de waarborg ontvangen als lasthebber van de verhuurder, dus de verhuurder heeft juridisch gezien de waarborg ontvangen.

Terug naar “Huren”