Onderhoud CV...

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

Onderhoud CV...

#1 , 07 okt 2017 15:07

Allen...,

Opnieuw duiken problemen op...!

Het is het moment een onderhoud aan de CV uit te laten voeren.
Reeds voor jaren laat ik dit doen door de persoon die was aan gesteld door de verhuurder.
Elk jaar stuur ik de huisbaas het bewijs van onderhoud aan CV en schouw toe.

Nooit bij stil gestaan dat ik het bewijs vorig jaar niet heb ontvangen..., en dus ook niet verstuurd!

De huisbaas vraagt mij het bewijs van onderhoud vorig jaar door te sturen.
Ik laat hem weten dat ik niet in het bezit ben, maar dat xx xxx vorig jaar wel is geweest!
Hiervan was de huisbaas van op de hoogte. Eveneens wat ik heb betaald...

Dit viel mij niet echt in goede aarde. Dat heb ik hem niet gemeld...

Om deze reden bel ik een andere technieker..., komt de volgende dag al langs...
Maar uit de eerste test blijkt dat de CV volledig verkeerd is afgesteld..., de co bedraagt 3x het toegelatene.
Eveneens verneem ik dat het wettelijk verplicht is een verluchting te hebben in deze ruimte.

Dit alles laat ik direct weten aan de verhuurder! Maar dit viel hem niet in goede aarde! Het was mijn fout dat de afstelling verkeerd was...

5 uren zijn ze bezig geweest om alles in orde te krijgen... zonder de schouw te doen en de mazouttank...

Ik krijg een bericht van de huisbaas, dat ik vrije keus heb om een andere technieker te vragen om het onderhoud te doen. Maar indien er herstellingen dienen te gebeuren, deze gebeuren door xx xxx!

De nieuwe techniekers bellen de verhuurder s'avonds op om hem duidelijk te maken dat alle mankementen en afstellingen niets te wijten zijn aan huurder. Alles is te wijten aan xx xxx!

Volgens de nieuwe technieker is het onderhoud en keuring van de mazouttank aan de huisbaas. Deze stelt de huisbaas de vraag om dit onderhoud eveneens te doen. Hierop is de huisbaas kortaf! Deze is gekeurd en heeft een groene dop!

Ja deze is aanwezig! Maar zit er in tussentijd wel al bijna twintig jaar op...

De volgende dag doe ik opzoekingen voor wie deze verantwoordelijkheid nu is. Voor huurder of verhuurder?

Heen toevallig kom ik op een site waarop je kan vernemen of je technieker is bevoegd om het onderhoud van CV te doen...

Hierop tik ik de naam xx xxx en verschijnt een datum...

Blijkbaar is de aangestelde technieker van de huisbaas, geen erkenning meer heeft sinds 2003?!
Na mijn twijfel, verneem ik dit de volgende dag nogmaals telefonisch!

Bij deze blijkt dan dat ik voor geen enkel jaar een attest heb voor het onderhoud van CV en schouw zoals van een huurder wordt verwacht.
Ik heb eigenlijk nooit een attest ontvangen! Ik heb ieder jaar een cipiers van de factuur opgestuurd aan mijn huisbaas. Deze was hier telkens mee gediend...

Wat kan ik hier aan doen?
Kan ik iets doen zonder tussenkomst van een advocaat?

Wat als mijn huisbaas weigerd het onderhoud en keuring te doen aan mazouttank? Wat met de verhoogde factuur door het onderhoud aan cv?

Wat met de facturen die ik xx xxx al de jaren heb betaald?

Kan mijn brandverzekering, indien er iets zou zijn gebeurd, eveneens de schuld op mij steken? Of zelfs weigeren te verzekeren?

Alvast bedankt...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 07 okt 2017 16:32

Stel u verhuurder in gebreke met een AS zodat je bewijs hebt mocht er iets gebeuren.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 okt 2017 16:55

Een aangetekend schrijven aan mijn verhuurder? Dit voor de mazouttank dan?

Wat met de vorige technieker? Als huurder ben je verplicht om de attesten van de laatste 2 onderhouden bij te houden...

Kan mij iets toegewezen worden door de brandverzekering indien iets zou zijn gebeurd? Of kan een verzekering mij gewijgerd worden.

Wat als de tank lekt..., waar ik voor vrees.
Ik heb in de zomer van 2016 een groot aantal liters in gedaan. Met kerst val ik zonder.
Net na kerst doe ik er de helft in van wat ik in die zomer heb ingedaan..., tot op vandaag doe ik nog steeds met deze helft...

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 okt 2017 20:12

Vorige technieker was aangeduid door de verhuurder zeg . Staat dit vermeld in de huurovereenkomst?
Van de stookolietank moet je u NIETS aantrekken. Dat is altijd voor de verhuurder. Moest er een lek zijn zou jij van hem terugbetaling van de verloren gelopen stookolie kunnen eisen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 07 okt 2017 20:33

Vorige technieker was aangeduid door de verhuurder zeg . Staat dit vermeld in de huurovereenkomst?
Van de stookolietank moet je u NIETS aantrekken. Dat is altijd voor de verhuurder. Moest er een lek zijn zou jij van hem terugbetaling van de verloren gelopen stookolie kunnen eisen.
Huurder heeft wel meldingsplicht, doet hij dit niet dan kunnen een deel van de kosten ten zijne laste vallen.
De huurder moet dit doen met een AS zodat hij bewijs heeft.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 07 okt 2017 20:35

Een aangetekend schrijven aan mijn verhuurder? Dit voor de mazouttank dan?
U hebt meldingsplicht, doe je dit niet dan kan verhuurder een deel van de schade op u verhalen
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 okt 2017 22:03

De technieker staat niet in de overeenkomst vermeld. Echter wel een getekend blaadje waarin hij me schrijft om met deze technieker te handelen. Deze technieker is eveneens de persoon die de CV heeft geplaatst. Op alle facturen staat vermeld dat hij het onderhoud en/of herstellingen heeft uitgevoerd.

Deze week heeft de huisbaas een mail verstuurd aan mij, dat alle herstellingen dienen te gebeuren door xx xxx!

Blijkens mag hij herstellingen uitvoeren, maar mag hij zelfs de CV niet opstarten...

Ik heb geen aangetekend schrijven gestuurd. Enkel telefonisch contact.
Maar voor de verhuurder is zijn antwoord dan "zoek je problemen?".

Indien ik dit aangetekend doe..., weet ik niet wat de gevolgen zijn?

Ook niet wat ik kan doen, nu ik in alle jaren dat ik huur, geen geldig bewijs van onderhoud aan CV en schouw kan voorleggen! Tegelijkertijd kan de verhuurder mij deze ook niet voorleggen bij de start van de huur...
Indien ik mijn huurovereenkomst wil opzeggen, moet ik deze kunnen voorleggen voor de laatste twee jaren! Ik heb deze niet! Kan hij hiervoor mijn waarborg innen of schadevergoeding eisen?
Wat indien in het slechtste geval de mazouttank lekt? Kan hij de geleden schade mij toewijzen? De tank is niet meer gekeurd sinds 10 jaar voordat ik huurde... Hij meld telefonisch zelf steeds dat de mazouttank zijn verantwoordelijkheid is. Mijn overeenkomst meld niets over de mazouttank. Indien hij deze niet keurd of onderhoud..., kan ik dit laten doen en hem hiervan de factuur toesturen?

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 07 okt 2017 22:26

Dat schrijft u in uw AS - een AS geeft u het bewijs bij een latere betwisting een telefoon ( die niet is opgenomen ) is van geen enkele juridische waarde.
Een AS en een opgenomen gesprek zijn wel vormen van wettelijk bewijs.
- dat u nooit een attest hebt gehad enkel de factuur en die betaald hebt
(geeft hier in bijlage 1een lijst van alle facturen met nr datum uitgevoerde werken en bedrag.
- dat u hebt vastgesteld dat X niet meer erkend is sedert 2003.
- dat u van firma Y een verslag hebt dat kan u in kopie in bijlage 2 voegen van hun vaststellingen
Inderdaad het is de verhuurder die instaat voor de mazouttank en voor het laten herstellen van de mazoutketel. Hij heeft daarvoor de keuze.

PS mogelijk kan de brandweer daarna eens de CO komen meten. Dan hebt u dat nogmaals zwart op wit.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 okt 2017 23:36

Ok, alvast bedankt voor de reacties...

De opgemeten CO staat in het verslag van de technicus. Ik veronderstel dat deze nu wel is hersteld, waardoor de opmeting van de brandweer niets meer uithaald, toch?

Moet ik het dan gewoon aanvaarden dat de verhuurder de tank keurt naar zijn tijden of behoeften?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#10 , 08 okt 2017 09:47

Deze week nog in de krant, mevrouw van 81 moet vele duizenden euro's betalen door lekkende mazouttank.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 08 okt 2017 10:53

Deze week nog in de krant, mevrouw van 81 moet vele duizenden euro's betalen door lekkende mazouttank.
80.000 €

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 okt 2017 02:54

Kan ik een schadevergoeding eisen?
Of kan ik de verhuurder of technieker xx xxx de terug betaling eisen van de facturen?

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 09 okt 2017 08:59

Dat zal dan via de VR moeten geburen. Je kan het altijd vragen aan verhuurder en technicus, maar ik denk bijna 100% zeker zonder gevolg. Alleen de VR kan hun dwingen.

Gebruiker33
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#14 , 09 okt 2017 13:22

@ mava105,
Sorry, maar wie is VR?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#15 , 09 okt 2017 13:56

VR is vrederechter.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”