verhuren met makelaar

j. kim
Topic Starter
Berichten: 14

verhuren met makelaar

#1 , 11 feb 2008 15:05

Ik heb een exclusieve verhuuropdracht van 6 maanden afgesloten met een makelaar om mijn pand te verhuren.
Nu zie ik dat de opdracht na die 6maanden gewoon looploopt en dat ik de overeenkomst moet opzeggen met 1maand.
Ik geloof dat dit niet klopt daar de wetgeving ter zake stelt dat de makelaar slechts een contract met een max. duur van 6maanden mag opstellen.
Wie kan mij hierover meer vertellen? Is de overeenkomst na die 6maanden gewoon nietig? Ik wil zelf verhuren!
Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pieterverherstraeten
Berichten: 146
Locatie: Antwerpen - Borgerhout
Contacteer: Website

#2 , 12 feb 2008 09:42

geachte,

het KB van 12 januari 2007 van toepassing op de overeenkomsten tot verkoop en verhuur bepaalt inderdaad dat de max. termijn van een overeenkomst 6 maanden bedraagt. Deze termijn zal evenwel verlengd worden indien de overeenkomst niet met een aangetekend schrijven wordt beëindigd.

Ze wordt telkens verlengd met één maand. Indien U zelf wenst te verhuren, dient U gewoon op te zeggen en zal U één maand na de opzegging het pand zelfs kunnen verhuren.

U kan dit zelf nagaan op de website www.biv.be ( BIVnews 2007/1)

mvg,

Pieter Verherstraeten

Lynde
Berichten: 16

#3 , 17 jul 2011 15:42

Geachte Heer,
Kan een exclusieve verhuuropdracht ZONDER KOSTEN opgezegd worden na 6 maanden, mits in acht name van aangetekend schrijven 1 maand op voorhand?
We lezen in de overeenkomst dat bij niet tijdige opzeg, de stilzwijgende verlenging maandelijks kan worden opgezegd (Art.5.2)
Art.5.3: de opdrachtgever heeft het recht..... tijdens de loopduur ervan op ieder ogenblik ..... mits een opzegvergoeding van 50% van het ereloon... slaat die loopduur alleen op de stilzwijgende verlenging?
De artikels volgens model van de Confederatie van immo Vlaanderen , u ongetwijfeld bekend

De opdracht werd op vraag van de makelaar enkele maanden geleden getekend na de compromis, maar de koopakte is uitgesteld omwille van risicovolle activiteit dat nu in onderzoek is.

Mvg en bedankt

Reclame

Terug naar “Huren”