Vraag ivm studiebeurs/kot

XIV
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Vraag ivm studiebeurs/kot

#1 , 07 okt 2017 12:57

Hallo,

Ik ben student en sta ten laste bij mijn moeder.

Ik huurde vorig jaar een gezinswoning met 1 andere student en 2 werkende mensen. Enkel de 2 werkende mensen hadden hun domicilie in de gezinswoning. Er was 1 hoofdhuurder, 1 vd werkende mensen, en de rest had allemaal een contract met hem. De verhuurder was hiermee akkoord. Dit contract heb ik als 'kotcontract' meegegeven voor een studiebeurs, zonder enig probleem.


Sinds dit academiejaar huur ik een andere gezinswoning met 1 werkende vriend en 1 andere student. Ons voorstel aan de verhuurder was om de werkende vriend hoofdhuurder te maken en wij als studenten een contract met hem zouden hebben. Hiermee was de verhuurder niet akkoord.

Zijn voorstel was om het huis op de naam van de moeders van de studenten te zetten (als tweede woonst) en de reeds werkende vriend. Hier zijn we mee akkoord gegaan..we hebben dus een contract afgesloten waarbij de moeders van de studenten (inclusief mijn moeder natuurlijk) en de werkende vriend als huurder staan opgegeven. Alleen de werkende vriend heeft hier zijn domicilie.

Nu vermoed ik dat ik dit contract niet zomaar kan indienen voor een studiebeurs? Aangezien dit dan niet als kot wordt beschouwd?
Ik dacht als oplossing een onderling contract met de werkende mens af te sluiten, aangezien hij hier ook de enigste persoon is met een domicilie. Ik zou dan hetzelfde contract gebruiken als ik vorig jaar had.

Denken jullie dat dit een correcte oplossing is?

Ik heb recht op een grote studiebeurs, aangezien mijn moeder alleenstaand en ziek is.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jabbe
Berichten: 586

#2 , 09 okt 2017 17:06

Een huurcontract bepaalt niet of de woning al dan niet een kot is.
Volgens de dienst studietoelagen zijn dit de voorwaarden om in aanmerking te komen:
Kotstudenten ontvangen een hogere studietoelage. Als je aan een van de volgende voorwaarden voldoet, word je als kotstudent beschouwd:

- Je bent ingeschreven voor een volledig academiejaar en hebt een huurcontract afgesloten voor minstens 8 maanden.
- Je bent ingeschreven voor slechts 1 semester en hebt een huurcontract afgesloten voor minstens 4 maanden.
- Je bent gehuwd, zelfstandig of alleenstaand student.
- Je volgt een opleiding buiten België, waarbij je in een buitenlandse onderwijsinstelling ingeschreven bent.

Reclame

Terug naar “Huren”