als ik gratis woon in een huis dat mijn ouders geerfd hebben van mijn oma dat niet inorde is welke rechten heb ik dan

swijsesss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

als ik gratis woon in een huis dat mijn ouders geerfd hebben van mijn oma dat niet inorde is welke rechten heb ik dan

#1 , 14 okt 2017 05:20

Ongeveer een 10tal jaar woon ik in mijn oma's huis. Ben hier als kind opgegroeid en normaal gezien kwam dit huis naar mij omdat dit me was beloofd. Spijtig genoeg was hier niets van opgemaakt en is dit automatisch gegaan naar mijn moeder en haar zus maar ben er toch mogen gaan wonen. Er is nooit een overeenkomst tussen ons gemaakt en ik betaal ook geen huur. Het huisje is nooit gerenoveerd geweest en is nog al redelijk oud. Ik heb hier zelf een kleine goedkope badkamer met douche in de garage geplaatst en betaald maar voor de rest is er niet veel verandert. Er zijn al jaren verschillende problemen in het huis zoals vochtproblemen,geen isolatie badkamer,electriciteits problemen (verouderde kabels) en een kleine oude keuken die niet echt bruikbaar is. Dit huisje was zo goed als nog in originele staat en had nog altijd enkel glas ramen en originele deuren.Het is ook heel slecht geisoleerd en het word hier dus heel koud en het tocht langs alle kanten. Dit waren relatief geen kleine kosten en wou er niet meer insteken eigenlijk omdat het niet op mijn naam stond,men moeder was wel op de hoogte maar heb er niet achter gevraagd wie in deze situatie er eigenlijk moet voor zorgen en als alleenstaande leerde ik er bij leven.
Op deze moment ben ik niet meer alleen en heb ik een mooie dochter van 3j en half en dat maakt het allemaal moeilijker natuurlijk maar het lukte nog. Bij periodes gingen we bij men ouders eten als het niet botste tenminste dus het keuken probleem werd hierdoor gecompenseerd.
Spijtig genoeg wist ik wanneer de problemen gingen komen en dat was dat ze uiteindelijk uit haar badje ging beginnen te groeien en in de zomer kan ik ze wel in de douche wassen maar anders is het daar veel te koud voor een peuter. Financieel kon ik dit allemaal niet oplossen.
En Mijn ouders hebben dan uiteindelijk voorgesteld van het inorde te zetten. Ik weet dat hun kleindochter alles voor hun is maar toch had ik hier een dubbel gevoel bij want ik en mijn moeder komen niet altijd over een en het kan soms enorm botsen en escaleren maar had geen andere keus het is voor men dochter. Ik en men vader zijn dan stilletjes aan de afbraak en opruiming begonnen en ik en mijn moeder hebben weer ruzie gekregen.
Het eerste gingen de vensters worden vervangen en voordeur. ik heb dan alleen de badkamer afgebroken en van mijn kleine oude onbruikbare 'keuken' een /waskamer gemaakt. Ik heb mijn moeder toen een paar weken niet gezien en ik ga u de details besparen over alles en zeker de dag dat ik ze terug zag want je zou het toch niet geloven. De ruzie is ontploft en ze is echt te ver gegaan.
Nu ge zult het al wel kunnen raden ik heb van mijn ouders dus niets meer gehoord en we zijn al 3weken verder.
De badkamer is weg dus we kunnen ons niet meer wassen. De WC heeft geen stromend water meer we hebben die afgesloten en men enigste kookplaat die ik had is mee met het groot vuil en men 'keuken' is nu de was ruimte. Ik moet nu bij ander mensen mijn dochter gaan wassen en andere mensen maken eten voor men dochter mee.
Ik weet niet wat ik moet doen,ik kan dit niet blijven trekken.
Dit is niet als een huurders overeenkomst,waar moet ik met dit heen? Het liefste zou ik daar willen blijven wonen het is mijn thuis en ik wil daar eigenlijk niet weg.
Kan iemand mij A U B helpen bij wat ik kan doen. Ik weet dat je het kunt laten afkeuren en dat je langs ocmw dan sneller een sociale woning kunt krijgen of bij het land van loon. Maar ik wil weten wat ik kan doen om er te blijven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 14 okt 2017 12:52

Juridisch advies heb ik in deze niet. Maar praktisch advies wel : je woont daar al 10 jaar gratis. Reken eens uit hoeveel huur of afbetaling van een lening dit al bespaard heeft (kleine schatting 60.000 Euro). Voor dat geld kan je eigenlijk zelf wel een investering doen om de zaak wat in orde te krijgen. Als je zelf "als een goede huisvader" voor het huis zorgt, is het toch niet waarschijnlijk dat jouw ouders je eerstdaags buiten gaan zetten, en kan je zelf genieten van je investering. Als je daarentegen het huis onbewoonbaar laat verklaren sta je zelf op straat en je wint er niets mee. En je ouders gaan er niet blij mee zijn. Uiteindelijk is het je eigen keuze daar te blijven : er staat je niets in de weg ergens anders te gaan huren en te verhuizen. Daarvoor hoeft het huis niet onbewoonbaar verklaard te worden, en bespaar je je ouders een hoop problemen. Want eerlijk is eerlijk : de relatie met je moeder is dan misschien (momenteel) niet goed, je woont er toch al 10 jaar gratis, dus wat dat betreft hebben je ouders toch goed voor je gezorgd.

tira00
Berichten: 929

#3 , 14 okt 2017 14:50

[quote="P-Stone"]J. Als je daarentegen het huis onbewoonbaar laat verklaren sta je zelf op straat en je wint er niets mee. En je ouders gaan er niet blij mee zijn.


Misschien maakt ze dan kans om aan een sociale woning te geraken.
Ga eens navragen Ts

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 14 okt 2017 19:33

TS, hoog tijd om de situatie eens nuchter te bekijken: je zit in een onleefbaar, half afgebroken huis met een klein kind en de winter komt er aan!
Wat je zelf het liefst zou willen en wat vroeger al dan niet is beloofd, is in de situatie waarin je nu zit niet echt meer aan de orde. Je moet nu je verantwoordelijkheid nemen. Zo niet, riskeert je kind op de duur nog uit huis te worden geplaatst.

Feit is, dat je je niet kan permitteren om in dat huis te blijven wonen, ook al is het gratis. Geen isolatie, enkel glas, vochtproblemen, verouderde elektriciteit, geen comfort... dat moet daar volledig gerenoveerd worden, als afbraak al geen betere optie is.
Je hebt daar zelf de middelen niet voor en bent ook niet de eigenaar. Dan zijn er niet veel mogelijkheden Of de eigenaars renoveren, of ze verkopen de boel, of ze betalen krotbelasting.

Los van wat je ouders al dan niet doen, moet jij als moeder uiteindelijk je eigen keuzes maken, in het belang van je dochter. Je kan haar welzijn niet laten afhangen van de grillen van je moeder. Je schrijft dat je geen keuze had, maar die heb je wel! Tijd om op eigen benen te leren staan.
Fijn dat je 10 jaar gratis in het huis van je jeugd bent kunnen blijven wonen. Niet iedereen heeft die chance. Bekijk het zo.
Maar het is nu tijd om die periode mentaal af te sluiten en een eigen leven te beginnen, samen met je dochter. Zoek een eigen stek.

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 okt 2017 17:33

Je kan altijd een woningonderzoek aanvragen bij de gemeente, maar dat is inderdaad iets wat je niet zomaar onbezonnen doet in deze situatie.

De ambtenaar van de woondienst van jouw gemeente, of die van Wonen Vlaanderen, zal langskomen in de woning en alle gebreken oplijsten. Vervolgens zal hij inderdaad de eigenaar aansporen om de gebreken op te lossen. Doet deze dit niet, dan volgt een ongeschikt- of onbewoonbaar verklaring.

Dit houdt in dat jij als huurder op zoek moet naar iets nieuws, en dat de eigenaars de woning niet meer kunnen verhuren tot de gebreken weggewerkt zijn.

Soms (als er heel veel strafpunten zijn in bepaalde categorieën) geeft zo'n woningonderzoek voorrang in shm of svk, maar dat is lang niet altijd het geval dus daar zou ik niet durven op gokken.

Terug naar “Huren”