Verhuurder wil huur per direct opslaan

Miwicasa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verhuurder wil huur per direct opslaan

#1 , 04 nov 2017 19:46

Hallo,
Sinds juli huur ik een appartement. Ik heb een huurcontract gekregen, maar zowel ikzelf als de verhuurder heeft deze niet getekend. Ikzelf wou niet tekenen omdat hij wou dat ik de waarborg op rekening van zijn zaak stortte. Toen hij na 3 weken terug kwam van reis heb ik hem nogmaals gevraagd om samen naar de bank te gaan en daar het geld vast te zetten, maar het was niet meer nodig. Nu heeft hij mij op 1 november laten weten dat hij de zaak voor 50% heeft verkocht en dat zijn vennoot wil dat ik en mijn bovenbuur meer huur betalen (150euro extra). Zo niet zouden wij hier zogezegd tegen 1 december buiten moeten. Nu zowel ik als mijn bovenbuur kunnen echt niet extra betalen. Welke stappen moeten wij nu ondernemen? Verhuurder kan dit toch niet zomaar komen zeggen en eisen?

Mvg melissa

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 04 nov 2017 20:41

Een verhuurder die opnieuw warm water uitvind, dit kan hij enkel bekomen via de rechtbank, maar na 5 maand huur zal het helaas nooit lukken.
Heeft hij dit laten weten via een aangetekend schrijven.

Mag de verhuurder zomaar een verhoging van de huurprijs opleggen?
Neen, niet zomaar.

Zowel de Woninghuurwet als de Handelshuurwet regelen op dwingende wijze de gevallen waarin een verhoging van de contractueel bedongen huurprijs kan worden geëist.

Wat de overeenkomsten betreft die vallen onder de Woninghuurwet, geldt volgende regeling:

Niets belet dat de huurder vrijwillig instemt met het verzoek van de verhuurder tot verhoging van de huurprijs. Is dit niet het geval, dan zal de verhuurder zijn eis moeten voorleggen aan de bevoegde vrederechter tussen de zesde en de derde maand voorafgaand aan het verstrijken van de driejarige periode. De gewijzigde huurprijs geldt vanaf de eerste dag van de volgende driejarige periode.

In twee gevallen kan de verhuurder een verhoging van de huurprijs worden toegestaan:

De huurwaarde van de woning is met minstens 20 % gestegen ten gevolge van objectieve oorzaken, dat zijn oorzaken die niet te wijten zijn aan de huurder of verhuurder zelf. Bijvoorbeeld: gewijzigde situatie op de vastgoedmarkt, opwaardering van de woonomgeving, …
De huurwaarde van de woning is met minstens 10 % gestegen ten gevolge van werken, door de verhuurder op zijn kosten uitgevoerd in de gehuurde woning. Het mag echter niet gaan om werken die door de verhuurder zijn uitgevoerd in het kader van zijn plicht om de woning in overeenstemming te brengen met de minimale eisen inzake veiligheid, gezondheid en bewoonbaarheid.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 04 nov 2017 20:44

Hoe betaald u de huur per overschrijving?
Staat iets van wat de verhuurder heeft 'gezegd' via mail of zo op papier.
De huurwetgeving.
Vanaf pag 60 of zo staan er schema's.
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

Reclame

Miwicasa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2017 10:05

Hallo,
Nee dit werd mij gewoon mondeling medegedeeld. Niets staat zwart op wit genoteerd. Hij krijgt maandelijks op het mondeling afgesproken tijdstip zijn geld en vorige maand heb ik hem ook nog eens 200 euro moeten geven voor de brandverzekering(voor 1jaar) dit deed ik zonder tegenspraak, omdat ik het liefst zo goed mogelijk ben verzekerd, maar mocht volgens mij ook niet gevraagd geweest zijn. Straks neem ik even contact op met het justitiehuis om te kijken wat ik nu moet gaan doen om tijd te winnen tot ik een nieuwe woonst heb.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 06 nov 2017 11:08

Je bent verkeerd bezig, zo heeft de verhuurder alle touwtjes in handen.
NOOIT cash betalen enkel met overschrijving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”