cohousing contract

Mariamarieke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

cohousing contract

#1 , 08 okt 2017 21:12

Beste, ik zit met een vervelende situatie.
In maart van dit jaar heb ik een kamer gehuurd in een cohousing appartement, waar al twee andere mensen, die ik niet kende, woonden. Hiervoor heb ik een addendum van een contract getekend, zodat ik een van de originele huurders verving in het contract. Nu klikte het absoluut niet met een van de andere huurders waardoor ik er niet meer wou wonen. In het contract staat het volgende:
18. Vervroegde verbreking

Ingeval de huurder de vervroegde verbreking van onderhavige overeenkomst verzoekt, zal hij, van alle verplichtingen voortspruitend uit deze overeenkomst ontlast zijn, vanaf de dag van het innemen van het goed door een nieuwe en door de verhuurder aanvaarde kandidaat onder uitdrukkelijke voorwaarde dat de volgende bedragen geregeld zijn

- alle huren, belastingen, lasten en andere eventuele verschuldigde bedragen, tot op de datum waarop de nieuwe verhuring intreedt
- de eventuele kosten van het in orde stellen van het eigendom, berekend volgens de plaatsbeschrijving
- het ereloon van het immobiliënkantoor voor de wederverhuring.

Dat ik dus een nieuwe huurder moet zoeken voor de kamer die ik huurde. Totdat ik iemand gevonden heb zou ik de huur moeten blijven betalen en krijg ik mijn waarborg niet terug. Ik heb in juni gemeld dat ik uit de kamer wou en ben begin juli beginnen zoeken naar kandidaat huurders. Nu moeten deze kandidaten ook aanvaard worden door de blijvende huurders en dit is waar het schoentje knelt, de andere huurder waar ik problemen mee had heeft nog altijd niemand aanvaard van al de personen die ik aangebracht heb. Hierdoor heb ik momenteel al 3 maanden extra huur moeten betalen. Wat op veel geld neerkomt aangezien ik in Augustus al in een ander appartement ben ingetrokken waar ik ook huur moet betalen. Ik heb ondertussen al 72 kandidaten aangebracht, die of wel de kamer zelf niet wouden (vaak ook omdat er van deze huurder geen domicilie mag, omdat zij dan een deel van haar uitkering verliest) ofwel niet aanvaard werden door die ene huurder.

Volgens het immobiliënkantoor hang ik hier aan vast door het contract en is er niks wat ik kan doen, aangezien de verhuurder ook geen andere overeenkomst wil maken met mij.
Is er iets wat ik volgens jullie zou kunnen doen om niet tot in de eeuwigheid huur te moeten betalen voor die kamer?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 08 okt 2017 21:26

Bij cohousing moeten alle bewoners er gedomicilieerd zijn. Da s al een eerste fout van uw frauderende ex-huisgenoot.

Ik zou "pokeren" : droge aangetekende brief sturen met kopie per gewone brief dat je stopt met betalen omdat je meer dan een redelijk aantal kandidaten aanbracht die allemaal geweigerd werden. De kans dat ze naar de vrederechter trekt (en daar gelijk haalt) is klein.... Mocht je inividueel huren met een 3-6-9 en t eerste jaar vertrekken dan zou je 3 maand schadevergoeding + 3 maand huur (bij niet herverhuring) te betalen gehad hebben.

Juridisch is die aanpak niet correct maar t lijkt mij t proberen waard. Als je t juridisch correct wil moet je zelf naar de vrederechter om de op horting te proberen verkrijgen.

Mariamarieke
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2017 22:03

Bedankt voor het advies.

Impliceert het feit dat ik daar niet gedomicilieerd ben (en dat ook niet mag van mijn huisgenote) dat het contract met de huurder sowieso onwettig is? En ik dus niet gebonden kan zijn om nog langer de huur te betalen?

Reclame

Terug naar “Huren”