Wat als verhuurder na opzeg niet wilt vertrekken?

tom_1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Wat als verhuurder na opzeg niet wilt vertrekken?

#1 , 18 okt 2017 13:35

Ik heb in mei 2017 een appartement gekocht dat op dat moment nog door de vorige eigenaar werd verhuurd. Ik heb opzeg gedaan van die verhuurovereenkomst omdat ik het pand zelf wil bewonen. Die opzegtermijn kent zijn einde dus op 1/12/2017.

Het lijkt er echter op, nu die datum met rasse schreden nadert, dat de huurder niet kan en/of zal vertrekken. Ondertussen is de huurder ook in financiële moeilijkheden geraakt. Dit heeft ervoor gezorgd dat de huurder 2 maanden huur achter staat, maar volgens mij ook dat ze niet zo snel een nieuwe woont zullen kunnen vinden. Verhuurders vragen immers steeds vaker een bewijs van inkomen en ze kunnen wellicht de huurwaarborg van hun toekomstige woning ook niet betalen.

We hebben al eens in verzoening bij de vrederechter gezeten wegens huurachterstand, toen heeft die wel tegen de huurders gezegd dat ze moeten vertrekken voor de opzegtermijn gedaan is en dat anders de daaruit voortvloeiende gerechtskosten voor hun rekening zijn.

Uiteraard ga ik niet zelf proberen de huurders te verdrijven, maar ga ik naar de vrederechter gaan zodra de opzeg gedaan is en blijkt dat de huurders nog niet weg zijn.

Mijn vraag: bestaat de kans dat de vrederechter de opzeg zal verlengen, en de huurders nog enkele maanden geeft om te vertrekken? Of moet hij zich aan zijn vorig woord houden en een vonnis uitspreken dat ik de huurders mag laten uitzetten?

Reden waarom ik dit vraag: ik huur momenteel zelf nog een woning, en zit natuurlijk met mijn eigen opzeg. Om nog maar te zwijgen van de vele afspraken rond verhuis, elektriciteit, nutsvoorzieningen,....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 okt 2017 13:47

Mijn vraag: bestaat de kans dat de vrederechter de opzeg zal verlengen, en de huurders nog enkele maanden geeft om te vertrekken? Of moet hij zich aan zijn vorig woord houden en een vonnis uitspreken dat ik de huurders mag laten uitzetten?
Moeilijk te voorspellen, denk ik. Je kan sowieso pas naar de vrederechter stappen als de opzegtermijn effectief verlopen is. Ik denk nu niet dat een vrederechter de huurders echt nog maanden gaat bijgeven. Dit zal eerder een paar weken zijn, denk ik.
Reden waarom ik dit vraag: ik huur momenteel zelf nog een woning, en zit natuurlijk met mijn eigen opzeg. Om nog maar te zwijgen van de vele afspraken rond verhuis, elektriciteit, nutsvoorzieningen,....
Da's zeker een argument om bij de vrederechter aan te halen. Stel dat jij je huurwoning niet op tijd verlaat en de verhuurder brengt dit voor de vrederechter, zal dit dan dezelfde zijn? Hoeveel overlap is er tussen het einde van de opzegperiode van de huurder, en het einde van de opzegperiode van jouw huidige huurwoning?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

tom_1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 okt 2017 13:55

Mijn vraag: bestaat de kans dat de vrederechter de opzeg zal verlengen, en de huurders nog enkele maanden geeft om te vertrekken? Of moet hij zich aan zijn vorig woord houden en een vonnis uitspreken dat ik de huurders mag laten uitzetten?
Moeilijk te voorspellen, denk ik. Je kan sowieso pas naar de vrederechter stappen als de opzegtermijn effectief verlopen is. Ik denk nu niet dat een vrederechter de huurders echt nog maanden gaat bijgeven. Dit zal eerder een paar weken zijn, denk ik.
Reden waarom ik dit vraag: ik huur momenteel zelf nog een woning, en zit natuurlijk met mijn eigen opzeg. Om nog maar te zwijgen van de vele afspraken rond verhuis, elektriciteit, nutsvoorzieningen,....
Da's zeker een argument om bij de vrederechter aan te halen. Stel dat jij je huurwoning niet op tijd verlaat en de verhuurder brengt dit voor de vrederechter, zal dit dan dezelfde zijn? Hoeveel overlap is er tussen het einde van de opzegperiode van de huurder, en het einde van de opzegperiode van jouw huidige huurwoning?
Ik heb mijn opzeg nog niet gedaan, ik heb het geluk dat mijn verhuurder heel soepel is in die materie. Hij heeft gewoon gezegd: laat het 2 maanden op voorhand weten, zodat ik een nieuwe huurder kan zoeken.

Maar ik kan natuurlijk nu al tegen mijn verhuurder zeggen: ik kan begin december in mijn gekocht appartement, dus ik ben hier weg tegen 1 februari. Ik kan dus nu al opzeg doen van mijn huidig appartement. Dat kan dus wel degelijk dienen als 'drukkingsmiddel' naar de vrederechter toe?

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 18 okt 2017 16:54

Vrederechter zal meestal redelijk zijn. Los van de opzeg, als iemand vandaag geen alternatief heeft, zal hij er binnen 2 weken niet uit kunnen. Denk dat je toch minstens een maand zal moeten rekenen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 18 okt 2017 17:25

Denk dat je minstens 3 maand mag rekenen als het er geen 5 zijn, eerst vonnis dan betekening en maand en 8 dagen later kan deurwaarder maar overgaan tot uithuis zetting.
Huurder kan met goede rede, nog paar maand uitstel vragen en bekomen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#6 , 18 okt 2017 23:08

Aan de andere kant zal een vrederechter ook wel weten dat die huurder al een jaar op de hoogte was dat deze zou moeten vertrekken.
Dat en het feit dat de huurder niet de eerste maal voor de rechter verschijnt, zal deze wellicht niet te mild zijn hiervoor.

Nu alvast 1 tip voor de TS: als de huurder er niet uit is op 1 december, ga je direct naar de rechtbank.
Als je namelijk geen actie onderneemt, en denkt van "ik geef hem nog wat respijt", kan de rechtbank oordelen dat je een nieuw huurcontract bent aangegaan.

licen
Berichten: 68

#7 , 20 okt 2017 08:46

topic starter vermeld dat de huurder al 2 maand achter staat met de huur.
Als hij schrik heeft dat hij niet gaat verhuizen kan hij nu al naar de vrederechter stappen en een uithuiszetting vragen.

tom_1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#8 , 20 okt 2017 18:42

Ik heb inmiddels ook met een advocaat gesproken. Deze wist mij te vertellen dat ik nu nog niet veel kan doen tot de opzeg daar is, omdat het huurcontract nog steeds een geldig contract is.

Hij wist ook dat de vrederechter van mijn gemeente nogal mild is voor huurders, en pas in het voordeel van de verhuurder zal spreken na 3 maanden huurachterstand. 3 maanden zit sowieso heel dicht bij de datum van opzeg contract.

Ik heb trouwens ook zelf al met de huurder rond tafel gezeten, en bv. geopperd dat ze de huur ook per week kan proberen te betalen. Het is dus niet dat ik zelf geen stap in de andere richting wil doen.

Ik heb er in elk geval zelf nooit voor gekozen om verhuurder te zijn, met alle problemen die dat met zich mee brengt. Zodra de opzeg verloopt en ze is er niet uit, stap ik inderdaad naar de vrederechter.

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 20 okt 2017 21:03

Van goede wil kan u de huurder alvast niet verdenken.
Als u nu naar de vrederechter stapt, heb je sowieso al drie maand achterstand tegen dat de zaak effectief voorkomt; tenzij... ja tenzij hij alsnog betaalt.

Ik zou niet wachten om hem voor de vrederechter te laten "uitnodigen".

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 20 okt 2017 23:57

Ik zou zeker nog niet naar de vrederechter stappen en wachten tot eind huurcontract.
Als je nu naar de vrederechter trekt tegen dat je een vonnis hebt voor uithuiszetting wegens achterstallige huur, ben je zeker 6 a 7 maand verder.
Zodra de opzeg verloopt en ze is er niet uit, stap ik inderdaad naar de vrederechter.
Dan kan je alles met 1verzoekschrift, uithuiszetting, huurachterstal en eventueel huurschade.

Luister naar u advocaat dat is de beste raad.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

tom_1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 okt 2017 19:59

Nog een laatste vraag. Stel dat het tot uithuiszetting komt, zijn de kosten van de deurwaarder voor mij, waarna ik een schuldvordering voor die kosten heb op de ex-huurder. Maar hoe werkt dat, hoe dwing ik dat af?

Ze heeft nu al geen geld; je kan geen water knijpen uit een steen....

Franciscus
Berichten: 38592

#12 , 21 okt 2017 22:29

U betaald de deurwaarder maar die kosten worden verrekend ( als eerste) naar de uitgedrevene.

tom_1981
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 22 okt 2017 12:00

U betaald de deurwaarder maar die kosten worden verrekend ( als eerste) naar de uitgedrevene.
Dat weet ik, maar hoe wordt zoiets afgedwongen? OK, de uitgedrevene heeft dan een (extra) schuld tov mij, maar hoe wordt zoiets afgedwongen? De huurder heeft nu al geen financiële middelen...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#14 , 22 okt 2017 12:46

Via de rechtbank, een kale kip kan je niet pluimen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”