Einde huur wegens eigen gebruik

elsken123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Einde huur wegens eigen gebruik

#1 , 03 nov 2017 10:28

Hallo

Ik heb een vraagje.

Ik woon sinds vorig jaar december in een huurwoning samen met m'n zoontje.
Nu is deze week (30ste) de dochter van de eigenaar komen aanbellen met een papier in haar hand en de boodschap dat zij in mijn appartement zal komen wonen, dus dat de opzegperiode zal beginnen vanaf 1 november.

Ik woon hier nog geen jaar, en ben na een scheiding verhuisd samen met m'n zoontje. Ik zie er absoluut tegen op om terug te moeten verhuizen, zowel voor mij als voor m'n zoontje. Ik woon hier ook heel graag.

Nu heeft de eigenaar 2 appartementen, 1 onder mij met 1 slaapkamer en dan hetgene waar ik woon met 2 slaapkamers.

Nu is m'n vraag, is er een mogelijkheid om dit aan te vechten, ik snap nl. niet waarom zij perse het grotere appartement moet hebben, ze is net afgestudeerd.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 03 nov 2017 10:43

Als uw huurcontract geen korte duur is (max. 3 jaar), dan is de opzeg voor eigen bewoning geldig en zal u zich daarbij moeten neerleggen.

edit: Dit alles in de veronderstelling dat dat "papier" ondertekend was door de verhuurder zelf.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 03 nov 2017 11:49

Een opzeg dient te gebeuren met een aangetekend schrijven, als je dat papiertje niet getekend hebt is de opzeg niet geldig gegeven.
Welk huurcontract heb je korte duur van 1- 2 of 3 jaar of een 9 jarig en wat is de juiste begin datum van u huurcontract.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

elsken123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2017 12:56

Ik heb een contract van 9 jaar, de juiste datum is 15 december 2016.

Ze hebben het papier de dag erna wel aangetekend opgestuurd, ik vermoed dat ze dit persoonlijk kwamen doen met de schrik dat dit niet op tijd zou aankomen wegens de feestdag en hierdoor de opzegperiode met een maand op zou schuiven.

Desalniettemin, vind ik het absoluut niet kunnen de manier waarop dit gebeurd is.
Om 20u 's avonds komt de dochter aan m'n deur bellen met een papier en pen om doodleuk die boodschap te geven, ik had haar trouwens nog nooit gezien en wist helemaal niet wie ze was. 2 dagen ervoor had ik de eigenaar nog gesproken aan de telefoon en hij heeft mij hier helemaal niets van gezegd, hij woont trouwens vlak naast me.

Ik kan gewoon niet begrijpen dat hier niets aan te doen is, ze hebben 2 appartementen die verhuurd worden.
Is er dan nergens een wet die voorschrijft dat het belang van de huurder hier groter is dan de eigenaar? Ik woon hier samen met een kind en heb 2 slaapkamers nodig, na een scheiding dan ook nog.
Nog geen jaar later moet ik terug verhuizen met m'n kind.
Daarnaast is zij alleen en net afgestudeerd, ik begrijp dat dit de eigenaar zijn keuze/beslissing is, het is tenslotte zijn eigendom.
Maar ik heb dit indertijd duidelijk aangegeven dat dit voor mij echt heel belangrijk was om toch een tijdje te blijven wonen om m'n zoontje terug stabiliteit te geven...

Daarnaast heb ik terug kosten voor verhuis, terwijl ik helemaal niet wil verhuizen...
Ik ben hier helemaal niet goed van, kan ik hier absoluut niets aan doen?

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 03 nov 2017 13:33

Eigenaar mag zelf kiezen bij welk van zijn eigendommen hij een opzeg voor eigen bewoning geeft. Gedrag van de eigenaar getuigt niet van veel empathie, maar juridisch valt er bitter weinig aan te doen. Je kan op het einde van de opzeg uitstel vragen aan de vrederechter, maar dan moet je bijzondere omstandigheden kunnen aanhalen en dat is enkel uitstel van executie.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 03 nov 2017 14:49

Op welke datum heb je de aangetekende opzeg ontvangen, hoeveel maand opzeg is er gegeven.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 04 nov 2017 11:17

Heb jij dat papier ondertekend "voor akkoord" of "voor ontvangst" Als de aangetekende brief is toegekomen op 02.11 heb je mogelijks een maand meer.
Probeer het appartement dan later in het oog te houden. Als de dochter het niet gedurende 2 jaar gebruik kan je een schadevergoeding eisen van 18 maanden huur ( en dat dekt zeker wel de verhuiskosten)
http://www.onlineadvocaat.be/artikels/o ... n-gebruik/

elsken123
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 04 nov 2017 14:18

Ik heb het papier getekend voor ontvangst, niet voor akkoord. Heb de aangetekende brief wel de dag erna ontvangen op de 31ste, dus evengoed nog voor het einde van de maand.
Er werd 6 maand opzeg gegeven, wat me dus correct lijkt. Ik ga zeker in het oog houden of de dochter er zal blijven wonen,, waar ik m'n bedenkingen bij heb. Nuja, dan zijn we misschien reeds 3 jaar verder, daar ben ik nu niet veel mee.

En wat in het geval ik nu niet tijdig iets vind? Kan hij mij dan zo maar op straat zetten?

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 04 nov 2017 15:20

Als het zo ver komt kan je proberen om bij de vrederechter extra tijd te krijgen, maar dan zal je wel moeten kunnen aantonen dat je intensief hebt gezocht, maar overal werd geweigerd.

Zomaar op straat zetten gaat nooit, daarvoor is een vonnis nodig, maar een gedwongen uitzetting zal u wel een flinke duit extra kosten.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Huren”