Verhuring appartement --> "Moet" huurder zijn domicilie op dat adres zetten ?

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

Verhuring appartement --> "Moet" huurder zijn domicilie op dat adres zetten ?

#1 , 10 okt 2017 22:36

Hallo,

Ik verhuur 2 appartementen (zelfde gebouw) in de regio Gent.
Ik gebruik al langer een standaardhuurcontract waarin verplicht wordt dat de huurder zijn domicilie daar zet.

De regel in het huurcontract is: DOMICILIERING - De huurder kiest woonst in het verhuurde goed voor elke betekening of kennisgeving betreffende deze huurovereenkomst en haar gevolgen. Bij het verstrijken van deze huurovereenkomst kan de huurder aan de verhuurder melden dat hij woonst kiest op het adres dat hij opgeeft, voor zover dit adres in België is gelegen

Nu zouden er 2 studenten dat ene appartement huren, maar aangezien ze bij de ouders nog ten laste zijn, en kindergeld trekken. willen ze hun domicilie daar niet zetten, wat ik volledig kan begrijpen.

Maar is dit voor mij niet nadelig als verhuurder ?
En,... als er officieel niemand woont, kunnen ze mij dan niet op de lijst leegstand zetten ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 10 okt 2017 22:48

U zal binnenkort van de stad Gent wel een rekening krijgen ofwel voor leegstand ofwel voor tweede verblijf.
En dat is een fiks bedrag ... eens dat u in het systeem zit van dubieuze verhuur zal u regelmatig controle krijgen.

Best zeer duidelijk vermelden dat domiciliëring verplicht is - wat u verder nog kan doen is de extra taksen doorrekenen maar dat ook vermelden in huurcontract.
De last en zever die u met de stad hebt kan u echter niet doorrekenen.

Geert50
Topic Starter
Berichten: 21
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 okt 2017 08:22

Zou dat ook het geval zijn wanneer ik kan aantonen dat ik een geldig en geregistreerd huurcontract heb? :?:
Het is toch begrijpelijk dat de ouders hun studenten tenlaste willen houden tijdens hun studie, om kindergeld niet te verliezen ?

PS: De vermelding dat de belastingen, heffingen etc ten laste zijn van de huurder, uitgezonderd de onroerende voorheffing, staat al standaard in het huurcontract vermeld.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 11 okt 2017 09:11

Als je wil verhuren aan studenten, zonder problemen, zal je uw appartement moeten aangeven aan de stad als studentenkot. Het zal dan ook door die dienst en de brandweer worden gekeurd. Dan pas kan het zonder domicilie.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 11 okt 2017 10:12

Appartementen zijn voor bewoning, niet voor kotverhuur. De klassieke studentensteden willen dat zo houden, dus om het simpel voor u te houden zou ik toch voor andere huurders gaan, anders komen er inderdaad extra taxen bij.

Terug naar “Huren”