verhuurder verbreekt contract alvorens start huurcontract

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

verhuurder verbreekt contract alvorens start huurcontract

#1 , 20 okt 2017 21:51

Beste,

Ik schets even de situatie: Op woensdag 4 oktober zijn we een pand gaan bezoeken die we wensten te huren. We vermelden dan ook dat we 3 katten hebben. Voor de verhuurders was dit geen probleem. We mochten er nog even over nadenken en we beslisten dan tegen de vrijdag erop. Op woensdag 18 oktober zijn we nog een 2e keer gaan kijken met erop volgend een huurcontract die we opmaken. Dit was het standaard contract van testaankoop die de verhuurder heeft afgeprint
(https://www.test-aankoop.be/-/media/ta/ ... f?la=nl-be)
De enige opmerking die erbij werd genoteerd, is: "de huurder heeft katten, enige schade hierdoor berokkend, zal de huurder herstellen."
Hiermee gingen we beiden akkoord, waarna we ook allebei onze handtekening hebben geplaatst. (in 2voud).

De dag erna krijgen we telefoon van de verhuurder dat zijn vrouw de gehele nacht heeft wakker gelegen, omdat ze denkt dat de katten in (notabene niet van haar) de gordijnen zouden hangen. Daarom hebben ze beslist dat ze het toch niet meer aan ons zullen verhuren.

Wat zijn onze kansen? Het huis staat reeds terug te huur op 2dehands.be Ik heb de verhuurder ook al op de hoogte gebracht dat we hier mee niet akkoord gaan. Wij hebben een contract getekend, te starten op 1/12/2017.

Mvg Gilles

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 20 okt 2017 22:57

Een contract is voor beide partijen wet.
Gezien het getekend is moet het uitgevoerd worden. Stel de verhuurder in kennis dat u wil dat het contract gevolgd wordt.
U doet dat best met een aangetekende brief aan de verhuurder ( indien beiden man en en vrouw getekend hebben best een aparte AS aan beide)
Verstuur deze met een Antwoord / Reponse kaart en dan hebt u ineens het bewijs van ontvangst.
In de brief vermeldt u datum - opgesteld in X exemplaren als er partijen zijn en de handtekeningen.
Inhoud is u hebt een contract - u stelt vast ( neem een screenshot van de advertentie waar het nu te huur staat - mogelijk voldoet deze advertentie zelfs niet aan de wettelijke vereisten) dat het terug te huur staat.
U wettelijk het recht hebt om op 1/12.17 uw intrek te nemen in het appartement.
U niet zal aarzelen bij geen gevolg geven u de nodige stappen zal zetten en uiteraard ook de nodige schadevergoeding zal eisen. Verbreken contracten (minimaal 3 maanden huur)
U kan het contract registreren bij de dienst registratie van Fod Financiën. Dan het u het ultieme bewijs. Registratie moet normaal binnen de 2 maand gebeuren door de verhuurder maar biets belet een huurder dat te doen.
Hou er wel rekening mee dat u dan ook aan het contract vasthangt - bij een niet geregistreerd contract kan u bij een contract lange duur direct opzeggen.
Bij een contract van korte duur (tot 3 jaar) kan dat door geen van de partijen ( mits uitzonderingen)

De huurwetgeving
http://justitie.belgium.be/sites/defaul ... 013-NL.pdf

KJ86
Berichten: 2663

#3 , 20 okt 2017 23:06

Aangezien de verhuurder een dag nadat het contract getekend was, zich bedacht heeft, heb je eigenlijk geen tijd verloren in uw zoektocht naar een geschikte woning. Het financieel verlies is dus verwaarloosbaar waardoor een compensatie niet aan de orde is.

Het contract afdwingen lijkt mij een slechte basis om een overeenkomst aan te vatten. Wat ga je dan doen als er een probleem is met de woning, als je uitstel van betaling nodig hebt , als de katten effectief schade aanrichten, ...enz.

Ik weet dat er weinig verhuurders zitten te wachten op een huurder met drie katten. De oplossing is nochtans simpel, twee van de drie katten weggeven of een verouderde woning huren waar het niet uitmaakt.
De keuze is aan u.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 20 okt 2017 23:09

Contract is getekend, m.a.w. de verhuurder zal 3 maanden huur dienen te betalen zoals vooropgesteld door de wet wegens eenzijdige verbreking. Dit zelfs indien er geen financieel nadeel voor de huurder. Compensatie is uiteraard wel aan de orde.

Sorry KJ86, belachelijke redenering. Verhuurders zitten er misschien niet op te wachten, maar 1) ze hebben getekend, en 2) 't is niet omdat je een paar katten hebt dat het apt na enkele jaren om zeep zou zijn. Omgekeerd hangt natuurlijk wel veel af van de huurder..

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#5 , 21 okt 2017 00:15

Zomaar mijn 2 vd 3 raskatten gaan weggeven ga ik zeker niet doen hoor... Ik verhuis omdat mijn woning onbewoonbaar verklaard is. Dus het is niet dat ik na december nog kan blijven zoeken. Ik was content dat ik een woning gevonden had. Nu bellen ze me op en melden dat ik het nu toch niet kan huren? Valt nogal als een donderslag bij heldere hemel...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 21 okt 2017 00:27

Heb jij een dubbel gekregen van het getekend huurcontract, zodat je een bewijs hebt.
Normaal moet een huurcontract in drievoud, 1 voor de huurder, 1 voor de verhuurder en 1 voor de registratie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 21 okt 2017 08:03

Gezien de verhuurder blijkbaar maar in tweevoud heeft gemaakt ... dus blijkbaar niet naar registratie zal gaan.
Want bij nalezen blijkt het een contract van korte duur te zijn. Dus registratie is hier van weinig belang gezien een contract korte duur niet kan opgezegd worden behoudens anders overeengekomen.

Dus AS aan verhuurder dat u op 1/12 zoals wettelijk contractueel is overeengekomen u het appartement zal in gebruik nemen.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#8 , 21 okt 2017 11:55

Heb jij een dubbel gekregen van het getekend huurcontract, zodat je een bewijs hebt.
Normaal moet een huurcontract in drievoud, 1 voor de huurder, 1 voor de verhuurder en 1 voor de registratie.
Het contract werd inderdaad enkel in 2voud opgemaakt.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#9 , 21 okt 2017 13:03

Gezien de verhuurder blijkbaar maar in tweevoud heeft gemaakt ... dus blijkbaar niet naar registratie zal gaan.
Want bij nalezen blijkt het een contract van korte duur te zijn. Dus registratie is hier van weinig belang gezien een contract korte duur niet kan opgezegd worden behoudens anders overeengekomen.

Dus AS aan verhuurder dat u op 1/12 zoals wettelijk contractueel is overeengekomen u het appartement zal in gebruik nemen.
Aangetekende werd vandaag met ontvangstbevestiging verzonden ;)

ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 okt 2017 16:55

Hou er dan wel rekening mee dat de verhuurders aan het einde van de overeengekomen periode niet geneigd zullen zijn om een verlenging toe te staan.
Bovendien zullen ze maximaal van alle wettelijke mogelijkheden gebruik willen maken om deze periode niet tot de aangenaamste uit jullie leven te maken.
Ik vraag me bijgevolg af of het niet wijzer zou wezen om deze mensen niet te veel te intimideren met wettelijkheden.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 21 okt 2017 18:32

Of een verhuurder die dreigt met deurwaarders en incasso's . Heb het zowel privé en beroepshalve meegemaakt - correct maar kort op de bal spelen lijkt mij steeds een betere wijze van werken.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#12 , 22 okt 2017 12:20

Of een verhuurder die dreigt met deurwaarders en incasso's . Heb het zowel privé en beroepshalve meegemaakt - correct maar kort op de bal spelen lijkt mij steeds een betere wijze van werken.
Ik heb zo een gedacht dat ik kort genoeg op de bal zal spelen, ze beantwoorden mijn telefoonoproepen niet meer, al mijn berichten die ik heb gestuurd om toch maar tot een conversatie te geraken via de chat van 2dehands.be hebben ze gelezen maar niet beantwoord... Ik heb noch moeite, noch tijd bespaard om hen te contacteren.. maar als zij geen contact met me willen opnemen.. dan stuur ik hen een aangetekend schrijven ;-) dan kunnen ze zeker niet zeggen dat ze van niks weten...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#13 , 22 okt 2017 12:49

Stuur het aangetekend schrijven ook met gewone post, verwijs in beide brieven naar elkaar met volgende tekst:
Voor de goede orde wordt deze brief zowel aangetekend als bij gewone post verzonden.

Best onderaan deze tekst plaatsen: Huidig schrijven gebeurd onder voorbehoud van alle rechten en zonder enige erkentenis in deze zaak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#14 , 22 okt 2017 17:35

Ik weet dat er weinig verhuurders zitten te wachten op een huurder met drie katten. De oplossing is nochtans simpel, twee van de drie katten weggeven of een verouderde woning huren waar het niet uitmaakt.
De keuze is aan u.
Ah, ik weet waar ik naartoe kan met mijn kat: naar KJ86.
Kun je even je adres doorsturen?

En nu serieus: hier wordt altijd de regel gezegd: getekend is getekend.
Als een huurder zich zou bedenken na het tekenen, moet deze maar op de financiële blaren zitten.
Maar omdat het een verhuurder is, zou het moeten toegelaten zijn?

Maar goed, contract korte duur valt niet op te zeggen, door geen een van beide partijen, en wordt dus uitgezeten.

Moest het een contract van lange duur zijn, mag de verhuurder TS zonder reden eruit zetten na 3 jaar, mits betalen van een vergoeding van 9 maanden. Dit is ook de vergoeding die ik zou vragen als de verhuurders toch minnelijk rond de tafel zouden willen zitten.

KJ86
Berichten: 2663

#15 , 22 okt 2017 19:50

Ah, ik weet waar ik naartoe kan met mijn kat: naar KJ86.
Kun je even je adres doorsturen?
Ik zal al een zak en een paar kasseien zoeken! :D

Terug naar “Huren”