verhuurder verbreekt contract alvorens start huurcontract

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

Re: verhuurder verbreekt contract alvorens start huurcontract

#16 , 22 okt 2017 20:49

Ik weet dat er weinig verhuurders zitten te wachten op een huurder met drie katten. De oplossing is nochtans simpel, twee van de drie katten weggeven of een verouderde woning huren waar het niet uitmaakt.
De keuze is aan u.
Ah, ik weet waar ik naartoe kan met mijn kat: naar KJ86.
Kun je even je adres doorsturen?

En nu serieus: hier wordt altijd de regel gezegd: getekend is getekend.
Als een huurder zich zou bedenken na het tekenen, moet deze maar op de financiële blaren zitten.
Maar omdat het een verhuurder is, zou het moeten toegelaten zijn?

Maar goed, contract korte duur valt niet op te zeggen, door geen een van beide partijen, en wordt dus uitgezeten.

Moest het een contract van lange duur zijn, mag de verhuurder TS zonder reden eruit zetten na 3 jaar, mits betalen van een vergoeding van 9 maanden. Dit is ook de vergoeding die ik zou vragen als de verhuurders toch minnelijk rond de tafel zouden willen zitten.
Top! Bedankt voor de info, de as werd gisteren verstuurd, dus ik verwacht hoogstens een antwoord woensdag. Ondertussen zoek ik verder achter een andere woonst maar onderteken ik NOG niks ;-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#17 , 25 okt 2017 22:32

UPDATE: zoals gedacht, is de verhuurster naar een advocaat gestapt, van wie ik vandaag een brief krijg...

Blijkbaar moet ik niet goed gekeken hebben op het huurcontract die we beiden ondertekenden, want de startdatum werd nog niet ingevuld.. Wat het volgens haar een ongeldig huurcontract maakt. Echter hebben de verhuurster en mezelf de datum mondeling meerdere malen goedgekeurd. Kga het niet halen zeker? Heb zo een idee dat ik dit mag afblazen?

JohnD
Berichten: 3580

#18 , 26 okt 2017 07:15

Aangezien de verhuurder een dag nadat het contract getekend was, zich bedacht heeft, heb je eigenlijk geen tijd verloren in uw zoektocht naar een geschikte woning. Het financieel verlies is dus verwaarloosbaar waardoor een compensatie niet aan de orde is.
Waar haal je dat, in het omgekeerde geval zal elke verhuurder, en zeker indien hij via een immokantoor werkt er gretig gebruik van maken om de aspirant huurder eens goed te pluimen !
Het contract afdwingen lijkt mij een slechte basis om een overeenkomst aan te vatten.
Klopt uiteraard enigszins, alhoewel u schijnt te vergeten dat in de praktijk (zo word alleszins toch door menige verhuurder zelf beweerd) het de huurders toch zijn die het de verhuurder moeilijker kunnen maken dan vice versa.,
... als de katten effectief schade aanrichten, ...enz.
Dat zijn zorgen voor einde huurperiode.
Ik weet dat er weinig verhuurders zitten te wachten op een huurder met drie katten.
Klopt volledig, laten we zeggen 95% van de verhuurders.
De oplossing is nochtans simpel, twee van de drie katten weggeven of een verouderde woning huren waar het niet uitmaakt.
De keuze is aan u.
Ik zou zeggen dat de keuze aan de huurder is om telkens zonder nadenken te vermelden dat hij dieren heeft. Een kennis van mij heeft zo met 2 katten bijna 8 maanden naar een huurwoning gezocht, zij kon nl. niet liegen. In de huurkontrakten die ik tot hiertoe getekend heb stond steeds dieren niet toegelaten. Steeds heb ik die clausule genegeerd, uit bittere noodzaak. Als het aan de verhuurders zou liggen zou geen enkele huurder dieren mogen houden.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#19 , 26 okt 2017 10:15

U huurcontract blijft een geldig document, laat u niet vangen door de praat van de advocaat.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#20 , 26 okt 2017 19:00

U huurcontract blijft een geldig document, laat u niet vangen door de praat van de advocaat.
Uiteindelijk staat er geen datum ingevuld van wanneer het contract start, dus ja.. ik weet het helemaal niet meer. Ik denk dat ik het gewoon ga laten zijn zoals het nu is.

KJ86
Berichten: 2663

#21 , 26 okt 2017 19:07

Lijkt mij een goede daad.
De verhuurder moet toch redelijk wat schrik hebben.
Ze is bereid om een advocaat te betalen (reken maar een paar honderd euro voor die brief) in plaats van de woning te gunnen.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#22 , 27 okt 2017 16:16

Een huurcontract voor hoofdbewoning moet 3 zaken vermeld hebben:
-Het pand
-De prijs
-De identiteiten van de partijen

Startdatum behoort hier niet tot, en het ontbreken hiervan vormt dus geen aanleiding tot de nietigheid.
Het ontbreken hiervan lijkt mij zelfs een nadeel voor de verhuurder te zijn.

Stuur de verhuurder terug dat u een schadevergoeding wenst van 9 maal de huurprijs, en dat u daarna de zaak laat rusten.
Anders zult u uw rechten moeten opnemen, en naar de rechtbank stappen (en dit win je op 1 been, met je ogen dicht).

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#23 , 27 okt 2017 18:52

Een huurcontract voor hoofdbewoning moet 3 zaken vermeld hebben:
-Het pand
-De prijs
-De identiteiten van de partijen

Startdatum behoort hier niet tot, en het ontbreken hiervan vormt dus geen aanleiding tot de nietigheid.
Het ontbreken hiervan lijkt mij zelfs een nadeel voor de verhuurder te zijn.

Stuur de verhuurder terug dat u een schadevergoeding wenst van 9 maal de huurprijs, en dat u daarna de zaak laat rusten.
Anders zult u uw rechten moeten opnemen, en naar de rechtbank stappen (en dit win je op 1 been, met je ogen dicht).
Ik vind het volgende terug op de site van wonen vlaanderen:

Inhoud van de huurovereenkomst

Wettelijk moet een huurovereenkomst volgende verplichte gegevens bevatten:

- de identiteit van alle contracterende partijen
- voor natuurlijke personen: naam, voornamen, woonplaats en geboorteplaats en -datum
- voor rechtspersonen: maatschappelijke naam en, in voorkomend geval, het ondernemingsnummer of het adres van de zetel.
- de begindatum van de overeenkomst
- de omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die onder de verhuur vallen
- het huurbedrag

de begindatum staat dus niet vermeld...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#24 , 27 okt 2017 18:57

Niet overdrijven met de schadevergoeding max 6 maand en beter 3 maand huur.

Wettelijk moet een huurovereenkomst volgende verplichte gegevens bevatten:

De identiteit van alle contracterende partijen
Voor natuurlijke personen: naam, voornamen, woonplaats en geboorteplaats en -datum
Voor rechtspersonen: maatschappelijke naam en, in voorkomend geval, het ondernemingsnummer of het adres van de zetel.
De begindatum van de overeenkomst
De omschrijving van alle ruimtes en gedeelten van het gebouw die onder de verhuur vallen
Het huurbedrag en eventueel de maandelijkse kosten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#25 , 27 okt 2017 19:07

Dat er geen datum opstaat is de fout van wie het contract opgemaakt heeft, dus de verhuurder.
Je kan deze op de fout wijzen met een AS en vermelden wat de overeengekomen datum was.
Dan ligt de bal bij de verhuurder die kleur zal moeten bekennen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#26 , 27 okt 2017 19:10

Dat er geen datum opstaat is de fout van wie het contract opgemaakt heeft, dus de verhuurder.
Je kan deze op de fout wijzen met een AS en vermelden wat de overeengekomen datum was.
Dan ligt de bal bij de verhuurder die kleur zal moeten bekennen.
communiceer ik met de advocate of met de verhuurster? Want volgens mij geeft ze het dossier over naar de advocate...

WP002
Berichten: 1479

#27 , 27 okt 2017 19:13

Ik zou twee sporen bewandelen: enerzijds toch maar wijselijk op zoek gaan naar een andere huurwoonst, maar tegelijkertijd de (ex-)verhuurder wijzen op zijn plichten en gaan voor een verbrekingsvergoeding. Dat u het pand in kwestie niet hebt kunnen huren, maakt dat u nu extra kosten zal hebben om er een ander te zoeken. En als de verhuurder onwillig blijft zal het een zaak voor de rechter worden. Een rechter zal hier waarschijnlijk wel oren hebben naar deze argumentatie.

gillesvo
Topic Starter
Berichten: 56
Juridisch actief: Nee
Locatie: Zarren

#28 , 27 okt 2017 19:19

Ik zou twee sporen bewandelen: enerzijds toch maar wijselijk op zoek gaan naar een andere huurwoonst, maar tegelijkertijd de (ex-)verhuurder wijzen op zijn plichten en gaan voor een verbrekingsvergoeding. Dat u het pand in kwestie niet hebt kunnen huren, maakt dat u nu extra kosten zal hebben om er een ander te zoeken. En als de verhuurder onwillig blijft zal het een zaak voor de rechter worden. Een rechter zal hier waarschijnlijk wel oren hebben naar deze argumentatie.
Ik ben reeds op zoek hoor naar een andere woning. Echter speelt de advocate van de tp direct in op het niet volledig in orde zijn van het huurcontract (ontbreken van begindatum) dit is ook allemaal mondeling afgesproken maar daar heb ik uiteraard geen bewijs van...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#29 , 27 okt 2017 21:39

Dat er geen datum opstaat is de fout van wie het contract opgemaakt heeft, dus de verhuurder.
Je kan deze op de fout wijzen met een AS en vermelden wat de overeengekomen datum was.
Dan ligt de bal bij de verhuurder die kleur zal moeten bekennen.
communiceer ik met de advocate of met de verhuurster? Want volgens mij geeft ze het dossier over naar de advocate...
Geen van beide gillesvo.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#30 , 27 okt 2017 21:43


Ik ben reeds op zoek hoor naar een andere woning. Echter speelt de advocate van de tp direct in op het niet volledig in orde zijn van het huurcontract (ontbreken van begindatum) dit is ook allemaal mondeling afgesproken maar daar heb ik uiteraard geen bewijs van...
Er is een contract dat niet eenzijdig kan verbroken worden, stuur een AS een vraag een verbrekingsvergoeding van 3 maand huur
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”