opzeggen huur onderlinge overeenkomst

baaigones
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

opzeggen huur onderlinge overeenkomst

#1 , 23 okt 2017 15:55

Geachte,

Mijn echtgenote en ikzelf verhuren sinds maart vorig jaar een woning (geregistreerd contract; 3-6-9 vanaf 01/03/2016). De eerste paar maanden werd de huur redelijk stipt betaald, maar vanaf september ontvingen we geen huur meer. Uiteindelijk kwam er in januari een uitspraak van de vrederechter waarbij het contract onmiddellijk ontbonden kon worden. Omdat de huurder op dat moment ondersteuning kreeg van het OCMW werd zijn achterstallige huur betaald, en kwamen we overeen dat de huurder in de woning mocht blijven om hem niet onnodig op extra kosten te jagen. Er werd opnieuw een aantal keer correct betaald, maar de laatste maanden moesten we telkens langer wachten op ons geld, zo is de huur voor de maand oktober nog niet betaald. Begin oktober is mijn vrouw eens langs geweest omdat een buur door werken schade veroorzaakt had aan een muur in de tuin (dient ook nog geregeld te worden, maar is een andere zaak). Volgens mijn echtgenote is de woning op dit moment zeer vuil, zijn er overal krassen op de (vorig jaar pas geverfde) muren en is de vloerbekleding beschadigd. Omdat we de constante problemen met de huurder niet langer kunnen verdragen probeerden we contact met hem op te nemen, maar hij reageert niet op onze berichten. We waren van plan om het vonnis van het vredegerecht te laten uitvoeren door een deurwaarder en hem het huis uit te zetten (maar hebben dit nog niet gedaan omdat dit extra kosten zijn die de huurder waarschijnlijk niet zal kunnen terugbetalen). Nu heeft de moeder van de huurder contact opgenomen met ons, en ze stelde zelf voor om het contract met onderlinge toestemming op te zeggen vanaf eind november. Mijn echtgenote overweegt om hiermee akkoord te gaan, op voorwaarde dat de vloerbekleding hersteld wordt, de muren opnieuw geschilderd worden en het huis in propere toestand achtergelaten wordt (zoals het hoort dus, eigenlijk). We zouden ook één maand bijkomende huur vragen als schadevergoeding wegens het vervroegd opzeggen van het contract. De moeder ging telefonisch meteen akkoord met deze voorwaarden, ze is van plan om haar zoon te laten opnemen om zich te laten behandelen voor zijn psychologische problemen en wil dus zo vlug mogelijk van dit huurcontract af.

Nu is mijn vraag, kunnen wij dit doen ? Of moeten wij sowieso met een deurwaarder werken om de huurder het huis uit te zetten ? Zijn er bepaalde vormvereisten voor het opstellen van een document om een huurcontract met onderlinge toestemming op te zeggen ?

Met vriendelijke groeten,
baaigones

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2017 16:19

Juridisch gezien heeft u geen enkele band met de moeder van uw huurder, tenzij deze bewindvoerster zou zijn van de huurder. U kan altijd in onderling overleg met de huurder tot een akkoord komen en dit uitvoeren. Zorg dan wel dat alles correct op papier staat zodat u niet voor verrassingen komt te staan.

baaigones
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2017 16:36

Juridisch gezien heeft u geen enkele band met de moeder van uw huurder, tenzij deze bewindvoerster zou zijn van de huurder. U kan altijd in onderling overleg met de huurder tot een akkoord komen en dit uitvoeren. Zorg dan wel dat alles correct op papier staat zodat u niet voor verrassingen komt te staan.
Dat begrijp ik, zouden gewoon eerst eens samenzitten met de moeder om tot een akkoord te komen dat dan uiteindelijk door de zoon ondertekend zou moeten worden. We doen het alleen maar op deze manier omdat de huurder zelf niet reageert als wij bellen/mailen/aan de deur staan, en de moeder hiervoor zelf contact met ons opgenomen heeft.

Zijn er specifieke zaken die op papier moeten staan of, integendeel niet mogen staan ? Zo zouden wij één maand schadevergoeding vragen als compensatie voor de leegstand, maar kunnen wij dit zo vermelden ? Wettelijk is er normaal een vergoeding van drie maand dacht ik indien de huurder vervroegd opzegt, maar dit geval zou met onderlinge overeenkomst zijn dus moet het misschien anders geformuleerd worden op papier ?

Reclame

Terug naar “Huren”